I per fi havia arribat el gran dia esperat pels alumnes! Ens podem imaginar les ganes, la il·lusió, el nerviosisme, la pròpia expectació, tot sumat i unit, d'una classe de segon de primària, de 8 anys més o menys, davant el repte d'escenificar tota una òpera infantil en un escenari tan gran i ample com el de la Casa de la Cultura? Doncs això és el que podíem vore moments abans de la representació, que -diguem-ho ja - ha estat tot un èxit. Davant un pati de butaques ple de familiars, professors i una representació de l'Ajuntament, el segon curs del CEIP Magraner, a través de la companyia d’Òpera Mina, estrenava l’òpera “La caixeta de música", el producte final del Projecte LÓVA del
curs 2023-2024.
L'òpera protagonitzada pels alumnes de 2n de Primaria tracta d'un fet que pot ocórrer en qualsevol lloc, però que els alumnes han centrat a Tavernes, amenaçat per una guerra que obliga a les dues xiquetes protagonistes a refugiar-se a la Cova del Bolomor, mentre sa mare, metgessa, torna al poble per ajudar els veïns davant els bombardeigs i destrucció.
Les dues germanes es troben enfrontades per eixe canvi que marca la diferència d'edat entre una i l'altra, entre la infantesa (Elena) i el principi de l'adolescència i l'edat "del pavo" (Rebeca). Converses entre les germanes que venen a parlar als espectadors de la problemàtica de l'edat, amb preguntes que intenten respondre sobre la por (la foscor), el motiu per enfadar-se (sentir que la germana ja no la vol), la preocupació (l'arribada de la guerra), la felicitat (poder jugar amb la germana i la família); la il·lusió (el dia de l'aniversari), mentre que la iaia Carme va servint de narradora per introduir les escenes de l'obra.
I al costat dels personatges sobre escena, tot un conjunt de xiquets i xiquetes que han col·laborat per fer possible una representació àgil, amb ritme i sense problemes. Els xiquets i les xiquetes del segon curs del CEIP Magraner han estat els autors de la música, de les cançons (fins i tot una a ritme de rap, impressionant), els decorats, els vestits, ells han manegat les llums i el so, en un treball que sembla impossible per la seua edat, però se n'han reeixit. I el final, amb tots els participants, o siga la classe sencera, interpretant el tema principal de l'òpera, una cançó que parla de la por a la guerra i el rebuig que provoca.
Cal dir que abans de la interpretació, s'ha projectat un audiovisual on s'ha explicat, pas a pas, i a través del curs escolar el treball realitzat, tota la planificació, el consens aconseguit en la classe per trobar un nom, confeccionar un cartell, crear el text de l'òpera i de les cançons, triar el treball que cada alumne anava a desenvolupar... en resum la classe organitzada com a empresa (companyia d’òpera) per crear, des de zero, una producció operística amb el professorat com a guia acompanyant del procés.
I eixe treball coordinat amb els objectius del projecte: fomentar al llarg del procés de la creació de l'obra la cooperació, l’autonomia, l’empatia, la confiança en un mateix i en l’equip, saber escoltar, treballar l’educació emocional, la improvisació, la reflexió, així com practicar la concentració, la vocalització, la mirada, la creativitat, l’expressió corporal, la unió del grup, la coordinació motora... En resum, tot un conjunt de valors treballats de forma pràctica dins de les relacions personals creades al llarg del curs en l'equip.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada