Quan algú opta per l’atac personal en lloc del debat d’idees, el que realment queda en evidència és la feblesa dels seus arguments, no mai la credibilitat de qui informa.
L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com
dimecres, 31 de desembre del 2025
El dret a la informació i el recurs "ad hominem"
Quan algú opta per l’atac personal en lloc del debat d’idees, el que realment queda en evidència és la feblesa dels seus arguments, no mai la credibilitat de qui informa.
Balanç del 2025: La Diputació s'erigeix com la gran impulsora de les obres de Tavernes en el 2025
A poques hores d'acabar l'any 2025 és l'hora de fer el balanç anual de les grans obres i inversions a Tavernes, on cal destacar el paper fonamental de la Diputació de València, que amb les seues subvencions s'erigeix com l'any passat, en la gran impulsora de les inversions en obres, principalment de carrers.
L'any passat 2024 la Diputació va subvencionar com a grans obres la reurbanització del carrer Alacant per valor d'adjudicació de 231.412'50 euros, impostos inclosos i les del carrer Buenos Aires amb una inversió de 280.869,19 euros, impostos inclosos. Enguany ha continuat aquesta dinàmica, com informem tot seguit.
Comencem, dins de les grans obres del 2025, per la reurbanització dels carrers Nou i Cristóbal Almel·la, amb una inversió de pràcticament 600.000 euros, aquesta pagada amb fons municipals.
Per altra banda, dins del Pla Obert 2024-2027, la Diputació ha sufragat altres obres i ha ajudat amb subvencions l'adquisició del magatzem per a la brigada municipal en el Teularet amb un import adjudicat de 476.600 euros, o l'ajuda de 48.381,85 euros de la inversió total per ampliar el terreny de joc i reubicar les torres d'il·luminació del camp del Vergeret.
En les inversions en carrers, la Diputació ha subvencionat a l'Ajuntament els projectes de reurbanització dels carrers d'Ausiàs March i Ricard Maria Carles per import total, impostos inclosos, de 283.448,84 euros i 347.821,79 euros, impostos inclosos, respectivament.
També serà la Diputació qui es farà càrrec de pagar els 341.486 euros que l'Ajuntament dedicarà a les obres de millora en les instal·lacions dels vestuaris municipals situats en el Camp del Vergeret, contemplada per aquest 2025 i actualment en procés final d'adjudicació.
La Diputació de València s'ha convertit en els últims anys en l'entitat impulsora de les grans inversions i obres a Tavernes, dins del Pla d'Inversions 2022-2023 o bé del Pla Obert 2024-2027, destinat a les obres i inversions als municipis valencians.
La Valldigna la comarca on més ha plogut en general entre setembre i el dia d'avui.
Comentar que demà, primer dia de l'any, hi haurà canvis dràstics deguts a la borrasca Francis a les illes Canàries amb fortes pluges, i al llarg de demà i divendres ira afectant la península amb arribada al Mediterrani, on s'espera la major intensitat diumenge i intenses precipitacions al País Valencià i Múrcia.
Informarem el seu temps d'aquests canvis que poden anar en molts casos acompanyats de neu.
.
a l'espera del que puga
L'ORATGE QUE ENS VE: Els models preveuen pluges i nevades els dies al voltant dels Reis
A cinc dies vista, els models meteorològics dibuixen un escenari hivernal per als dies previs i posteriors als Reis d'Orient amb molta neu inclosa. No és una situació extrema assegurada, però sí un escenari amb potencial perquè els Reis arriben amb ambient plenament hivernal… i en algunes zones, amb la neu com a protagonista.
Els mapes de previsió mostren al sud-oest la borrasca Francis, impulsant aire temperat i humit d'origen subtropical cap a la Península, mentre un potent anticicló en l'Atlàntic nord i diverses borrasques situades sobre el continent europeu canalitzaren aire fred cap al sud d'Europa. Aquest tipus de patrons atmosfèrics, amb baixes pressions atlàntiques aportant humitat i l'aire fred avançant des de latituds altes ha donat lloc en altres ocasions a nevades extenses, especialment en zones de l'interior i sistemes muntanyencs.
![]() |
| Previsió de l'oratge a Tavernes fins al dia de Reis |
El model europeu ECMWF preveu un inici de 2026 amb una nevada històrica al País Valencià amb acumulats de neu en tota la província de Castelló, bona part de la de València i les muntanyes del nord d'Alacant. Entre el 5 i el 6 de gener s'anticipa una nevada que sense ser molt grossa podria arribar a cobrir de blanc fins a les platges valencianes.
Eixos dies l'arribada d'una borrasca deixaria precipitacions que, segons el model ECMWF, poden ser de 150 litres en el litoral sud de València i nord d'Alacant. Si es compleix la previsió i pel nord arriba una llengua d'aire siberià, es formaria una combinació que pot deixar una nevada històrica.
El dia 6 el mapa de ECMWF dibuixa un País Valencià sota un mantell blanc a excepció de la zona litoral entre l'Albufera i Cullera i el sud de la província d'Alacant. Caldrà esperar però més o menys queda clar que tornen les pluges combinades amb el fred.
dimarts, 30 de desembre del 2025
"JM Gestion Teatral SL" de Cullera serà l'encarregada enguany d'organitzar la cavalcada de Reis
![]() |
| Foto del web de l'adjudicatària |
L'Ajuntament de Tavernes, per procediment negociat i sense publicitat, ha assignat a l'empresa "JM Gestion Teatral SL" de Cullera perquè organitze la Cavalcada de Reis amb un costat total de 50.000 euros, IVA inclós. La duració del contracte és d’1 any inicial, però hi ha la possibilitat de fer tres pròrrogues d’un any, amb la qual cosa s'apujaria el valor del contracte a 200.000 euros finals (no s'hi indica una possible revisió de preu). La duració total del contracte, incloses las pròrrogues, no podria excedir de 4 anys.
L'empresa de Cullera ha estat elegida per l'Ajuntament després que, com vam publicar en el seu dia, la licitació per a adjudicar el contracte per procediment obert fora declarada deserta. Quan això, passa l'Ajuntament pot disposar l’obertura del procediment d’adjudicació negociat i sense publicitat, amb la qual cosa "convida" a tres possibles empreses que puguen estar interessades a organitzar l'acte de Reis, perquè participen en el procés de selecció.
L'empresa que ha estat adjudicatària es compromet a: aportar com a personal 54 persones per a la celebració de l'acte i augmentar la quantitat de caramels a repartir, fins a 80 kg. L'adjudicació ha valorat l'experiència de 30 anys de la persona encarregada de coordinar l'acte, així com la direcció en 35 produccions i actes d'aquesta classe.
dilluns, 29 de desembre del 2025
Fotografies i vídeos: La llevantada que hem patit aquests dies al litoral destrossa (més encara) la Goleta.
Des del dia Nadal que patim al litoral valencià una forta llevantada que, amb ones fins a 3 metres els dies passats, ha colpejat fort les nostres platges i com és habitual més fort a la Goleta. Avui la mar, tot i estar amb onatge, en el seu batre contra la platja i els edificis no arriba al nivell d'aquests passats dies. En molts punts de la Goleta, ha desfet el cordó dunar del qual pràcticament no en queda més que el record.
Faena per a l'Ajuntament que haurà de reposar-lo i de pressa pel perill de que un altre temporal de llevant, i ara en són freqüents, s'emporte el poc que queda de protecció i l'aigua entre en la urbanització, com ja ha passat en alguna ocasió.
La força de l'embat de les ones es demostra veient l'estat en que ha quedat la vorera de la plaça de Formentera, destrossada en el límit de la ja inexistent platja. Ací les ones han mogut fins i tot els blocs que s'havien col·locat per impedir el pas a l'arena. Mentrestant, l'aigua continua descarnant, com s'aprecia en una fotografia, els fonaments dels murs que tanquen les propietats que, fa anys estaven a vora mar, i ara millor és dir que estan "dins de la mar".
