L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR:1.553
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 35.258

diumenge, 2 de maig del 2021

2 DE MAIG "Dia Internacional en la lluita contra l'Assetjament Escolar": L'IES Jaume II el Just participa en la guia preparada per la Diputació dirigida al professorat


El 2 de maig és el "Dia Internacional en la lluita contra l’Assetjament Escolar" (també conegut com a bullying) i  la Diputació de València ha impulsat el projecte "Alerta Convivència" en el qual ha participat l'IES Jaume II el Just de Tavernes. Els professors Marta Rico Almiñana, Teresa Valvuena Antón i Agustín Zaragozá Granel han revisat els materials i han aportat les seues consideracions i experiències al respecte.
 
El projecte disposa d'una "Guia especial" dirigida al professorat dels Centres d’Educació Primària i Secundària per treballar l'apartat CIC (Coordinació Igualtat i Convivència). La directora de l'IES Jaume II el Just, Anna Bellver, indica que el projecte "vol ser un crit atenció per fer entendre la necessitat urgent d’abordar l'assetjament que es dóna en els centres, a més de fer vore la necessitat de denunciar-les per totes les persones. Els problemes de convivència afecten a tota la societat en general, des de la infància fins a l’edat adulta".
 
Anna Bellver, que és també regidora d'Educació de Tavernes, remarcava que la Guia busca la sensibilització social alhora que ofereix eines pràctiques i útils al professorat. "Es vol capacitar a l’alumnat perquè no siga només un espectador, sinó que hi participe de manera constructiva en el conflicte i que sàpiguen que la diferencia es viu com a font de riquesa, oportunitat i diversitat. I això pretén aquest treball i el material que se'n deriva".
 
 

 
La guia resum les propostes en la cançó del mateix títol "Alerta Convivència" on han participat veus tan conegudes pels joves com "La Fumiga", "Maluks" i "El Diluvi". Tots s'han implicat per fer vore els riscos que comporta aquesta forma d’agressió en els centres educatius. Una data que no podem obviar: UNICEF en un estudi del 2019, assenyala que 1 de cada 3 estudiants d’entre 13 i 15 anys a tot el món pateixen actes d’assetjament escolar, i és per tant en aquest context on té veritable sentit la celebració del projecte "Alerta Convivència!"
 
La guia contra l'assetjament escolat com a recurs didàctic
 
"La Guia és un recurs didàctic destinat als centres educatius i que cerca la millora del clima de l’aula i ajudar a l'òptima convivència entre l’alumnat. És un recurs també molt important perquè permet previndre situacions d’assetjament, i evitar les conseqüències psicològiques i fins i tot el maltractament" indicava la directora de l'IES Jaume II el Just, que ha agraït i posat en valor el treball realitzat pel professorat del centre en la guia.
 
El Pla d’Igualtat i Convivència (2020) indica que és de primordial importància desenvolupar espais i generar oportunitats per a la promoció de la igualtat, la coeducació, la diversitat sexual, de gènere i familiar, la prevenció dels conflictes, així com la resolució pacífica amb especial atenció a la violència de gènere, la igualtat de la diversitat i la no discriminació, i tot això gràcies a la promoció de la convivència positiva.
 
 
 
Els espais acadèmics han de ser segurs i lliures, i en ells no té cabuda l’exclusió. És responsabilitat de la comunitat educativa (professorat, famílies i alumnat) i de les administracions públiques vetlar perquè les relacions que s'hi generen siguen de cooperació i respecte, independentment de les seues diferències individuals. Tot l’alumnat, sense excepció, mereix un tracte just, igualitari i equitatiu, que afavorisca el desenvolupament de les competències bàsiques i possibilite viure harmònicament en societat.
 
I aquests objectius són els que treballa i potencia les Activitats Pràctiques de la Guia, un total de 12 propostes (6 per a l’últim cicle de primària, i 6 per al primer cicle de secundària), on el professorat pot trobar material per a dur a cap un treball específic segons cada tipus de assetjament: per les xarxes, LGTBI, xenòfob, per diversitat funcional, per ideologia i per característiques físiques.
 
Les activitats consten d'una Introducció, objectius, destinataris, recursos, continguts, activitats i avaluació, amb una durada entre 45 i 60 minuts i recolzament audiovisuals, exercicis, debats... pensats per a un treball individual i també grupal .