Era una de les moltes danses tradicionals valleres i probablement va tindre vigència al segle XIX i principis del segle XX, quan els balls populars eren comuns a moltes celebracions i festes com a expressió genuïna de l’anima de Tavernes: “Les típiques danses a l’estil del país formen part del programa de festejos. Algunes parelles de balladors, vestits a l’antic costum, executen al compàs del tabalet i la dolçaina, els rítmics moviments primer lent, un poc més vius després quan els instrumenten marquen el fandango, ocasió adient perquè cada parella lluesca la seua habilitat i arranque els aplaudiments de la concurrència” ens diu Vicente Grau Bono al seu llibre “Topografía médica de Tabernes de Valldigna” (1925).
El musicòleg valler Antonio Chover (qepd), fill predilecte de Tavernes, ens parla de la dansa en el seu llibre “Cançons, danses i pregons de Tavernes de la Valldigna” (1951), i ja remarca aleshores que va ser una conseqüència “de la fe d’un poble essencialment cristià que enfrontava davant el dolor de perdre un ésser volgut, el goig que suposa la salvació eterna de l’infant que no ha conegut l’amargura de la fel de la vida, ni la possibilitat que envolta a aquells que tenen una més dilatada existència”.
Millor que d’una dansa, caldria parlar d’un complet ritual funerari que va estar molt vigent mentre la mortalitat infantil era molt alta a les nostres terres. En morir un infant menor de 8 anys, les campanes de l’església feien el toc de mort d’infant per assabentar la població. La notícia s’escampava de boca en boca per la població i els coneguts acudien a la casa de l’albat, i a la nit mentre es vetllava el difunt i s’acompanyava a la família, es cantava i ballava aquesta dansa.
Antonio Chover, els seus fills i l'alcalde valler en el nomenament de fill predilecte de Tavernes |
El llibre que hem esmentat d’Antonio Chover va ser editat per l’Institut de Musicologia de la Fundació Alfons el Magnànim de la Diputació de València l’any 1951, i el mateix autor ens informa que “la gent que van arribar a conèixer les esmentades danses ens la refereixen així: al centre de l’estança, il·luminada per la llum tremolosa d’un cresol, jeia un xiquet de molt curta edat dins d’un blanc fèretre. Durant tota la nit, els parents i els amics de la família li guardaven vetla”. Chover ja ens va deixar clar que arreplega la informació de “la gent que van arribar a conèixer les danses” amb la qual cosa haurem de convenir-hi que la tradició ja s’havia perdut a Tavernes, i més encara quan l’Església les havia prohibides en la dècada dels 1920.
Interpretació de l'artista i escultor Jere. |
Com es pot llegir en diverses escrits sobre la dansa, l’albat es col·locava dins del petit taüt folrat de teles blanques i decorat amb flors de paper o de tela, tot simbolitzant amb el blanc la puresa del difunt, al qual se li solia posar un pom de flors entre les mans. Era costum pintar la cara de colors vius, per donar-li un aspecte de persona viva, d’angelet que seria viu al cel.
A la posta del sol, els presents començaven a tocar i a ballar: el ball començava amb una parella a la qual se n’hi afegien d’altres a poc a poc fins a la matinada. “Sobre el ritme del rasgueig de la guitarra sorgia una copla, mentre un home i una dona dansaven lentament, i així se succeïen les parelles, rellevant-se fins a l’alba. Eren aquells gestos nobles com a sinceres pregàries que els homes elevaven a Déu” ens diu Antonio Chover.
La música era interpretada per instruments de corda (la bandúrria, la guitarra, el guitarró) i s’acompanyava de castanyoles a ritme de fandango, i tant els balladors com els músics, com ens confirma Chover “solien ser obsequiats amb alguns menjars i begudes”, tot i que hi ha estudis que parlen d’una taula preparada amb fruits secs, tramussos i panses i un bon porró de vi o mistela.
Primer compassos "Per la de l'U", transcrita per A. Chover i que és la base musical de "La Dansa del Vetlatori" de Tavernes |
I un punt important és el fet remarcat per Chover que “les lletres improvisades pels “versaors” per aquestes danses es van perdre per complet a Tavernes. Cantaven aquells versos la salvació del xiquet – encara no havia rebut la primera comunió- i també atenien al consol dels pares i familiars”. Els textos que es cantaven eren improvisat pels “versaors”, els de Tavernes s'havien perdut, però coneixem uns textos bastant comuns en algunes de les poblacions que practicaven aquest ritus funerari.
de clavells i d'assutzenes,
de roses, i de gesmils,
que em llevaren dols i penes.
