L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR: 910
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 24.855

dimecres, 12 d’octubre del 2022

¿Ens creguem o no que al 2023 s'aprovarà i executarà la duplicació de la via del tren? Els anys de promeses augmenten el nostre escepticisme .

 

Reconeixem que som escèptics de que ¡per fi!, el projecte de les obres de la duplicació de les vies del tren entre Cullera-Tavernes-Gandia s'inicie en el 2023, com ha dit el secretari general del PSOE valencià, Carlos Fernández Bielsa. Tot seguit en parlem.

Segons ha publicat el  diari Levante-EMV, aquest dirigent socialista ha afirmat que l'estat i govern Sánchez destinarà 591milions per a millorar infraestructures del tren a València (toquem ferro!), i que entre les millores es contemplaran 67'2 milions per a duplicar la línia del tren entre Cullera-Tavernes-Gandia. També ha dit que s'executaran obres de supressió de passos a nivell en el nostre terme - pendents de fa 40 anys- per valor de 0'9 milions. 

I és normal que qualsevol ciutadà, després de 12 anys de promeses-mentires dels governs de Madrid del PP i PSOE sobre les obres  i l'inici, siga incrèdul. Perquè la història de la doble via del tren té les seues "cosetes", i ve de llarg, però tot seguit anem a recordar-les.

 

Juny del 21: Compromís es concentrava a l'estació per exigir les millores

 

Anys de promeses-mentires dels governs de Madrid

L'any 2010 el govern de l'estat va firmar amb la Generalitat presidida per Camps (PP) un projecte per a millorar les rodalies valencianes, on anava ja la duplicació. Del projecte no es va executar res. Posteriorment l'any 2017, el ministre de Foment del govern de Rajoy, Íñigo de la Serna (PP), va firmar amb el president Puig un nou Pla de Rodalies  i Tavernes seria de nou una de les localitats beneficiades per les obres previstes, entre elles el desdoblament de la via fèrria entre Cullera-Tavernes-Gandia. I mira per on, també com ara, es van anunciar actuacions en les distints passos a nivell del nostre terme. L'esperada millora de l’estació es contemplava en un projecte distint.
 
Pas a nivell "Séquia la Bova": un dels quatre passos a millorar a Tavernes 
 

Tot semblava que anava, com va el tren, "sobre rodes" i més quan -com ací vam publicar- en juny del 2019 ADIF, organisme que depén del Ministeri de Foment, anava a adjudicar per 1,2 milions d'euros la redacció del projecte de duplicació de la línia de ferrocarril entre les estacions de Cullera-Tavernes- Gandia. Eixe projecte executaria el tram de 22 quilòmetres que discorre pels termes municipals de Cullera, Tavernes de la Valldigna, Xeraco, Xeresa i Gandia, i seria una doble via  electrificada.

Fins i tot ens vàrem assabentar que la redacció es va adjudicar a la Unió Temporal d'Empreses (UTE) fromada per SERS Consultors en Enginyeria i Arquitectura i per Fulcrum, Planificació, Anàlisi i Projectes. Es contemplava el termini d'any i mig - expirava el juliol de 2021 per completar la redacció del projecte.
 

Després de vora 50 anys de tren encara travessem les vies a Tavernes

No sabem les causes o motius, però si sabem que fa només uns mesos, en juny d'aquest 2022, rebíem els usuaris una bona galtada quan el govern de Madrid, o si voleu l'organisme depenent i empresa pública ADIF anunciava que deixava sense efecte la contractació per executar el projecte de duplicació de la via entre Cullera i Gandia. 
 
La noticia va estar publicada en la premsa, i coincidia amb el període de mesos i mesos de queixes pel mal funcionament dels trens de rodalies del País Valencià, de la falta d'inversions de l'estat, dels anul·laments de trens i, tot plegat, del desastre en el servei de rodalies que patim els valencians i valencianes, del qual no se'n deslliura la C1 de València-Gandia i a l'inrevés.  
 
Compromís ha denunciat molt el maltractament inversor de l'Estat en rodalies al País Valencià
 

Junt a eixa noticia de deixar sense efecte la contractació de la duplicació de la via, la premsa posava èmfasis amb la falta d'inversions els anys anteriors així com que a l'any 2021 l'estat espanyol havia executat en la millora de la xarxa ferroviària valenciana només 43 milions dels 160'9 que havia d'executar directament ADIF, uns números que deixen ben pales el desinterés inversor del govern de Madrid al País Valencià. 

Es pot ser escèptic davant al anunci per al 2023?  Tant de bo en un futur puguem dir: estàvem equivocats. Però és que ací a Tavernes en sabem tant de projectes estatals que no s'han fet (la canalització del Vaca, la subestació elèctrica del Golfo, enllaç amb l'AP-7, impermeabilització del Vaca, la solució de les platges...) que com se sol dir: "el gat escaldat, de l'aigua freda fuig". 

Elaboració pròpia