El ministre Óscar Puente ha anunciat que el 2027 hi haurà alta velocitat entre Alacant i València. Si es fa realitat, serà una bona notícia per als valencians i valencianes, però no per a tots, perquè els milers i milers que vivim a les comarques de la costa (la Valldigna, la Safor, les dues Marines, l'Alacantí) seguirem sense poder desplaçar-nos amb facilitat a Alacant. El ministre el "Tren de la Costa" ni el va nomenar.
I més encara per als habitants de les dues Marines alacantines, amb nuclis poblacionals i turístics tan importants com Dénia, Benissa, Pego, Calp, Altea o Benidorm, condemnats a usar per anar a València o Alacant el cotxe particular o serveis públics a precari en carreteres que estan saturades la major part de l'any i encara sort que s'ha deslliurat l'AP7!.
El traçat d'aquest "AVE regional" anunciat pel ministre seguirà, com ja es costum en el sistema centralitzat espanyol per l'interior, lluny de la costa, i amb parades a Xàtiva, Villena, Elx i Oriola. Una vegada més els anys passen i passen i el "Tren de la Costa", promés per tota mena de governs a Madrid i València, no ens hi arriba.
![]() |
Concentració a Dénia exigint el Tren de la Costa |
18 anys de promeses, projectes sense avançar i més...
El Tren de la Costa va ser presentat l'any 2007 en un gran acte a València amb protagonisme del govern de la Generalitat i del Ministeri de Transports. Anava a resoldre la demanda històrica de connexió entre València i Alacant per la costa, i a pal·liar i ampliar en certa mesura la pèrdua d'aquell trenet Carcaixent-Dénia per la costa que tan bon servei va donar durant anys a la Ribera, la Valldigna, la Safor i la Marina Alta.
I en aquest context, l'any 2010 s'anunciava i signava a bombo i plateret el conveni entre el Ministeri de Foment i la Generalitat per a millorar les rodalies valencianes i impulsar el Tren de la Costa. L’estat s'obligava a invertir 3.400 milions d'euros fins a l'any 2020.
Molts municipis han fet conéixer el seu malestar. I entre ells Tavernes que, el febrer del 2018, aprovava per unanimitat una moció de Compromís de recolzament al Tren de la Costa i instava al Ministeri de Foment perquè abans d'acabar el 2025 executarà el Pla de Rodalies, tal com havia anunciat el ministre feia dos mesos. No cal dir que no s'ha executat res.
El "Tren de la Costa" s'ha convertit en el paradigma de les promeses incomplides, en un problema que ix a relluir quan vénen les eleccions amb renovades promeses i un "ara va de bo"! que mai no arriba. Però la realitat és molt tossuda i majorment, des de Gandia fins a Alacant haurem de dependre del cotxe, seguirem omplint d'emissions de CO2 l'atmosfera, mentre esperem, perquè del "Tren de la Costa" no hi ha perspectives ni esperança de tindre'l en el futur més immediat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada