Les tendències urbanes a Europa fan una decidida aposta per la conversió dels centres històrics en zona de vianants, més després de veure el grau de contaminació i els problemes de salut que comporta el incessant pas de vehicles.
Els centres històrics de les ciutats, grans o petites com Tavernes,
crearen la trama urbana actual a partir d’uns nuclis medievals i això s’esdevingué
a finals dels segles XIX i principis del XX,
quan ningú no pensava en els vehicles que vindrien a finals del segle XX
i del XXI. I l’amplada de carrers i voreres és la que és.
Majorment són els governs progressistes els impulsors de mesures de conversió dels centres en zona de vianants, front a governs conservadors i ultraconservadors poc acostumats a beneficiar els veïns front als vehicles. El cas més simptomàtic és Madrid: el nou govern del PP entestat a desfer tot el projecte de l'anterior govern de Manuela Carmena. I sort que Europa els ha parat els peus pel problema de contaminació, i gràcies a això el centre madrileny conserva algunes de les mesures anteriors.
Carrer Carnisseria: ¿els vianants cauen per la velocitat dels vehicles? |
Ací a Tavernes també ha estat la dreta representada en el consistori, el PP i Ciudadanos, els majors bel·ligerants contra la decisió del govern de Compromís de vianalitzar la Plaça Major i avançar també com a projecte de futur en el cas del Passeig del País Valencià.
L’últim posicionament en contra del PP el podíem llegir fa només
uns dies en la premsa comarcal, quan la seua portaveu era capaç de dir... ¡¡¡ que els veïns
queien en terra pel carrer Carnisseria per la velocitat a que circulaven els vehicles!!!.
Per favor...
Igual no ha passat mai pel carrer, d'uns 150-180 metres de llarg, estret, amb bol·lards, i amb dues bandes sonores enmig que no faciliten circular a molta velocitat i damunt... i no s’ha assabentat que la velocitat dins del casc urbà no pot ser superior a 30 km/hora. Això sí: no hi ha cap retret, cap toc d’atenció de la regidora-portaveu a eixos conductors que circulen a més velocitat de la marcada. Qui ho fa tot mal és Compromís.
Igual no ha passat mai pel carrer, d'uns 150-180 metres de llarg, estret, amb bol·lards, i amb dues bandes sonores enmig que no faciliten circular a molta velocitat i damunt... i no s’ha assabentat que la velocitat dins del casc urbà no pot ser superior a 30 km/hora. Això sí: no hi ha cap retret, cap toc d’atenció de la regidora-portaveu a eixos conductors que circulen a més velocitat de la marcada. Qui ho fa tot mal és Compromís.
Bandes sonores Carrer Carnisseria |
En la mateixa nota de premsa, com no!, demana que s’anul·le la vianalització
de la Plaça Major amb l’excusa que s’estudia el projecte de restricció del
transit en altres zones del centre i, com a argument, el no molestar els veïns.
Clar que són coses diferents, però astorats vam quedar en
llegir que convertir la plaça en un espai lliure de cotxes, en un espai per a
gaudi dels veïns, on fomentar i pràctica les relacions socials, on els xiquets
poden jugar amb total tranquil·litat... això és una molèstia per als veïns. Com
deia el poeta: “Cosas tenedes, Cid, que farán fablar las piedras”.
La zona verda del centre sacrificada per un "magatzem" de vehicles |
No els preocupaven els ciutadans, sinó els cotxes |
Mire, senyora portaveu: L’única cosa que ha molestat, molesta i molestarà a la
ciutadania anys i anys, perquè és irreversible, és la destrossa del centre del
poble que el seu partit, el PP, va fer dins d’eixa línia de que només els vehicles els importen. Una actuació que van promoure, aplaudir i executar: construir un
magatzem de cotxes de formigó, un aparcament en el centre de Tavernes que ningú
no va demanar i destrossar el pulmó verd
que era el Passeig del País Valencià, que de zona verda va passar a ser un erm,
el sequer que és ara.
Mentrestant, amaguen i neguen el que diuen els estudis en
ciutats de diferents països, els quals arriben a una mateixa conclusió: el
carrer o plaça per als vianants afavoreix
les persones, però també afavoreix els comerços locals, el xicotet
comerç. La conversió del centre històric en zona de vianants té beneficis en la
salut en dur unida la disminució de la contaminació, inclosa l'acústica. I beneficia
el medi ambient ara que el planeta exigeix a crits la reducció del trànsit per
ser el gran abocador de CO2 a l'atmosfera.
Un carrer o plaça sense trànsit, sense soroll, cèntrica com
és el cas de Tavernes i on tot queda “a la mà” ens retorna la ciutat per als
ciutadans, ens convida a passejar-la, a xerrar i fer barrets amb els veïns, a comprar
en el comerç tradicional i allò que és important, ens allibera de la tirania
del vehicle.
Recordant la cançó de Maria del Mar Bonet... ¿què volen aquesta gent, per al nostre poble?.
Recordant la cançó de Maria del Mar Bonet... ¿què volen aquesta gent, per al nostre poble?.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada