L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR:1.717
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 33.776

divendres, 14 de juny del 2024

La nova fitació marítimo-terrestre: 510 metres d'afecció amb pèrdues de titularitat de propietats, que passaria a Costes

Tram afectat per la partió, de l'edifici Camí Real fins al canal de Cullera
 

El govern del PSOE va aprovar el 2022 el nou Reglament de Costes i el Ministeri per a la Transició Ecològica (Miteco) l'ha posat en pràctica amb noves partió (deslinde en castellà) del Domini Públic Marítimo-Terrestre (DPMT) al llarg del litoral del País Valencià. Hi ha Ajuntaments, associacions, particulars... que han desenterrat la destral de guerra davant les noves partió per la possibilitat – gens remota- de perdre propietats, públiques i privades,  de la primera línia de platja.

En la passada legislatura el govern de Compromís va sol·licitar diverses vegades la paralització de la DPMT de la Goleta, una petició que va reiterar els membres del govern en persona durant la reunió celebrada del 5 de febrer del 2023 a Madrid, però... res de res: el govern de Sánchez com si sentira ploure: va confirmar que en el tema de la DPMT seguien endavant, com també s'oposaven a una regeneració de la platja vallera amb la instal·lació d'espigons que retingueren l'arena. Testimoni de primera fila, l'alcaldessa actual de Tavernes.

 

Reunió a Madrid 05-02-2023

Era la continuació de fer sempre "oïda sorda" a problemes de Tavernes, com ja s'havia fet en  problemes com la canalització del riu Vaca al pas per Tavernes - igual després d'anys i anys  encara estudien la rendibilitat del projecte-, l'ajuda al Centre d'Interpretació de Bolomor, l'ajuda a la remodelació i conversió en centre cultural de la casa natal de Rafael Chirbes, per exemple.

 

Els senyals de la partió en les propietats valleres

El procés de partió no s’ha aturava i continua endavant, com vam comprovar en la reunió que va tindre lloc dimecres i la nota fitació costera. Es canvien els amollonaments, les fites de la línia marítimo-terrestre com a conseqüència de la transgressió marina produïda entre altres, per projectes autoritzats pel Ministeri,  com va ser fa dècades la construcció de l’espigó de Cullera. Els estudis del projecte de la regeneració de la Goleta reconeixen i deixen ben palés que és la principal causa de la regressió-transgressió de la Goleta, i últimament també afecta a la Platja de Tavernes, amb tots els perjudicis al turisme.

 

Espigó del Xúquer: al nord arena i més arena, al sud on està la Goleta, regressió total. 

 

I no només és Tavernes afectat. També implica a localitats com Bellreguard, Guardamar, Gandia, Dénia, Nules, Borriana, Almassora, a Canet d'en Berenguer o Sagunt, en una campanya en la qual l'objectiu seria netejar d'edificacions la primera línia de costa per a construir noves dunes de protecció del litoral.

 

 

 

 

A la Goleta, com es pot vore en els mapes, la línia de mar està situada en les terrasses dels edificis adossats a primera línia en el carrer Sol i també afecta una part de la terrassa i arriba fins a la piscina del conjunt de Camí Real. Cal recordar que tot allò que entra dins de la zona de la partió, passaria a ser titularitat de Costes, o siga de l'estat.

La zona de servitud, l'espai previ al DPMT i que és de protecció, afecta la totalitat dels edificis, però els propietaris no perdrien la propietat tot i que tindrien prou limitades els usos urbanístics quan a millores o modificacions.

I com es pot comprovar la partió no segueix un camí recte i paral·lel a la mar, sinó que entra i ix oscil·lant per tant l'afecció en el tram de 510 metres que, segons el document de la partió, afectarà la nova DPMT.