L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR: 1.677
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 40.944

dissabte, 22 de gener del 2022

INFORME: La via verda "Camí Natural Carcaixent-Platja de Tavernes", una història d'esforç, treball i consens entre comarques

 

El Ministeri de Medi Ambient inicia el projecte de via verda Carcaixent-Tavernes l’any 2010 dins del programa de Camins Naturals amb un cost estimat aleshores de 3’4 milions. El projecte inicial abastava des de l'antiga estació del tren a Carcaixent fins a l'estació de Renfe de Tavernes i la platja, amb una execució en diverses fases.

Com es sabut, la Ribera i la Safor-Valldigna estaven unides pel tren Carcaixent fins a Dénia, i el seu traçat original estava abandonat i només l'utilitzen en alguns trams els camperols veïns. El projecte considerava el traçat Carcaixent a Tavernes aprofitable en més de la meitat dels 20 km del seu recorregut i que amb poc de pressupost es pot adequar, comprar els trossos que s'han menjat alguns camps i rodejar algunes construccions que s'han ficat al damunt.

El projecte preveia  un primer tram urbà dins de Carcaixent; de Carcaixent a la Barraca d'Aigües Vives (8,2 km); de la Barraca d'Aigües Vives al Baixador de Benifairó (7,5 km), del Baixador de Benifairó a l'inici urbà de Tavernes (5 km) i des del final del casc urbà de Tavernes fins a l'estació Renfe Tavernes (6,3 km).  Cal dir que aquest projecte inicial es va modificar amb el desviament cap a Simat i Benifairó per seguir el Camí del Pla fins el casc urbà valler.

El projecte incloïa com a trams complementaris la unió de l'Estació Renfe d'Alzira amb el final del casc urbà de Carcaixent (5 km) i la connexió de l'estació de Tavernes amb la platja de Tavernes (3,9 km), trams que potencien el servei i enriqueixen el projecte.

 

Plànol general de la via verda  amb el futur traçat fins al nord d'Alacant

 

 El “Pacte del trenet” per aconseguir la via verda

El projecte estava enllestit en el 2010, les possibilitats d’executar-los eren reals amb la implicació del Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de la Unió Europea, amb subvenció del 50 %., però els treballs no començaven.

L'any 2015, principi de la passada legislatura, es va celebrar una reunió a Madrid amb els responsables del  govern de M. Rajoy (PP) sense resultat positiu: les obres no s'iniciaven. Va ser tornant de Madrid, i en un vagó de l’AVE, amb els representants dels pobles implicades amb  cares llargues i decebuts per la resposta negativa del Ministeri, quan es va refermar la idea que el projecte havia d'eixir endavant.

I van fer un pacte: l'alcalde de Carcaixent, Paco Salom, el regidor de medi ambient d'Alzira, Pep Carreres, l'alcaldessa de la Barraca d'aigües vives, Verònica Almunia, el president de la Mancomunitat de la Ribera, Txema Pelàez i el gerent de la Mancomunitat, Sergi Machí i el regidor d’Urbanisme de Tavernes, Josep Llácer.

Naixia el “Pacte del trenet” amb la idea feta propòsit de connectar les estacions de tren de Carcaixent, Alzira i Tavernes, recuperar allà on fóra viable el traçat de l'antic trenet, millorar la connectivitat i mobilitat entre la Ribera i la Valldigna, promocionar l'esport i el turisme i el més difícil: buscar la complicitat i implicació econòmica  de les administracions supramunicipals.

 

2017: Inici de les obres a Carcaixent. Josep Llácer, amb el president de la Mancomunitat de la Valldigna, Vicent Ribera i Pilar Moncho, diputada de Turisme

Després de moltes gestions l’any 2.017 s’iniciaven les obres del tram Carcaixent – La Barraca amb ajuda del Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de la Unió Europea.  L'inici de les obres arriba després de moltes reunions de les mancomunitats de la Ribera Alta, la Valldigna i la Safor i els Ajuntaments d'Alzira, Carcaixent, la Barraca i Tavernes   les quals aconseguiren reactivar el projecte que descansava feia anys en un calaix del Ministeri de Medi Ambient del govern de M. Rajoy (PP)  tot i que el Ministeri de Medi Ambient les havia declarades com a d’interés general.

