L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR: 910
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 24.855

dilluns, 16 de desembre del 2019

L'ESTAT DE LA QÜESTIÓ: Una ciutat per a les persones? Amb el PP segur que no.



Les tendències urbanes a Europa, i més encara després de veure el grau de contaminació del centre de les ciutats i els problemes de salut que comporta,  són apostar fermament per la conversió dels centres històrics en zona de vianants. Els centres històrics de les nostres ciutats, cas de Tavernes, majorment creats amb el desenvolupament durant segles des de l'edat mitjana ençà,  no disposen d'una trama urbana i espais de carrers pensada per als vehicles del segle XXI. 

Els governs dits progressistes són els que majorment han impulsat les mesures de conversió dels centres en zona de vianants. Els anomenats governs conservadors (en especial del PP a Espanya) són poc acostumats a mesures que beneficien els ciutadans front als vehicles. Recordem el cas de Madrid, quina concepció de ciutat va aplicar l'anterior govern de Manuela Carmena i com el govern actual de la dreta madrilenya “destrossa” el projecte de fer el centre madrileny una gran zona pensada per al gaudi de les persones. 

No els preocupaven els ciutadans, sinó dels cotxes
Cas ben semblant al Tavernes, on la dreta local (PP i Ciudadanos) són ara qui s’han alçat com a opositora del projecte de vianalitzar la Plaça Major, cercant mil arguments entre els quals mai no s'esmenta ni tenen en compte el benefici als vianants i a les persones, només als vehicles. En el cas del PP, el cas és més sagnant quan van ser, en governar, qui van promoure, aplaudir i executar el projecte per a vehicles, un aparcament en el centre de Tavernes que ningú no va demanar i que va suposar la destrossa del Passeig del País Valencià, que de zona verda va passar a ser el ara és: un erm, un sequer.

Els estudis duts a terme en ciutats de diferents països arriben a la mateixa conclusió: el carrer o plaça per als vianants afavoreix  les persones, però també afavoreix els comerços locals, el xicotet comerç. Un carrer o plaça sense trànsit, sense soroll, cèntrica com és el cas de Tavernes i on tot queda “a la mà” ens retorna la ciutat per als ciutadans, enfront d'una tirania del vehicle.

La zona verda de vianants del centre sacrificada per un "magatzem" de vehicles

La conversió en zona de vianants del nostre centre urbà - és al mateix temps el centre històric amb la seua trama medieval: Plaça Major, Plaça Església i carrers annexos estrets i tortuosos-  convida als vallers i valleres a passejar, a tornar a connectar amb la ciutat, a gaudir amb la comunicació i xerrada (fer un barret) amb els veïns i,  com ja hem dit, a acudir novament a fer les compres al comerç tradicional.

La conversió del centre històric en zona de vianants implica beneficis evidents en la salut, perquè du aparellada una disminució de la contaminació, inclosa l'acústica. I això té un evident benefici per al medi ambient en una època en què el planeta exigeix a crits la reducció del trànsit com gran abocador de CO2 a l'atmosfera. Serà una petita acció comparada amb la que cal a la globalitat de la Terra, però tota pedra fa paret. I en aquests moments necessitem moltes xicotetes pedres. Però li importa i li preocupa això a la dreta local...?

Abans teníem una zona amb ombra i bon estar. Ara, tenim un aparcament.

Tavernes reuneix en el centre els xicotets comerços, capaços de satisfer les necessitats dels seus clients vallers, però a més és el lloc on es concentren establiments com el Mercat Municipal, els bancs, els bars... on la ciutadania acut pot proveir-se dels  productes necessaris, però també on pot interrelacionar-se amb els seus veïns, assegut si cal a una taula enmig de la plaça i esperem que aviat al passeig, mentre els xiquets juguen sense problemes i perills.

Convertir el centre urbà en zona de vianants és recobrar una part de la ciutat per la gaudi dels seus veïns, és donar prioritat a les persones per davant dels vehicles, cosa que fins ara mai no hem practicat de manera que tota la regulació de trànsit ha estat feta pensant només en els cotxes, mai en el gaudi i benefici de les persones.

Talar arbres, pensar en els vehicles... el model que tenien de ciutat per al veïns.
A Tavernes la vianalització de la Plaça Major, repetim, compta amb la negativa de la dreta local que usa els arguments de més estudis i consens (meravellosa paraula aquesta que ells no coneixen ni busquen en res quan governen) quan nomes volen paralitzar-la. Uns arguments que el PP no tingué mai en compte, com tampoc no va vore ni trobar cap problema a l'hora de destrossar el Passeig del País Valencià per fer un aparcament que, repetim, ningú no va demanar i només ells el van votar a favor.

Volen fer-nos creure que es preocupen pels veïns i veïnes. Pels fets els coneixereu, per tant no tenen cap credibilitat aquells que amb la destrossa del passeig i la tala d'arbres mostraren el model de ciutat que volien per als vallers. 

Volen donar lliçons als demés, quan ells no saberen ni s'aplicaren i ens "obsequiaren" a la ciutat  amb un pàrquing que va ser - i ho és encara- una ruïna econòmica, mediambiental i paisatgística per a Tavernes. A més d'una desfeta de l'únic pulmó verd del centre del casc urbà de Tavernes i del patrimoni històric que representaven les restes dels antics refugis de la guerra del 1936 de davall el passeig, arrasades i fetes desaparéixer.