L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR: 1.992
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES:40.187

dissabte, 14 de febrer del 2015

L'ESTAT DE LA QÜESTIO: Els valencians ens pujàrem al tren que toca o ens tornarem a enganyar de tren?

Hem llegit a la premsa que Compromís ha acusat al govern del PP d'Alberto Fabra de mentir i enganyar els ciutadans i ciutadanes de les comarques de la Safor-Valldigna i de la Marina Alta amb el Tren de la Costa, el tren Gandia-Dénia. El PP no fa absolutament res i tot apunta a l'espera fins a l’any 2025 per veure algun moviment del projecte.

Compromís ha fet aquesta acusació després de vore com les explicacions que els han donat en la comissió d’Obres Públiques de les Corts Valencianes, on no va comparéixer la consellera Bonig i sí un secretari autonòmic que va dir que bé, que el govern valencià ha fet un estudi de viabilitat, s'ha gastat els diners en una obvietat, simplement per arribar a la conclusió que tot el món sap i coneix: que el tren és necessari per a les comarques de la Safor-Valldigna i de la Marina Alta.

Aquests del PP han descobert les Amèriques! Clar que cal el tren, en unes comarques molt poblades, més en temporada alta turística, i faltes d'infraestructures viàries i on nomes l'AP 7 (de pagament) seria un referent, sense oblidar la missió del tren com a potenciador de l'economia i el turisme d'ambdues comarques. 

Una vegada més, en opinió de Compromís, el govern de Fabra no dóna la cara, allarga la mentida d'un Pla de Rodalies que es va quedar en el "power point" que va presentar "años ha" l’exministre José Blanco (PSOE) i l’expresident Francisco Camps (PP). I com sempre, uns plànols molt bonics, però darrere no hi havia diners per a fer possible eixes inversions en transports públics. 

Són molts anys de reclamar, demanar, manifestar-nos pel tren Gandia-Dénia i sempre pensant amb la millora després i unió amb el Dénia-Alacant. Tot com sempre per qüestió de diners, uns diners que els governs de Madrid, siguen del PSOE o del PP, no tenen mai per als valencians. I damunt, ens en lleven. Recordeu: ens han pagat 13.000 milions menys del que ens correspon, segons la mitjana espanyola, en concepte de finançament autonòmic. Això només en la última dècada. 

Les comparacions diuen que son odioses, però arribats ací cal esmentar la situació en altres llocs de l'Estat, encara que siga com a "dret al pataleo" i perquè comproveu quin és el tracte que rebem els valencians de Madrid i dels governs del PPSOE. 

La gran ciutat d'Otero de Sanabria (28 habitants) comptarà amb una estació de l'AVE Madrid-Galicia pressupostada en més de 5 milions. Eixa megaurb forma part de l’extensa i superpoblada àrea metropolitana del municipi de Palacios de Sanabria: 282 habitants, que es troba en una superpoblada comarca de 6.656 habitants, segon dades de l’INE. Atenció: Otero de Sanabria està a Zamora, la provincia de la ministra Ana Pastor. Tot clar, no? 

Però despeses "rares" en infraestructures hi ha moltes. Més exemples: les estacions de Segòvia, Tardienta (Osca), Antequera o la mateixa Requena que l'any passat, el 2014, han registrat respectivament les exagerades xifres de 348; 449; 3147 i 7122 passatgers que havien pujat a l’AVE. 2014. En el cas de Segovia, capital de provincia, puja un passatger de mitjana al dia i que arriba a 20 passatgers en el cas de Requena. ¿Quans centenars de milions d'euros ha costat això? 

I si aprofundim, podem parlar de la mega-ciutat de Tardienta (1.000 habitants) parada obligada de l’AVE construït en l’època d’Alvarez Cascos per connectar Saragossa amb Osca, ciutats separades per la ultra distància siberiana de... 80 km. El cost: 80 milions d'euros, per un AVE amb limitacions de velocitat de 160 km/h entre Osca i Tardienta, i de 200 entre Tardienta i Saragossa. 
Les darrers dades parlen que entre Saragossa i Osca viatgen unes 1.800 persones a l'any (5 al dia) i en sentit Osca-Saragossa sobre els 1650 (4,5 viatgers per jornada). I ho fan amb un tren de la sèrie 102 de Renfe de 318 places, que són ocupades només per quatre o cinc viatgers de mitjana que van i venen cada dia entre Saragossa i Osca. Això es diu rendibilitat i bona inversió dels diners públics!. 

Quants habitants hi ha en les comarques Safor-Valldigna i Marina Alta que se'n podrien aprofitar del tren? ¿Quin seria el nombre de viatgers al dia? Tindria rendibilitat el tren Gandia-Dénia? Preguntes totes contestades en els estudis i que ja sabeu la resposta. 

Ara, sense voler ser mal pensats -¿o millor cal ser-ho? - haurem de deduir que això forma part del boicot que des dels poders de l'Estat es fa a un projecte que anava endavant, les Comarques Centrals Valencianes, i que era una eina vertebradora i el model a considerar per fer el País Valencià un país de comarques, no de provincies, i construït en clau valenciana, no espanyola ni mesetària. 

Estacions d'AVE en pobles deserts de Castella, els valencians sense AVE a Castelló ni infraestructures bones i els valencians, com de costum en la figuera, pujant al tren equivocat i votant partits de Madrid i d'obediència estricta a Madrid, es diguen PP, PSOE o Podemos. ¿Pujàrem per fi al tren dels partits de la terra?
-