Cada dia matinet,
quan el sol d'orient eixia,
saludava el nou matí
amb el cor ple d'alegria.
Ara només puc plorar
llàgrimes de melangia:
un mal vent se m'ha emportat
el clavell que més volia.
No hi ha consol per a mi,
però una cosa us diria:
gràcies, amigues i amics,
A partir d'ací, si fem una recerca a Google comprovem com hi ha hagut una bona difusió de la dansa vallera (Grup de Danses Salpassa, el Grup de Ball de la Falla Progrés, el Grup de Danses d’Ontinyent i La Comarcal...) i com en algunes actuacions es canta i balla amb una escenografia que representa la vetla de l’albat.
Paco Galera en la "dansà" cap a l'Ajuntament. Publicada per A. Chover. No sabem l'any de la imatge, però si pensem que el llibre es va editar l'any 1951 seria uns anys anteriors. |
¿Ensenyaria Paco Galera (el tio Paco) (qepd) la dansa al grup Alimara?
A principis de la dècada dels 1970, al si de la Societat Coral “El Micalet” de València un grup de persones treballava per crear un grup i escola de ball popular valencià. Alguns dels seus components es van desplaçar a Tavernes. Era l’estiu - tot i que no hem pogut precisar exactament l’any, per referencies indirectes pensem seria el 1973- i la finalitat era parlar i aprendre del mestre ballador Paco Galera (q.e.p.d.), fill de pares balladors, i ballador ell mateix del grup valler de danses tradicionals.
El grup valler, actiu en altres temps, feia anys que havia abandonat l’activitat, entre altres circumstancies, per l'escàs interés -per no dir nul- que trobava en el franquisme i en els Ajuntaments franquistes, poc proclius a potenciar i protegir les expressions de la cultura popular dels valencians i valencianes, la qual moltes vegades era identificada contraria al sentiment de la unitat d'Espanya.
A Tavernes, s'havia iniciat un procés de recuperació dels balls amb un nou grup. No sabem a València qui parlaria al grup "Alimara" de Paco Galera (el tio Paco) i dels balls de Tavernes, com tampoc qui els hi va posar en contacte però, aquell menut grup de persones, format per homes i dones, sí sabem que el visitaren varies vegades al llarg de l’estiu. Desconeixem els seus noms però sí sabem que entre ells hi havia Fermín Pardo, un dels impulsors del grup “Alimara”, perquè el tio Paco l'esmentaria anys després en recordar aquells dies. Les vesprades foren fructíferes i a la terrassa-corredor entre les dues files d’habitatges de l’edifici on estiuejava (Voramar), obert a la mar, fou l'improvisat escenari on el tio Paco, a més de parlar-los dels balls de Tavernes, els va explicar els passos i, fins i tot, encara hi havia temps per comprovar i practicar “in situ” tot allò que els ensenyava.
Sorgeixen ací algunes preguntes, i es si a més de "La Dansa del Vetlatori" i "el Bolero", els dos estan gravats en LP per Alimara, parlarien d'altres balls vallers. Prou segur, tot i que no ho sabem, però sí que ens consta que el tio Paco no va ensenyar tots els que havia ballat durant anys de ballador perquè... n’hi havia alguns que els havia oblidat, no els tenia complet en la ment!!!.
Nosaltres, que escoltàrem la història directament fa uns anys, estem quasi segurs que aquells dies i en eixes converses "Alimara” va ampliar el coneixement sobre la dansa i el ritus social que implicava, i també el valor cultural que atresorava “La Dansa del Vetlatori” de Tavernes. I ara ho contem tal com recordem perquè si les coses no s'escriuen, es perden els fets i els detalls, deixen d'existir.
En record i homenatge al mestre de la dansa a Tavernes, Paco Galera Chover, i a Antonio Chover Salom (12-09-1922 avui fa 101 anys), que amb el seu treball ha conservat molts temes de la cultura popular vallera. També a tots els homes i dones que, han treballat i treballen per mantindre viva la flama de la nostra tradició folklòrica, perquè les nostres cançons i balls tradicionals no es perden.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada