L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR: 1.802
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES:41.775

dijous, 11 de febrer del 2021

El CIMM Valldigna inicia avui un curs sobre "solmisació", lectura i interpretació del cant religiós medieval

 

Avui dijous, a partir de les 18 hores comença el nou curs formatiu organitzat pel Centre d'Investigació i Interpretació de la Música Medieval (CIMM) de la Valldigna i que tractarà sobre la solmisació al cant eclesiàstic medieval. El curs s'imparteix de manera "on line" per Facundo Costanzo, durant dos dijous al mes i fins el mes de juny, amb inscripcions obertes al correu electrònic info@cimmvalldigna.org indicant a l'assumpte "Inscripció al curs de Facundo Costanzo".

La solmisació podem considerar-la equivalent al solfeig actual: un sistema per a llegir i entonar música nomenant els diferents sons i va ser pròpia al cant medieval. Facundo  Costanzo, mestre, investigador i especialista en musicologia antiga, serà l'encarregat del curs que pretén, una vegada més, acostar la música antiga en general i la medieval en particular a tots els interessats a ampliar o començar la seua formació musical.

Durant dos dijous al mes i fins al juny, Costanzo donarà les pautes necessàries per a aprendre a manejar amb la veu la música que naix dels manuscrits eclesiàstics sense l'ajuda d'instruments ni mestres. D'això tracta la solmisació, un sistema desenvolupat pel monjo benedictí Guido d’Arezzo en ple segle X, i que és l'antecessor del nostre actual solfeig.

Les claus de la solmisació

La solmisació es regia per les mateixes regles, la de llegir i entonar música nomenant sons amb monosíl·labs, que es va fer especialment popular durant la Baixa Edat Mitjana i el Renaixement. Estava basat en la utilització dels tres hexacordis: el naturalis, el durum i el mollis. El hexacordi prové de les sis veus o notes preses per Guido d'Arezzo de la primera síl·laba dels sis primers versos de l'Himne de Sant Joan, encara que la nota "ut" original ha canviat el nom per "do" i  s'hi ha afegit el "si" pres de les inicials del nom Sant Joan en llatí.

Facundo Costanzo està especialitzat en l'ensenyament de la Música en el Renaixement a partir dels diversos documents de l'època. La seua trajectòria artística-professional s'orienta cap a la música clàssica, la romàntica i folklòrica. S'ha format en paleografia i diplomàtica, és llicenciat en ciències de la informació i especialitzat en arxius,  biblioteques, documentació i museologia.

És un gran coneixedor de la música antiga, sobre tot de l'Edat mitjana, Renaixement, Barroc i Música Virregnal a més d'especialista en l'ús de la filologia per a l'estudi dels llenguatges antics i la paleografia com a tècnica per a la lectura de documents de l'antiguitat.