L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR : 825
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 20.531

dimarts, 19 de juliol de 2022

INFORME: Un tram molt erosionat detectat en el marge del Vaca ha obligat a parar les obres de la mota del Vaca

 

Tavernes... sempre en positiu.

 Els treballs de construcció de la mota en el marge esquerre del riu Vaca porten algunes setmanes paralitzats davant l’aparició d’una irregularitat en el marge: una entrada erosiva del riu que trenca la prevista línia recta del marge i que obliga a una rectificació dels treballs previstos en el projecte (foto superior i següent: estat actual de la mota en construcció).

Un problema que ha aparegut quan s'han dut a cap els treballs de neteja de vegetació i l'inici de les primeres aportacions d'acumulats de terra per a construir la mota. Aquesta "mossa" erosiva produïda en el marge, tapada per capes de vegetació durant dècades, trenca la prevista línia recta, i trenca també la planificació, a més d’obligar a un modificat del projecte en aquest tram. Un fet circumstancial que confirma que las grans obres, i aquesta és una gran obra municipal amb una inversió de mig milió d’euros, no estan lliures d’ensopegar en problemes quan es du a cap l'execució  final del projecte, tot i que ha estat revisat pels tècnics municipals i de la Confederació, abans d’aprovar-lo.

 

 

El regidor d’Urbanisme, Josep Llàcer, amb qui hem consultat aquest problema que va avançar fa uns dies el diari Levante-EMV  ens indicava que “realment ara estem davant d'un tema tècnic i cal donar la solució a un problema sobrevingut per la pròpia acció erosiva del riu. Estem en gestions amb la Confederació per solucionar-ho. D’aquesta d’entrada erosiva del riu dins del seu propi marge, així com del mur que hi ha aparegut, no hi havia constància en cap dels plànol, dibuixats sobre la partió efectuada per la pròpia Confederació. A més de l'erosió, tenim un mur del qual es desconeixia l’existència, i tot apunta a una construcció molt antiga, feta pels antics propietaris dels horts per a protegir les  terres i evitar solsides i inundacions del riu per eixe punt.  Amb el treball de desbrossament i preparació de la base de la mota han aparegut"

El regidor de Compromís ha recordat que aquest projecte és molt complex, i ha tingut modificats al llarg de la redacció, per la participació de Confederació en el projecte per donar la conformitat. Fins i tot Confederació s'ha reunit amb els propietaris per a notificar-los on s’acabava la propietat privada i començava el domini públic, i mai ningú ha comentat aquesta "mossa" erosiva en la marge, que quedava completament tapada per la vegetació i l'arrelum de canyes i altres vegetals.

 

Imatges del projecte inicial de la mota en la zona de Corts Valencianes

 

“S’ha redactat un modificat del projecte inicial, però aquest ha de ser revistat i aprovat pe la Confederació, doncs no hem d’oblidar que és l’organisme competent i qui ha d’autoritzar totes les actuacions” indicava Llàcer. El regidor indicava que tot a punta a una la solució tècnica que passarà per construir un bon suport a la mota, per tant s’haurà de reblir la part erosionada i s’ha pensat una mena d’escullera de pedra, sobre la qual s’assentarà la mota.

La solució del problema s’ha de consensuar amb Confederació i això  pot endarrerir uns mesos el començament de nou dels treballs atés el període estival en que ens trobem. Malgrat aquest inconvenient, es valora també una part positiva en haver trobat eixa irregularitat erosiva ara, perquè permetrà plantejar una millor fonamentació de la mota, que quedarà més forta i això suposa una millor protecció contra avingudes del riu. 

 

La mota i el carril bicipeatonal al costat que formarà part de la Via Verda


Integració paisatgística i mirador elevat sobre el riu i la ciutat

Més de 10 anys de gestions i mig milió (per ara) per legalitzar les obres de Vergeret

Tot i aquest endarreriment, cal significar que la construcció del mur-mota, segur que s'acabarà perquè és l'única via per a legalitzar el conjunt de finques del Vergeret, construïdes en zona de domini del riu segons el projecte aprovat pel govern del PP que no comptava amb tots els informes de Confederació, i tenen una sentència d'il·legalitat del Suprem des del 2011. Una altra funció de la mota és protegir el nucli urbà de Tavernes de les inundacions del riu. 

El projecte ha costat vora 10 anys de gestions amb Confederació, que finalment va acceptar aquesta solució per evitar enderrocar les construccions, tot i que l'organisme estatal ha estat vigilant amb lupa i comprovant pas a pas tot el procés de redacció.

La mota, que ha de restaurar la legalitat de les finques, s'executarà al llarg de 1’5 km al costat del riu Vaca, entre l'assut i el Tol·lo i actualment es treballa en la part que dóna a l'Avinguda de les Corts Valencianes. El projecte suposa una inversió sobre el mig milió d'euros, que igual pot canviar amb el nou modificat per corregit el problema indicat.

Cal indicar que en aquest tram de l'Avinguda de les Corts Valencianes hi ha projectat un carril compartit per vianants i bicicletes, de 3’50 metres d’amplada amb paviment Aripac. Entre la mota i el carril, es contempla la plantació d’arbres, pavimentació de grava i terra, i col·locació de mobiliari urbà (bancs, papereres...). La coronació de la moto disposarà de dos miradors amb accés en rampa i protegits amb baranes d’acer "corten", però tot això haurà d'esperar a la nova represa dels treballs.

Elaboració pròpia