Reconeixem que som escèptics de que ¡per fi!, el projecte de les obres de la duplicació de les vies del tren entre Cullera-Tavernes-Gandia s'inicie en el 2023, com ha dit el secretari general del PSOE valencià, Carlos Fernández Bielsa. Tot seguit en parlem.
Segons ha publicat el diari Levante-EMV, aquest dirigent socialista ha afirmat que l'estat i govern Sánchez destinarà 591milions per a millorar infraestructures del tren a València (toquem ferro!), i que entre les millores es contemplaran 67'2 milions per a duplicar la línia del tren entre Cullera-Tavernes-Gandia. També ha dit que s'executaran obres de supressió de passos a nivell en el nostre terme - pendents de fa 40 anys- per valor de 0'9 milions.
I és normal que qualsevol ciutadà, després de 12 anys de promeses-mentires dels governs de Madrid del PP i PSOE sobre les obres i l'inici, siga incrèdul. Perquè la història de la doble via del tren té les seues "cosetes", i ve de llarg, però tot seguit anem a recordar-les.
|
Juny del 21: Compromís es concentrava a l'estació per exigir les millores |
Anys de promeses-mentires dels governs de Madrid
L'any 2010 el govern de l'estat va firmar amb la Generalitat presidida per Camps (PP) un projecte per a millorar les rodalies valencianes, on anava ja la duplicació. Del projecte no es va executar res. Posteriorment l'any 2017, el ministre de Foment del govern de Rajoy, Íñigo de la Serna
(PP), va firmar amb el president Puig un nou Pla de Rodalies i Tavernes seria de nou una de les localitats beneficiades per les obres
previstes, entre elles el desdoblament de
la via fèrria entre Cullera-Tavernes-Gandia. I mira per on, també com ara, es van anunciar actuacions en les distints passos a nivell del nostre terme. L'esperada millora de l’estació es contemplava en un projecte
distint.
|
Pas a nivell "Séquia la Bova": un dels quatre passos a millorar a Tavernes
|
Tot semblava que anava, com va el tren, "sobre rodes" i més quan -com ací vam publicar- en juny del 2019 ADIF, organisme que depén del Ministeri de Foment, anava a adjudicar per 1,2 milions d'euros la redacció del projecte de duplicació de la
línia de ferrocarril entre les estacions de Cullera-Tavernes- Gandia. Eixe projecte executaria el tram de 22 quilòmetres que discorre pels termes municipals de Cullera,
Tavernes de la Valldigna, Xeraco, Xeresa i Gandia, i seria una doble via electrificada.
Fins i tot ens vàrem assabentar que la redacció es va adjudicar a la Unió Temporal d'Empreses (UTE) fromada per SERS Consultors en
Enginyeria i Arquitectura i per Fulcrum, Planificació, Anàlisi i Projectes.
Es contemplava el termini d'any i mig - expirava
el juliol de 2021 per completar la redacció del projecte.
|
Després de vora 50 anys de tren encara travessem les vies a Tavernes |
No sabem les causes o motius, però si sabem que fa només uns mesos, en juny d'aquest 2022, rebíem els usuaris una bona galtada quan el govern de Madrid, o si voleu l'organisme depenent i empresa pública ADIF anunciava que deixava sense efecte la
contractació per executar el projecte de duplicació de la via entre
Cullera i Gandia.
La
noticia va estar publicada en la premsa, i coincidia amb el període de mesos i mesos de queixes pel mal funcionament dels trens de
rodalies del País Valencià, de la falta d'inversions de l'estat, dels anul·laments
de trens i, tot plegat, del desastre en el servei de rodalies que patim els
valencians i valencianes, del qual no se'n deslliura la C1 de
València-Gandia i a l'inrevés.
|
Compromís ha denunciat molt el maltractament inversor de l'Estat en rodalies al País Valencià
|
Junt a eixa noticia de deixar sense efecte la contractació de la duplicació de la via, la premsa posava èmfasis amb la falta d'inversions els anys anteriors així com que a l'any 2021 l'estat espanyol havia
executat en la millora de la xarxa ferroviària valenciana només 43
milions dels 160'9 que havia d'executar directament ADIF, uns números que deixen ben pales el desinterés inversor del govern de
Madrid al País Valencià.
Es pot ser escèptic davant al anunci per al 2023? Tant de bo en un futur puguem dir: estàvem equivocats. Però és que ací a Tavernes en sabem tant de projectes estatals que no s'han fet (la canalització del Vaca, la subestació elèctrica del Golfo, enllaç amb l'AP-7, impermeabilització del Vaca, la solució de les platges...) que com se sol dir: "el gat escaldat, de l'aigua freda fuig".
Elaboració pròpia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada