L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR: 2.182
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES:11.868

dijous, 26 d’octubre del 2023

INFORME: Donem llum sobre la situació de les obres de l'estació i les solucions compromeses per RENFE

Facebook de Josep Llàcer
 

"Renfe és conscient de la situació que travessa l'estació del tren de Tavernes i es va comprometre ahir a donar una solució al pas soterrat i millorar les andanes, la il·luminació general així com a instal·lar serveis en policlínics per a ús dels viatgers" ens ha indicat el primer tinent alcalde, Josep Llàcer, de Compromís com a resum de la reunió celebrada ahir a València per tractar la problemàtica de la situació que travessa l'estació vallera.

Segons el regidor de Compromís i per tal de no  perllongar més en el temps la precària situació de l'estació, Renfe executarà un contracte d’emergència que atendrà fonamentalment el que acabava de dir-nos: acabar el pas soterrani davall les vies, millorar les andanes, ampliar i millorar les il·luminacions de tot el recinte i instal·lar waters policlínics per a ús dels viatgers.

 

Facebook de Josep Llàcer

Les actuacions de la pròpia RENFE es podrien executar en un parell o tres de mesos, sense afectar la nova licitació del projecte d'acabament general de les obres, cosa que segurament encara tardarà. Eixes són les promeses i previsions, després ja vorem quina és la realitat... 

Tot això es va tractar ahir en una reunió que els representants de l'Ajuntament - l'alcaldessa Lara Romero, Josep Llàcer i Juan Bautista Talens, acompanyats pel tècnic Quique Claver- mantingueren amb el delegat de Renfe al País Valencià, Juan Carlos Fulgencio, i el gerent d'Àrea de Renfe, José Enrique Cortina, acompanyats per 3 tres tècnics de Madrid, responsables d'obres i contractació de Renfe i 2 tècnics de València que estan majorment a peu d'obra. 

 

 

 

La reunió va servir també perquè l'Ajuntament traslladara les queixes dels usuaris de la Valldigna, i informés dels problemes que genera l'estat de la estació, amb problemes de seguretat derivades de l'abandó de les obres, desperfectes en zones de trànsit i de pas, així com la falta d'il·luminació, més perillosa en travessar les vies quan ja es de nit.

I com va ser la reunió ahir?

Com que ningú no ha explicat com es va desenvolupar la reunió i que ha passat realment amb la fallida de l'empresa i demés, li vam preguntar a Josep Llàcer, persona que ha estat els darrers 12 anys com a responsable de Compromís en el tema.

 

El regidor ens ha explicat - i així es va dir en la reunió- que Renfe havia observat a  finals de l’any passat que els subcontractistes abandonaven les obres. Es posaren en contacte amb ECISA, l'empresa adjudicatària, que els va informar dels problemes de liquiditat econòmica i que estava pendent d'una injecció de capital per reprendre les obres. Davant això, Renfe li va donar un termini de tres mesos per resoldre els problemes econòmics, però no va reixir i finalment es confirmava confirmava la situació de fallida i abandó total de les obres.

 

 

 

 

Arribats al mes de maig va haver un intent de subrogació del contracte a una empresa interessada a continuar l'obra, però després de presentar tota la documentació, va quedar en no res perquè l'empresa interessada no havia pogut arribar a cap acord amb ECSA, l'adjudicatària en fallida.

 

El regidor de Compromís ens explicava que davant aquesta situació, i fins i tot després d'haver estudiat que Tragsa es fes càrrec d'una part de l'obra,  Renfe va obrir la via de liquidació del contracte, un acte administratiu que pot representar una major durada en el temps. Ara mateix, ECISA no accepta la liquidació presentada i ha presentat al·legacions.

 

 

 

 

Dues vies per a anar solucionant problemes

Primera via: Davant això, com hem dit, Renfe executarà un contracte d’emergència amb mesures per pal·liar la situació d'una estació que, malauradament, s'ha convertit en tercermundista, és perillosa, no disposa de llums i wàters... i amb uns usuaris que han de travessar les vies del tren a fosques amb el perill que suposa de caigudes, més per la nit. Aquest contracte d'emergència actuaria com hem dit en el pas soterrat i millorar les andanes, les il·luminacions i instal·lar policlínics per a ús dels viatgers. 

Segona via:  Més complexa pel procediment administratiu i de major durada en el temps però que és necessària per acabar les obres, s'iniciaria una vegada solucionat el problema de la liquidació de l'obra executada i passa per efectuar una  nova licitació.

 

 


La licitació, com hem dit és un procediment a part del contracte d’emergència, tindria com a objectiu principal acabar l’estació. Ací, segons Llàcer va prendre la paraula per a recordar els problemes que se'n deriven de les baixes sobre el preu base de licitacions, i que es fan per obtindre més punts en la baremació total d'adjudicació. La proposta del regidor de Compromís, i així ho està fent l'Ajuntament, és que la baixa no puga ser menor d’un percentatge fixat.  

 

 Renfe es va mostrar conscient dels problemes derivats de les baixes sobre el preu base de licitació: a Tavernes el preu base de licitació era 6'1 milions amb IVA i es va adjudicar per 4 milions amb IVA, una baixa de 2 milions, el 33%. Per tant, es va comprometre a una revisió de preus però no es va atrevir a donar terminis.

 

Abans de Nadal es tornaran a reunir tots els implicats, reunió que igual pot ser on-line per facilitar el treball als tècnics que es desplacen de Madrid.