L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR: 2.967
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES:54.653

dimarts, 14 de maig del 2024

En blanc II (b)

 


En blanc 
II (b)


El final dels acords hereditaris entre les cases d’Hongria i Àustria, de 1364, base de la monarquia austrohongaresa, signats a l’aixopluc del món germànic, esdevingué, també sota l’empenta d’Alemanya, cendra al forn de la 1ª guerra mundial, la causa del qual estava en tots els llocs, en cadascú dels éssers humans, per bé que la seua immediatesa no es percebia com quelcom tràgic, sinó més aïna còmic, una mena de pensament espiritual de poca volada teixit per mestres d’escola i duaners, sense que faltara algun científic de renom. De sobte el món s’havia quedat sense persones i farcit d’oficis, immensament allunyat de qualsevol ressó ideal, segons que constata Hölderlin. L’efecte màxim d’aquesta cancel·lació de la diversitat humana convertida en pragmàtica d’allò útil és la llengua. Que pobles distints parlaren igual era excusa suficient per atribuir-se’ls, aplicant així el valor identitari de la llengua en exclusivitat: si la llengua és la casa, ca meua és tot l’espai que l’usa, i l’única nació possible és l’alemanya.
 
Aquell esperit universalista austríac, bressol dels troncs dels llinatges plurilingües, que adobava les qüestions polítiques de saba europea, llangueix sota l’efectivitat germànica. El liberalisme, la llibertat de pensament, la dignitat humana, el lliure comerç, la raó, el progrés, deixa pas a les teories racistes, segons una gradació que va des de la inacció davant de la bèstia, passant per la inoculació del verí, fins arribar a l’acció d’aquella. Les paraules oculten pensaments i aquests s’usen per justificar injustícies, que deia Voltaire. Negar els fenòmens indesitjables de naturalesa política és com viure el desastre en diferit. Creure que no prendre decisions per no col·lidir contra l’estat de coses ens n’alliberarà és obrir-li el pas a la mort del pensament. El final de l’assaig humà. No es pot viure de decorar palaus. 
 
 
Imperi Germànic 1871-1918
 


Si que una cosa m’enlaire o m’enfonse es converteix en l’única certesa per tal d’actuar, aleshores l’ideal ha mort i el món pot assumir el fet més abjecte com estendard de vida. No perdre de vista mai on rau la bondat d’una elecció és la via per tal d’evitar el mal absolut. Algunes posicions (“A por ellos”) varen passar per davant de la raó el fàstic que els movia. I no hem d’oblidar que el que és inequívoc és sempre l’acord col·lectiu pres lliurement, no el cúmul de prejudicis que genera l’odi. Com més pròxim et situes de l’origen d’aquest més lluny estàs de poder decidir.

Solen ser els marges, però, els primers a oldre la pestilència. Els jueus de Galítsia –parts de les actuals Polònia i Ucraïna- eren vistos pels jueus assimilats de Praga, París o Viena, per exemple, com quelcom a evitar, amb més fermesa si cap que l’antisemitisme que es practicava envers un d’aquests per la banda d’un germànic. Els centres es podien permetre, d’aquesta manera, de contenir a banquers –reals o de ficció, Ephrussi, Leo Némirovsky o Leo Fischel-, escriptors –Franz Kafka, Joseph Roth-, funcionaris o militars, sempre que no ascendiren gaire en l’escala social, si més no més enllà d’allò que era la norma assumida, i així Kafka o els Trotta, posem per cas, realitat o ficció. La raó, al centre, tot i que desdibuixada, no era encara el forn dels fenòmens indesitjables de naturalesa política de les rodalies. 
 
 
 "A por ellos". Acomiadament a les forces de seguretat camí de Catalunya

 


El crit “A por ellos” no hagués partit mai del centre. El vot per un 155 regional, tampoc. Altra cosa és que, és des del centre, un cop escampada la benzina arreu, des d’on s’encendrà la flamarada. L’anticatalanisme, com l’antisemitisme, s’exerceix, de primeres des dels marges, externs o interns. Al País Valencià fins i tot gent poc sospitosa de ser catalanista comença a entendre que fer de marge atiador pot tornar-se en contra dels interessos propis. És la primera vegada que s’entén, així, que qui primer rebria de valent, des del centre anorreador, seria, efectivament, el marge català que ens puga quedar. Aquest és un exemple de marge intern (Franz Kafka i son pare; o Iréne Némirovsky i els seus). Els externs, Andalusia posem per cas, han rebut ja indirectament: VOX (Musil, vienés, en relació a Berlín).

El centre enlluerna. Planck i Mann, sense cap mena de dubte les persones que des d’un punt de vista científic i literari més apropades al centre podien considerar-se els primers anys del segle XX, varen estar d’acord amb l’inici de la 1ª guerra mundial, que Viena considerava un passeig en barca contra Sèrbia, i Alemanya ja sabia que era una provatura d’allò que l’única cosa que la podia enlairar seria des d’aleshores l’única certesa que la guiaria. La resta, fàstic. 
 
 
Juí del procés


No va haver violència. I sí, en canvi, venjança en el tram de la instrucció del judici del procés, i acarnissament per la banda de la fiscalia. No en va haver, al carrer el dia de l’escorcoll de la conselleria d’economia. I sí, en canvi, actuacions il·legals, aquell dia, en aquell lloc, per part de la policia judicial. No n’hi va haver, mai, enlloc. I sí, en canvi, vulneració de drets humans i processals sobre gent de pau.

Sobta tanta impunitat. El dret regirat del tot i fet estralls davant del món. I el silenci per comparsa. 
 
Josep Franco i Giner