La Generalitat Valenciana s’implicava en el projecte i la Consellera  de Territori, María José Salvador, en una reunió amb els representants dels pobles de la Ribera i la Valldigna, anunciava per al 2018 la inversió de 750.000 euros en el tram de la Barraca d'Aigües Vives fins al l’abaixador de Benifairó. En total 7’5 quilòmetres i amb aprofitament de l’antic traçat del ferrocarril.  

El projecte a Tavernes

En aquests temps, foren moltes les reunions de les entitats municipals i comarcals implicades, però per a Tavernes la més decisiva potser fóra la del febrer del 2019, quan  la comissió de treball es va reunir a la Casa de la Cultura de Tavernes per ultimar els detalls dels projectes que faltaven executar i avaluar els avanços realitzats fins aquell moment, a més de posar en comú les futures accions dels municipis implicats.

 

Febrer 2019: Una reunió de treball determinava el projecte final per Tavernes que era explicat a la Casa de la Cultura

L'exalcalde, Jordi Joan, i el regidor d’Urbanisme i Medi Ambient, Josep Llàcer, a més de tècnics del consistori valler representaren Tavernes en la reunió de treball, on es va determinar el projecte pel nostre terme fins enllaçar amb l’estació i la platja. Els objectius generals eren clars: per un costat recuperar una part de la nostra història i d’altra ser un atractiu turístic en generar una via per a bicicletes i vianants entre Carcaixent-Alzira i Tavernes, l'estació i la platja, amb la idea futura de continuar a Gandia, Oliva i Dénia.

La reunió va deixar ben clar que la via verda projectada seria un eix vertebrador del territori comarcal amb els avantatges de ser una xarxa per a ciclistes i vianants, amb foment de l’activitat física, el respecte pel medi ambient i un turisme sostenible d’interior i de costa. La previsió final són 52 quilòmetres de via cicloturística, senderista i per a persones amb mobilitat reduïda des d’Alzira fins al nord de la província d’Alacant. 

 La via verda podem dir que ja és una realitat en el nostre terme amb les obres començades, encara que no seguirà exactament el traçat de l'antic trenet per l'ocupació de terres per propietat privades o com passa a la nostra ciutat que l'estació  i antics molls de càrrega estan ocupats per la Casa de la Cultura i Biblioteca, o el traçat de l'antiga via s'ha transformat en el Passeig de Colom. Com a trajecte alternatiu, i com ja hem dit, arriba pel Camí del Pla, segueix per l’Avinguda de les Corts Valencianes per enllaçar amb Marjaletes, seguir pels Sequers i Camí la Dula a cercar pel Teularet la rodona de “Las Cinco Hermanas” i  el carri bici a l’estació i platja.

 

Any 2020: Estudi de plànols i traçat per Tavernes sobre el terreny  i previ a les obres

 

El regidor Josep Llàcer ho ha expressat ben bé:  “Allò fàcil era deixar-ho estar i dedicar els esforços en altres projectes, però ara, quan veus que les obres estan en marxa i que hem aconseguit implicar a tots els Ajuntaments des de Carcaixent fins a Dénia, a les 3 Mancomunitats, a la Diputació de València, a la Generalitat Valenciana, a la fundació de ferrocarrils de via estreta i al Ministeri d'Agricultura, penses que ha pagat la pena tot aquest treball de despatx”.

Faena encara en queda molta per fer, però el més difícil ja està aconseguit. Prompte tindrem el camí des de Carcaixent i Alzira fins la platja de Tavernes i seguirem treballant per fer realitat la connexió fins a Dénia.