 |
| El projecte de mota del Vaca |
L'Ajuntament haurà de rescindir el contracte de construcció del mur de defensa contra inundacions del riu Vaca que té signat amb l'empresa Cadersa segons sentència de la sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia valencià (TSJ), que no és ferma i l'Ajuntament pot recórrer al Suprem.
La notícia l'ha publicada el diari Levante-EMV en la seua edició d'avui dissabte i suposa un revés molt fort a les aspiracions de l'Ajuntament per les implicacions que té la sentència, primer perquè es perd però sobre tot per l'afecció a la urbanització del Vergeret, declarada il·legal pel Tribunal Suprem després que el govern del PP (entre el 2004 i el 2011) aprovara i construís la urbanització en terreny inundable.
Tal com hem informat en els últims anys i més encara a partir del 2021, quan es va signar el contracte i s'iniciaren els treballs, les obres han passat per diversos problemes, sobretot després que amb les obres aparegueren estructures ocultes (un mur i un col·lector de pluvials al riu) no contemplades en el projecte i que es desconeixien. Cal indicar que el projecte estava consensuat i avalat per la Confederació i va suposar anys i anys de gestions i treballs Ajuntament-Confederació fins a arribar al redactat definitiu.

 |
| Inici de les obres |
La Confederació va exigir la paralització de l'obra i un modificat del projecte, mentre l'Ajuntament exigia a Cadersa que reiniciara els treballs mentre s'aprovava el modificat del projecte, però la Confederació s'oposava si no hi havia modificat i advertia de sancions. Tot aquest garbull va acabar on solen acabar aquests garbulls: en el jutjat i encara que l'Ajuntament va guanyar la primera sentència, ara el Contenciós Administratiu l'anul·la i li dona la raó a Cadersa.
Recordem la història
En
el mes de juliol
del 2021, el govern de Compromís licita la construcció de la mota, que
es va adjudicar a Cadersa per 408.789 euros. Una moto que venia obligada després que el govern de M. Rajoy anul·larà el projecte del Vaca (39 milions d'euros i fons europeus), amb la qual cosa Tavernes es veia
obligat a executar i pagar amb els seus diners l'obra per legalitzar la zona
d'afecció del riu en el Vergeret i evitar la demolició d'habitatges en
els 10 edificis declarats "il·legals"
pel Tribunal Suprem. La sentència del Suprem confirmava i reconeixia
que el PP va construir la urbanització El Vergeret en
zona inundable i sense permís de la Confederació.
 |
| El problema |
I això que implicava: paralitzar l'obra i redactar un
modificat per eixe tram de la mota que havia de ser revisat i aprovat novament per la
Confederació, organisme competent i qui ha d’autoritzar
totes les actuacions.
Una represa d'obres fallida i l'obra acabada en els tribunals
I
arribem al desembre del 2023. L'actual i nou govern municipal presidit pel PSOE demana a l'empresa reiniciar les obres, però Cadersa al·lega que
desconeixia el modificat del projecte i tampoc no acceptava les quantitats que li proposava l’Ajuntament: la paralització havia coincidit
amb el gran augment de preus d'aquell temps.
 |
| Estat de la mota quan es paralitzaren les obres |
El tira i arronsa acaba sense acord i l’Ajuntament inicia l’expedient de resolució del contracte per incompliment greu
i exigeix a l’empresa una indemnització, perquè és obra subvencionada per
Diputació, ja prorrogada, i s’hauria de tornar la subvenció.
L’empresa, que mai no ha deixat una obra inacabada, no podia assumir les exigències de l’Ajuntament i ni decidir si seguia o no sense
conéixer el modificat per solucionar el problema sorgit. També afirmava que no
era culpa seua la paralització i que si l'obra no s'havia représ
després de 8
mesos era per causes alienes a l'empresa, i per tant reclamava resoldre
el contracte amb la devolució dels avals. I com hem dit, la disputa va acabar en els
tribunals que va fallar a favor de
l'Ajuntament, encara que anul·lava la indemnització demanada per l'Ajuntament a l'empresa per valor de 1689,21 euros.
L'empresa va presentar un recurs de cassació a la sala del Contenciós-Administratiu del TSJ valencià que, com hem dit adés, ha anul·la la sentencia del jutjat en primera instància i dona la raó a Cadersa. I entrem en un nou terreny de joc judicial, més si finalment l'Ajuntament decideix acudir al Tribunal Suprem o pel contrari accepta la sentència i resol el contracte amb tot el que, pensem suposara, valorar obra feta, pagar a l'empresa, etc.
 |
| Desbordament del Vaca pel passeig Colom |
Quants maldecaps i problemes s'hauria estalviat la ciutat si el projecte del riu Vaca s'hagues executat quan pertocava, com es va executar a Gandia i al Serpis!
El projecte del Vaca va ser paralitzat uns dies abans de la seua adjudicació i malgrat les constants esmenes presentades entre el 2012 i el 2018 per Compromís als Pressupostos de l'Estat perquè es recuperara, mai Madrid no va acceptar.
Potser siga ara, amb un govern a Madrid més "amic" del govern i alcaldia actual, quan calga gestionar per recuperar-lo. Si no anem errats, el Pla Hidrològic Nacional que contemplava l'execució del Vaca amb caràcter urgent és encara vigent i toca ara intentar recuperar, més després del que el hem vist amb la DANA del 2024, i no podem oblidar que el Vaca va desbordar el 1996, el 2007 i el 2018 . I eixe perill de desbordament, Tavernes el té damunt com una espasa de Dàmocles particular.

El projecte explicat breument
El projecte inicial contempla una mota de terra de 1’5 km al costat del riu Vaca, entre l'assut i el Tol·lo, amb altura variable i integrada en el casc urbà, enjardinada amb espècies autòctones i, en el tram de l'Avinguda de les Corts Valencianes, amb un carril compartit per vianants
i bicicletes.
El
govern de Compromís va dividir el projecte en dos unitats i va
aconseguir ajudes per pagar vora el milió total que costaria tota
l'actuació. La primera unitat s'aprofitaria com a tram de la Via Verda
Tavernes-Carcaixent, pel costat de l’Avinguda de les Corts Valencianes, i s'integrava dins de les infraestructures
del mur-mota del Vaca, i el Ministeri de Transició Ecològica va acceptar pagar-la. La segona segon unitat seria la integració paisatgística i urbana del
mur mota, a càrrec l’àrea de Medi Ambient de la Diputació, que va confirmar la
seua ajuda en l’execució.