L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR:1.717
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 33.776

divendres, 3 de març del 2023

Javier Pallás estudia en una tesi doctoral la incorporació de la Música de Cambra com a disciplina didàctica als conservatoris



El valler Javier Pallás, catedràtic de Música de Cambra en el Conservatori Superior “Joaquín Rodrigo” de València, ha defensat en la Universitat Politècnica de València la tesi doctoral  “La incorporació de la Música de Cambra com a disciplina didàctica en els conservatoris españols( 1918-1936): Els primes catedràtics en la docència Rogelio del Villar (1875-19379 a madrid, jose Salvador Marti (1874-1947)a València i Telmo Vela Lafuente (1889-1978) a Sevilla”. La tesis ha estat dirigida per les doctores de la UPV Victoria Alemany i Teresa Chàfer, de Tavernes.

Javier Pallàs en la tesi doctoral efectua una valuosa aportació investigadora del procés d'incorporació de l'especialitat de Música de Cambra al quadre de matèries del sistema reglat dels Conservatoris Espanyols, a partir dels antecedents en la creació en 1830 del Real Conservatori de Música «María Cristina» de Madrid. A partir d’ací Pallàs analitza els successius plans d'estudi oficial i reglaments promulgats que feren evolucionar l'ensenyament musical al nostre país.

L'estudi posa en relleu l’aportació de Jesús de Monasterio (1836;1903) a l'arrelament de la docència de la música de cambra a través de la seua càtedra de Perfeccionament de Violí i de Música Instrumental de Cambra entre 1887 i 1903 al conservatori madrileny. Uns inicis on no apareixia en el quadre general d'assignatures del currículum i era restrictiva, per a instrumentistes d'alt nivell que havien finalitzat els estudis amb premi en les seues respectives especialitats instrumentals. 

 


Javier Pallàs destaca que el 28 d'octubre de 1918, amb el nomenament de Rogelio del Villar com a professor numerari de la Càtedra de Música de Saló (Música de Cambra) al Conservatori de Música i Declamació de Madrid, es marca l'inici del procés estudiat. La seua jubilació com a docent serà el curs 1935-1936.

L’estudi efectuat pel music valler confirma que la incorporació de la Música de Cambra a l'ensenyament musical fora de Madrid, s’inicia amb el violinista crevillentí Telmo Vela Lafuente, que en maig del 1934 va ser nomenat catedràtic de Música de Cambra en el Conservatori de Sevilla a proposta de la Junta Nacional de Música, que presidia el compositor alacantí Óscar Esplá i integrada pels més eminents compositors, instrumentistes i directors d'orquestra espanyols.

En el cas valencià, assenyala Pallàs el pianista valencià José Salvador Martí en abril del 1935 va entrar a formar part del claustre de professors del Conservatori de Música y Declamació de València per a la docència de la «Música de Saló» (Música de Cambra), sent el primer professor de l'especialitat en el centre.

El ja doctor valler ens explica que, a més a més, entre els estudis de la tesi s’efectua una investigació biogràfica dels tres primers docents a impartir l'assignatura per a poder conéixer el seu recorregut professional i artístic, les seues relacions personals i professionals i, sobretot, quines foren les seues aportacions a l'estudi metodològic de l'ensenyament de Música de Cambra en els seus respectius conservatoris.