Ha acabat febrer i per tant portem poc més d'un any sense cap notícia ni novetat en la ronda de Tavernes després que el febrer del 2024 la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori de la Generalitat aprovara definitivament el projecte denominat pomposament "Variant de la carretera CV-50 a Tavernes de la Valldigna i connexió amb la N-332" (foto superior). L'execució de la ronda servirà per desviar fora del casc urbà entre 12.000 i 14.000 vehicles que actualment travessen la ciutat per la comarcal Tavernes-Llíria (CV-50).
L'aprovació va ser en desembre del 2023, però es va publicar en el DOGV el 8 de febrer del 2024 i s'hi ordenava la redacció final del projecte o projectes que desenvolupen l’alternativa adoptada en el projecte bàsic (foto superior) sempre tenint en compte els condicionants de la declaració d’impacte ambiental i l'informe de resposta a les al·legacions i els informes rebuts durant el tràmit d’informació pública del mes juny de del 2022. O siga que, amb les múltiples gestions realitzades des del 2011 fins a la legislatura 2019-2023 pel govern municipal de Compromís, el projecte porta ja alguns anys i la Generalitat no espavila.
I no és només la ronda de circumval·lació: hi ha pendents el projecte d'una rotonda d'entrada a la població venint des d'Alzira (encreuament de la carretera CV-50 Avinguda de la Valldigna amb el carrer Portalet) i una altra rotonda a l'entrada des de Borderia, ja dins del casc urbá en l'encreuament de la CV-50 amb el carrer Major, i que serviria per desviar el transit cap a la comarcal o el centre de la ciutat.
Però és que, a més a més, l'Ajuntament no pot executar el projecte de remodelació i voreres en tota la comarcal al seu pas per Tavernes (Avinguda de Germanies i Avinguda de la Valldigna), un projecte que fa anys que roman a l'espera d'executar, i que no serà possible fins que la Generalitat deslliure la comarcal del pas per dins de Tavernes (foto de davall).
En aquestes circumstàncies, la ronda se suma al conjunt de projectes pendents de fa anys i que, per una o altra causa, no avancen, alguns responsabilitat de la Generalitat (la ronda, la segona fase del col·lector de la platja, la nova depuradora), altres de l'estat (projecte de regeneració de la Goleta, duplicació de la carretera nacional Favara-Xeraco, duplicació de la línia del tren Cullera-Gandia, l'estació de Tavernes) i fins i tot de responsabilitat municipal (mota del Vaca, centre d'interpretació de Bolomor, polígons industrials Teularet i El Pla 2...)
Anys de gestions per arribar a un projecte final que no sabem quan s'executarà
Els terrenys que hi havia en reserva per a la ronda de circumval·lació, van desaparèixer amb la urbanització del Vergeret i va ser el govern de Compromís qui va començar la recerca d'alternatives per poder construir eixa infraestructura tan necessària per a Tavernes.
A la legislatura 2011-2015 no es va avançar res perquè mai no es van atendre les demandes de Tavernes, exposades en les reunions de l'exalcade Jordi Joan, i la exregidora d'urbanisme, Carme Canet, amb el secretari autonòmic de la Generalitat del PP (fotografia de dalt).
A la situació 2015-2019, el govern del Botànic de la Generalitat es va mostrar predisposat a la demanda del govern de Compromís valler, i va impulsar el projecte amb un primer avançament donat a conéixer l'abril del 2019. La Generalitat va presentar a l'Ajuntament tres possibles alternatives per a la ronda de circumval·lació perquè en presentara opinions.
![]() |
Els tres traçats inicials presentats per la Generalitat |