La zona de "l'avió" també ha quedat ben afectada i tot i gaudir d'una reposició fa poc, la mar s'ha engolit l'arena i, a més a més, ha deixat al descobert novament un pedregal que farà impossible l'ús per als banyistes el pròxim estiu. També ací el mur-cordó dunar que hi havia per impedir l'entrada de la mar a la urbanització ha fet el seu treball però ha quedat reduït a una mínima expressió. I l'estructura de formigó de l'avió amb cada llevantada queda més afectat i amb perill d'ensorrar-se.
A la part nord de la Goleta, que va tindre una reposició d'arena fa poc, aquesta ha desaparegut i també una altra part del cordo dunar existent. Amb cada temporal, i a poc a poc, el cordó dunar retrocedeix engolit per la mar. Ací hi ha les comportes que desaigüen el canal de defensa, que romanen tancades i amb arena acumulada, a l'espera de poder obrir-les quan la mar estiga més baixa.
De tota aquesta situació , l'única cosa positiva en la Goleta és observar l'increment de l'arenal en la part nord del canal de Sant Pau, on l'espigó que fa anys tenia bastants metres ara queda en pocs metres.
La platja de Tavernes també ha patit el temporal, els efectes devastadors són menys evidents, així i tot podem observar un conjunt de canonades en mig de l'arena i algunes dins de la mar trencades, canonades que suposem seran les que proveïen d'aigua als rentapeus de la zona. El canal de Sant Pau de desaigüe de la Partida aboca l'aigua a la mar amb normalitat.
A tot això, en uns dies entrem en el 2026, any quan la regeneració de la Goleta havia d'estar acabada. Mentrestant, acumulem dies, mesos i anys sense saber res del projecte.
Aquesta situació de destrossa de la Goleta s'entén millor quan, després de la lectura del text, es visionen els vídeos que us oferim
La Valldigna arreplega majorment més de 200 litres des del dia Nadal (374 al Pla de Corrals). Avui inicialment tenim avís groc
AEMET ha disminuït el nivell de perill en la nostra zona, i avui el litoral sud de València i fins a les 12 hores de migdia està afectat per avís groc, amb possibilitat de 20 litres en una hora, acumulat de 60 litres en 12 hores i, com ahir, tindre tempestes acompanyades de granís (calamarsa).
El dia d'ahir va complir les previsions: va ser plovedor, principalment en les àrees muntanyenques de la Valldigna i voltants, i acompanyat de calamarsa en molts moments. Cal destacar que les estacions de Barx mesuraren quantitats que s'acostaven o superaven els 100 litres, destacant els 133 litres de la Falaguera, segons AVAMET. No obstant, la major quantitat arreplegada en el territori administratiu de Valldigna foren els 259 litres en el Pla de Corrals, aigua que a través del barranc de Barxeta, que corria ple de gom a gom, s'aboca a la vessant del Xúquer.
Segons AVAMET (Associació Valenciana de Meteorologia) les quantitats arreplegades (arrodonides) a la Valldigna, fins el dia d'ahir 28 de desembre eren les següents:
Barx
- La Drova.... .. 251 litres
- Barx Poble ..... 263 litres
- La Visteta ....... 234 litres
- La Falaguera....264 litres
- Depuradora..... 265 litres
Benifairó
- Poble ................ 159 litres
- Pator-Cambro.... 233 litres
Simat
- Poble............. només dades d'ahir 88 litres
- Pla de Corrals .... 374 litres
Tavernes
- Els Sequers................. 219 litres
- Ull de Bou-Cambro ..... 225 litres
- IES Jaume II el Just..... 141 litres (observàrem que ahir va estar un temps sense aparéixer a la xarxa AVAMET en temps de tempesta)
Sobre el Dia dels Innocents: Era un "bulo" que l'Ajuntament pensava licitar i executar el projecte del Centre d'Interpretació de Bolomor en el 2026
![]() |
| Afecció de les pluges del dia Nadal |
I no cal ni dir, perquè això era una veritat com un temple, que Bolomor és un dels jaciments europeus del paleolític més important per a l'estudi de la prehistòria i els processos d'hominització per l'ús del foc, on les llars de foc del jaciment (úniques a la península i entre les més importants d'Europa) no semblen suficient motiu per dur a cap la construcció d'un centre que sumaria al seu valor valor didàctic i divulgatiu el ser un focus de turisme cultural i lloc de visita dels centres educatius de tot arreu.
diumenge, 28 de desembre del 2025
La Valldigna dins de la zona de nivell roig (perill extraordinari) decretat per AEMET fins a les 23.59 hores d'avui diumenge
AEMET ha canviat l'avís taronja a avís roig (perill extraordinari) a la zona d'interior i litoral sud de la província de València. Per tant afecta la nostra zona geogràfica on segons AEMET es poden mesurar per precipitació acumulada i en menys de 12 hores un total 180 litres. L'avís roig estarà vigent fins a les 23:59 hores del dia d'avui.
Protecció Civil ha enviat un avís als telèfons mòbils a través del sistema Es-Alert.
AEMET adverteix d’una situació molt adversa durant les pròximes trenta-sis hores, amb pluja persistent i de caràcter torrencial localment. Segons la previsió de l’oratge, les precipitacions podrien superar els 180 litres per metre quadrat en dotze hores, especialment a la meitat sud del litoral valencià. En el conjunt de l’episodi, entre diumenge i les primeres hores de dilluns, es podrien superar els 250 litres per metre quadrat.
![]() |
| Així anava el riu Vaca aquest matí |
AEMET conserva l’avís de color taronja que ja havia previst en la part nord de la província: possibles precipitacions de 40 litres en una hora i de 100 litres en dotze hores a l’interior nord de València, mentre poden ser de 60 litres i acumulats de 100 litres al litoral nord. Poden anar acompanyades per tempestes, amb probabilitat de mànegues marines i petits tornados. A la resta del País Valencià també es manté l’avís groc.
Suspés el Festivern per les previsions de mal oratge
- Cancel·lació del Festivern.
- Cancel·lació d'activitats a l'aire lliure.
- Tancament d'instal·lacions municipals.
- Tancament de parcs i jardins.
- Tancament dels accessos a la platja (arena).
Per acumulació d'aigua estan tallats al trànsit els següents vials:
- Camí de l'Assut.
- Camí La Dula.
- Camí del Teularet accés CV-50.
- Camí Hort d'Herrera.
- Camí Travesser.
- Camí de l'Albelló.
- Camí Vell de Gandia.
- Pas de la Galera.
L'Ajuntament vol licitar i executar el projecte del Centre d'Interpretació de Bolomor en el 2026
![]() |
| Plànol general del no-executat projecte del Centre d'Interpretació. |
![]() |
| Afecció de les pluges del dia Nadal |
La importància de Bolomor per a l'estudi de la prehistòria, els processos d'hominització per l'ús del foc, on les llars del jaciment estan entre les més importants d'Europa, no semblen suficient motiu per dur a cap la construcció d'un centre que sumaria al seu valor valor didàctic i divulgatiu el ser un focus de turisme cultural i lloc de visita dels centres educatius de tot arreu.
dissabte, 27 de desembre del 2025
La Banda Simfònica de la SIUM ha celebrat el tradicional "Concert de Nadal"
La Banda Simfònica de la SIUM de Tavernes ha celebrat avui el tradicional "Concert de Nadal", un acte molt especial perquè serveix també perquè tots els músics vallers es retroben aprofitant que són molts els qui aprofiten aquestes festes de Nadal, deixen les seus places per tota Espanya, i vénen al poble per tocar també en el "Concert de Nadal".
ACTUALITZADA: AEMET canvia d'avís groc a taronja per a demà per possibles pluges localment fortes, més que res a la vesprada
AEMET preveu per al diumenge empitjorament de l'oratge amb ruixats i tempestes fortes a València, majorment a totes les comarques de la província de València sobre tot a la vesprada. En aquests punts es poden acumular fins a 100 litres en 12 hores. Per tant la Valldigna entraria de ple dins d'aquesta previsió i podem acumular més pluja a la que hem tingut aquests dies.
Segons AVAMET (Associació Valenciana de Meteorologia) les quantitats arreplegades (arrodonides) a la Valldigna, fins a les 7 del matí del dissabte eren les següents:
Barx
- La Drova.... .. 164 litres
- Barx Poble ..... 164 litres
- La Visteta ....... 145 litres
- La Falaguera....130 litres
- Depuradora..... 162 litres
Benifairó
- Poble ................ 136 litres
- Pator-Cambro.... 143 litres
Simat
- Poble............. sense dades
- Pla de Corrals .... 114 litres
Tavernes
- Els Sequers................. 131 litres
- Ull de Bou-Cambro ..... 147 litres
- IES Jaume II el Just..... 112 litres
El mal oratge obliga a ajornar el "Festivernet 2025" anunciat per a demà i es fixa com a nova data el 18 de gener
Tal com hem publicat aquest matí, AEMET té activada l'alerta groga a la nostra zona per a demà diumenge, amb pluges que poden ser localment fortes i acompanyades de tempestes. Eixa eixa circumstància, unida a les pluges acumulades durant els dies de muntatge, fan que no es puga desenvolupar l'esdeveniment amb les millors condicions, d'ací que l'organització després de valorar la situació, i amb la prioritat sempre de la seguretat de tothom (famílies, artistes, treballadors i públic assistent) ha pres la decisió de suspendre el Festivernet.
Les persones que hagen adquirit l’entrada podran reutilitzar-la en la nova data o sol·licitar la devolució íntegra de l’import a entrades@codetickets.com en un termini màxim de 10 dies.
Cal dir que, quan al Festivern, l'Ajuntament i l'organització treballen perquè es puga dur a cap el festival, i s'està intervenint al recinte en la zona d’acampada per poder acomiadar l’any i celebrar l'avinguda de l'Any Nou tots plegats.
divendres, 26 de desembre del 2025
Les fotos i els vídeos del Vaca, el Vadell i barrancs de la Valldigna que porten bastant aigua i han provocat alguns danys
Els més de 100 litres caiguts sobre la Valldigna les últimes 24 hores s'han fet notar, i sobre tot en els cursos fluvials, on el Vaca i els seus afluents baixen plens, tal com es pot observar en les fotografies que publiquem.
El Vadell corre també ben ple i ha provocat, com ja és habitual en períodes de gran pluja, algunes inundacions de camps annexos, sobre tot en el Ràfol al costat de la séquia del Cano.
I molt interessant el vídeo següent del barranc del Castell, també amb una bona quantitat d'aigua, amb imatges a un centenar de metres d'unir-se al Vaca, que apareix al final en una zona on s'ha intervingut per eliminar les canyes.
La pluja ha afectat també les instal·lacions que l'Ajuntament te condicionades com a punt de visites per al jaciment de Bolomor. En aquest terreny de propietat municipal hi ha previst construir el Centre d'Interpretació del jaciment, i ara disposa d'uns instal·lacions provisionals que la pluja ha fet malbé, en concret el wc que hi havia habilitat i on sembla ser que el diposit de fecals, en estar buit, ha estat tret a la superfície en pujar el nivell freàtic.
També a la zona de Bolomor el barranc passa amb bastant aigua en ser el desaigüe de la font que hi ha al peu de la muntanya de l'Ombria, un naixement que s'alimenta de la pluja de Barx on s'han superat amb escreix els 100 litres.





















































