Fa només uns dies que acabava el termini d’al·legacions de la ronda o variant de la CV-50 de Tavernes. No sabem si el projecte presentat el dia 28 de desembre serà definitiu o en alguna cosa canviara, de tota manera cal saber que no és el primer perquè la voluntat de construir una variant per traure fora del poble els 15.000/18.000 vehicles diaris, segons èpoques de l’any, no és actual.
A Tavernes s’ha plantejat des dels 90 del segle passat quatre projectes, que avui en aquest informe i de manera resumida recordem.
1r. Ronda a partir del projecte de l’Autovia Alcúdia- Tavernes
Amb pas pel mig de la Valldigna, travessava tota la vall, i bordejant l’Ombria anava a parar a la N-332. Tenia una greu afecció a la Valldigna en passar pel mig, a més del patrimoni de Bolomor i el Ràfol. Va ser molt contestada en els anys 90 i es va retirar del II Pla de Carreteres valencià de l’any 1995.
Tot i això, el possible traçat encara compta amb una reserva de sol, i en el cas de Tavernes està contemplada en el PGOU amb una franja de 50 metres per a eixa reserva. El govern de Compromís ha demanat en diverses ocasions la eliminació de la reserva a la Conselleria de Planificació del Territori, amb resposta negativa perquè actualment no hi ha encara cap alternativa aprovada i executada. Una reserva de sol que travessa i afecta tota la Valldigna i que condiciona encara la planificació urbanística.
¿És possible encabir ací una ronda, on ha desaparegut la reserva de 28 metres? |
2n. Ronda del PGOU Tavernes
Ronda traçada en el PGOU de Tavernes en el marge esquerre del riu Vaca (sentit del riu cap a la desembocadura) i pel costat de l’actual Vergeret. Compta amb informe negatiu de la Confederació Hidrogràfica per les infraestructures previstes tocant el riu i zona d’afecció del riu Vaca i, per tant, tampoc comptaria -com sempre passa en casos així- amb l’aprovació de Carreteres de la Generalitat a l’hora d’executar-la.
Ara seria inviable perquè la reserva dotacional que es contemplava de 28 metres va ser “absorbida” per la urbanització del Vergeret. En el seu lloc, a hores d’ara només hi ha l’Avinguda de les Corts Valencianes, d’un sentit de circulació, i la franja de terra d’uns metres d’ampla al costat de la mota del Vaca, res dels 28 metres.
En les circumstàncies físiques actuals de la zona, segons les consultes que hem fet, es podria pensar ací en una hipotètica avinguda urbana, però mai una via ràpida de descongestió del trànsit com és una ronda. Amb això, el trànsit per dins de la ciutat es mantindria tot i que ho fera ara desdoblat entre l’actual carretera comarcal i la nova via urbana de Vergeret amb el soroll, molèsties i contaminació als veïns de la zona.
Per ací hauria de passar la ronda, segons el PGOU |
3r. Ronda derivada del Projecte del Vaca
Després de la desfeta urbanística del Vergeret quan a la ronda, el govern del PP va presentar un projecte de carretera de circumval·lació que s’havia de construir aprofitant una part del llit del Vaca. En els primers esborranys del projecte, la carretera estava rallada en plànols tocant el riu, pensant que eixe terreny quedaria lliure després del desenvolupament del projecte de laminació i canalització del riu Vaca.
Com és massa sabut per la ciutadania aquest projecte del riu Vaca, beneficiós per Tavernes i la Valldigna, va ser eliminat pel govern de M. Rajoy (PP) en l’any 2011 quan estava en procés de licitació i adjudicació i la possible ronda va quedar en no res.
4t. El projecte de ronda actual
La primera notícia antecedent de la ronda actual la tenim en el 2006, quan el govern del PP de la Generalitat informava d’un projecte, publicat en el DOGV del 28 de març del 2006, i del qual mai es va saber res més ni es va dur a cap.
Els tres traçats inicials presentats per la Generalitat |
Finalment
l’opció triada i presentada per la Conselleria de Política Territorial, Obres
Públiques i Mobilitat va ser el projecte conegut com a “Variant de la carretera
CV-50 a Tavernes i connexió amb la N-332” que compta amb l'informe de
l’avaluació ambiental i l'Estudi d’Integració Paisatgística.
El 28 de desembre del 2021 es presentava a Tavernes el projecte, valorat en més de 25 milions d’euros, amb el doble objectiu d'eliminar el trànsit pel nucli urbà de Tavernes i millorar la connectivitat amb el corredor costaner que formen la N-332 i l'AP-7.
El traçat final triat per Carreteres de la Generalitat |
El 5 de gener s’iniciava el període d’al·legacions, ja acabat, i sobre el qual hem publicat extenses informacions entre les quals hi ha les al·legacions presentades per l’Ajuntament.
Elaboració pròpia
Més informació
Informació general de la variant
https://lacotorradelavall.blogspot.com/2022/01/informe-la-ronda-tavernes-planols-i.html
Informació de les al·legacions de l'ajuntament
https://lacotorradelavall.blogspot.com/2022/02/lajuntament-ha-presentat-allegacions.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada