Més de 70 Instituts d'Ensenyament Secundari de la Ribera, la Safor, l’Alcoià i la Vall d’Albaida, són els que reclamen una major presència del valencià en matèries no lingüístiques, però el moviment reivindicatiu en favor de la nostra llengua com a eina d'ensenyament i aprenentatge s'està estenen a la resta de comarques valencianoparlants del País Valencià.
Cal recordar que les comarques castellanoparlants del sud es mobilitzaren el curs passat per manifestar la seua disconformitat a l’hora de vehicular matèries no lingüístiques en valencià, oposant-se al seu ensenyament, tot i que els percentatges estan marcats per la llei.
Ara els centres de les comarques valencianoparlant usen el mateix raonament en la seua petició: si als centres castellanoparlants se’ls ha permés acollir-se a programes plurilingües experimentals d’implantació del valencià, en la zona valencianoparlant s'ha de poder aplicar el mateix tractament per a la implantació del castellà. Simplement usar l'opció que la mateixa Conselleria va oferir a les escoles de les zones castellanoparlants quan es mobilitzaren contra l’aprovació de la llei el 2019.
Per això, els centres que s'adhereixen a la carta volen comptar "amb la possibilitat de fer una incorporació progressiva del castellà" mentre garanteixen - de fet sempre s'ha fet i es fa- el compliment dels objectius que marca la llei pel que fa al domini del castellà.
Els centres educatius han rebut el suport d’Escola Valenciana que ha recordat que mentre l’ensenyament en valencià garanteix el total domini, tant de valencià, com de castellà, com un domini efectiu de l’anglés, els programes que apliquen un ensenyament majoritàriament en castellà no han garantit el complet domini del valencià, i obtenen pitjors resultats en anglés, la qual cosa opinen és un greuge comparatiu.
Aquesta entitat ha recordat que la Llei de Plurilingüisme contempla la possibilitat d’aplicar mesures de promoció del valencià així com la continuïtat dels programes de primària a secundària i la Conselleria ha d’escoltar els centres i permetre que s’apliquen les metodologies TILC necessàries per avançar en la normalització del valencià.
Per la seu banda els centres insisteixen en la necessitat de normalitzar el valencià en les classes i no volen perdre drets lingüístics que han costat molt d’aconseguir. Afirmen que són conscients que han la llei s’ha de complir, però l’han de complir tots, i també tots els centres han de poder-se acollir-se a les mateixes facilitats per a implementar i vehicular matèries en una llengua que no és la pròpia.
.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada