El dilluns, dia 6, el ple municipal va debatre i rebutjar la proposta del PP que volia tornar al pas de vehicles per la Plaça Major. El
govern de Compromís fa una dècada (2013) que va convertir la Plaça Major en zona de vianants seguint les mesures del “Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS)”, redactat després de dos anys d'estudis i debats de participació ciutadana i moltes entitats i associacions locals
aportant idees i solucions per als problemes de mobilitat de Tavernes.
La mesura donava més importància i prioritzava el vianant abans que els vehicles ,
dins de l'esperit i corrent que se segueix per tota Europa, de potenciar
l'ús dels espais públics per a les persones
i no que es prioritze per als vehicles.
Imatge de l'antic Passeig, ara un gran sequer sense ombra |
Tavernes va convertir la seua Plaça Major en zona de vianants, com han fet tantes i tantes ciutats espanyoles i europees. Unes ciutats planificades pensant en les persones i no com a un conjunt de carrers i zones d’aparcaments de vehicles. És la tendència urbana a Europa, i més després de veure el grau de contaminació del centre de les ciutats i els problemes de salut que comporta. Els centres històrics de les nostres ciutats, cas de Tavernes, majorment creats des de l'edat mitjana ençà no disposen d'una trama urbana i espais de carrers pensada per als vehicles del segle XXI.
Els governs dits progressistes són els que majorment han impulsat les mesures de conversió dels centres en zona de vianants, mentre els anomenats governs conservadors (PP i ara Vox) són contraris a mesures que beneficien els ciutadans front als vehicles. Recordem el cas de Madrid, on el govern actual del PP en els últims cinc anys ha destrossat el projecte anterior de fer el centre madrileny una gran zona pensada per al gaudi de les persones. O el govern actual PP-Vox a València com es pot llegir a l'enllaç1 i a l'enllaç2 .
A
Tavernes, el PP i Ciudadanos (ara dins del PP) s’han alçat sempre en contra del
projecte de vianalitzar la Plaça Major amb un conjunt d'arguments on mai
no s'esmenta ni tenen en compte el
benefici als vianants i a les persones, només parlen dels vehicles.
El cas
del PP és més sagnant perquè, quan van ser govern, van
promoure, aplaudir
i executar un gran projecte per a vehicles, l'aparcament en el centre de
Tavernes que ningú no havia demanat i que va suposar la destrossa del
Passeig
del País Valencià, que de pulmó urbà i zona verda ha passat a ser un erm,
un sequer.
Abans teníem una zona verda d'ombra i bon estar. Ara, un sequer i un aparcament. |
Els estudis duts a terme en ciutats de diferents països arriben a la mateixa conclusió: el carrer o plaça per als vianants afavoreix les persones i també els comerços locals, el xicotet comerç. Un carrer o plaça sense trànsit, sense soroll, cèntrica com la plaça de Tavernes, on tot queda “a la mà”, ens retorna la ciutat per als ciutadans, enfront d'una tirania del vehicle.
Talar arbres, pensar en els vehicles... va ser el model de ciutat del PP |
Convertir el centre històric en zona de vianants implica beneficis evidents en la salut: disminució de la contaminació, també l'acústica. I això té un evident benefici per al medi ambient en una època en què el planeta exigeix a crits la reducció del trànsit com gran abocador de CO2 a l'atmosfera. Serà una petita acció comparada amb la que cal a la globalitat de la Terra, però tota pedra fa paret. I en aquests moments necessitem moltes xicotetes pedres. Però li importa i li preocupa això a la dreta local...?
No anem a creure que el PP es preocupa pels veïns i veïnes perquè els fets ací a Tavernes no els donen cap credibilitat: la
destrossa del Passeig amb la tala d'arbres van mostrar el model de ciutat que volien per als vallers. I ja heu pogut llegir el camí que duen a València, amb només uns mesos de govern.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada