Celebrar com a festa el Dilluns de Pasqua ens lliga amb el nostre passat carolingi i a molts territoris europeus. El segle IX els territoris de la Catalunya Vella pertanyien a l’imperi fundat per Carlemany i depenien del bisbat de Narbona, mentre la resta de la península es vinculava al bisbat de Toledo. Això va determinar dos conceptes de família diferents en la península.
Els antecedents històrics
Carlemany, rei dels francs entre el 768 i el 814 i primer en ser coronat emperador d'ençà l'imperi romà, va ser el creador de la denominada "Marca Hispànica". Desitjava elevar el nivell cultural i moral dels pobles del seu regne, un intent de reconstruir l'imperi romà. I va promulgar l’Admonitio Generalis, el tret d'eixida de la Renovatio Carolingia: la reforma educativa, eclesiàstica i artística més important de l’Europa medieval.
Quan es promulga l'Admonitio Generalis, l'any 789, Carlemany dominava el terç nord de l’actual Catalunya i el seu fill i successor les dues dècades posteriors empentaren la frontera dins al riu Llobregat incorporant Osona, el Vallès i Barcelona als seus dominis (801). Per l'oest, abastava el nord d'Aragó i el País Basc i Navarra.
Carlemany
entenia el cristianisme com a mitjà per recuperar el nivell de
civilització perdut amb la caiguda de l’imperi romà d’Occident (segle
V), i element cohesionador de la diversitat de pobles del seu imperi. I va usar l’Església: els milers de temples cristians i rectors
parroquials serien els encarregat d'explicar la ideologia del poder.
La família es reunia i es retrobava per Nadal i Pasqua
I es va universalitzar la tradició germànica de la reunió a la casa del patriarca per celebrar esdeveniments d’una gran importància familiar: el naixement i la mort (bateigs i funerals). I la Renovatio Carolingia impulsa la celebració familiar del que era el naixement i la mort més important per a un cristià: Nadal (el naixement de Jesús de Natzaret) i Pasqua (la mort... i resurrecció, o siga el segon naixement de Jesús de Natzaret).
A principis del segle IX, quan es promulga la Renovatio Carolingia, els desplaçaments eren llargs, difícils i insegurs i la cancelleria uneix la festa i el missatge del poder: institucionalitzar Sant Esteve i el Dilluns de Pasqua, perquè aquells que viatjaven per reunir-se amb els seus parents no feren curta la seua estada i gaudiren d'un dia per retornar a casa. Sant Esteve (segon dia Nadal i el Dilluns de Pasqua es convertiren en festius i dedicats al retorn.
Tots els espanyols no celebren el Dilluns de Pasqua
El projecte de Marca Hispànica va fracassar, però la tradició del Dilluns de Pasqua festiu va romandre a Navarra, Euskadi i Catalunya, com després al País Valencià i les Balears per la conquesta i repoblació catalana dels territoris.
I explica perquè els territoris cristians de la serralada Cantàbria, origen dels regnes d'Astúries, Lleó, Galícia, Castella i Portugal no tenen aquesta tradició: van créixer amb el pensament de la restauració de la monarquia visigòtica, idea no compartida als territoris carolingis.
La celebració festiva d'avui, Dilluns de Pasqua o segon dia de Pasqua ens ho recorda. Però no és només en els territoris peninsulars esmentats on se celebra el Dilluns de Pasqua, també a gran part de l'Europa hereva d'aquell imperi de Carlemany avui es festa, i mantenen tradicions semblants a la nostra de reunir-se les famílies i/o els amics per celebrar-ho. No som nosaltres els rars, com hi ha qui ens qualifica, perquè ells no ho celebren.
Per tant al País Valencià, a Catalunya i a les Illes la festa s'allarga fins al dilluns, i tradicionalment mengem la mona en un dinar o berenar a l’aire lliure, i cantarem (o es cantaven) cançons de Pasqua relacionades amb la festa com "Quatre som de quadrilleta", "Venim de berenar de Benicolet" o "Atxúmbala" (que podeu escoltar en la versió de Paco Muñoz"
Atxúmbala catacatxúmbala
atxúmbala la del polissó
Atxúmbala les xiques guapes
i les lletges al racó
Ara són dies de Pasqua
que són dies de jugar
d'empinar el catxirulo
i després a berenar.
Què passeu un bon Dilluns de Pasqua!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada