L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR: 1.449
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES:51.177

dimecres, 13 de març del 2024

15 DE MARÇ "DIA DE VALLDIGNA" (I): Jaume II el Just i el naixement de Valldigna.

 

A la fi del segle XIII, el nostre rei Jaume II, anomenat el Just, va organitzar una expedició contra els reis moros de Múrcia  i Almeria. De camí, la comitiva passava per  Santes Creus i l'abat Bononat de Vila-seca s'unia al cos expedicionari com a capellà  reial. La campanya va acabar amb victòria. 
 
De tornada passaren  per la  vall  d'Alfàndec  i   el  rei,  davant la  bellesa de l'indret,  es va dirigir a  l'abat,  dient-li: Vall digna  per a  un monestir de la vostra  religió. (o siga, el vostre orde monàstic).
 
El seu capella  li va contestar: Senyor,  vall digna.

Són les paraules que la llegenda arreplega com a origen de la fundació del monestir de Santa Maria de Valldigna, però la realitat és molt distinta i la llegenda ens amaga el conjunt d’elements i esdeveniments històrics, molt més complexos i determinants en la decisió  reial. 

 

 

 

No tot va ser com ens conta la llegenda.

El papa Bonifaci VIII amb la butlla "Redemptor Mundi" havia nomenat el rei capità i almirall dels exercits de l'Església. Jaume II el Just havia d'agrair el títol a Roma i  l’agraïment reial el va plasmar en l'orde monàstic del Cister, aleshores en plena època de consolidació.

La fundació  de  Valldigna,  com   explica  l'historiador i catedràtic de la UV, Ferran Garcia-Oliver, va estar precedida  d'un intent fracassat d'aixecar un monestir cistercenc a Múrcia, empresa que Jaume II el Just va haver d'oblidar quan,  pels tractats firmats, les terres  murcianes passaven a Castella  i  es fixaven les fronteres al sud de l'antic Regne de València. Calia cercar  un altre lloc  idoni però a  les terres valencianes.  I  els monjos cistercencs el trobaren a la vall  d'Alfàndec.

La tria d’un emplaçament per fundar un nou monestir no era mai tasca senzilla i, com remarca l’historiador Alfred Serrano, s'havien de seguir  les directrius de l'orde contingudes als "lnstituta  Generalis  Capituli". El  lloc  concret on bastir el nou cenobi no va ser fruit de la casualitat sinó de qualitats concretes (després ho expliquem més) i la passada de la comitiva reial per la vall d’Alfàndec atenia a la voluntat reial de comprovar personalment i amb el seu confessor si els estudis a fons previs havien determinat com calia que la zona reunia les qualitats  exigides  a les directrius de l'orde. 

La llegenda posa en la boca de l'abat  de Santes Creus les paraules definitives d'acceptació del lloc, era una "vall digna" per a fundar un nou monestir de l'ordre del  Cister. I així va ser. El dia 15 de març de 1298, ja a València,  el rei va donar la vall de Alfàndec al Cister perquè erigís un monestir sota l'advocació  de Santa Maria. El territori, per desig del monarca, va canviar de nom i passarà a denominar-se Valldigna

Sepulcre de Jaume II a Santes Creus


Condicions del territori, fins i tot polítiques

La vall d’Alfàndec reunia les condicions per acollir una nova comunitat, tot i que l'emplaçament triat de l'edifici en alguns trets s'allunyava  de  la   "lnstituta Generalis  Capituli", com era el cas de la solitud exigida per  la  norma, lluny de poblacions.   

Una  altra  condició  era tindre  aigua  suficient  a l'abast del monestir,  cosa  que  es  complia   amb  la  Font  Gran,  a  les  portes mateix  de l'abadia.  És un corrent que satisfeia   les   necessitats   del monestir i  de les terres  de conreu, a més dels altres naixements existents a la vall.

La nova fundació, com hem dit, havia d'estar sota  el  patronatge  de la  Mare  de Déu, en aquest cas reflectit en el nom de Santa Maria  de Valldigna,   cosa que també desitjava  el  monarca   fundador. I el nou monestir de Valldigna es va iniciar amb dotze  monjos i   un abat,  el simbolisme numèric  de la  figura  de Crist i els dotze apòstols.

Però hi ha més en aquesta tria del lloc d’emplaçament, fins i tot raons polítiques,  de govern del regne, que encara s’estava creant. El rei cercava amb aquesta elecció el control de la població  mora,  un emplaçament en terres habitades per mudèjars i prop de  nuclis  cristians  com  Xàtiva, Alzira,  Cullera o  Gandia.

Font Gran de Simat: aigua suficient

El rei disposava, a través del monestir valldignenc, d'un instrument per a controlar un vast territori, i amb el privilegi del "mer i mixt imperi" que estava dotat, va exercir un gran poder sobre musulmans i cristians

El rei ofereix la vall d'Alfàndec, dota els monestir de suficients recursos, agraeix a Bononat de Vila-seca els serveis prestats i es repara el buit monàstic valencià, a més d'atendre les necessitats de la repoblació i l'expansió del sistema foral valencià a les terres del seu domini.

El prestigi del rei, la salvació de la seua ànima i la dels seus successors estava ben cobert. I també la glòria de Déu i de la Mare de Déu: Santa Maria de Valldigna, un monestir per al Cister.