La mota ara. De nou envaïda de canyes |
Integració paisatgística i mirador elevat sobre el riu i la ciutat, segons la licitació PCSP |
Un milió que s'hauria estalviat pagar Tavernes si hagués executat el projecte del Vaca del 2011. Per evitar pagar tot el cost, l'Ajuntament va dividir el projecte en dos unitats i va negociar ajuda per a l'execució. La primera unitat s'aprofitaria com a tram de la Via Verda Tavernes-Carcaixent, pel costat de l’Avinguda de les Corts Valencianes, i s'integrava dins de les infraestructures del mur-mota del Vaca, i el Ministeri de Transició Ecològica va acceptar pagar-la.
Una segon unitat seria la integració paisatgística i urbana del mur mota, a càrrec l’àrea de Medi Ambient de la Diputació, que va confirmar la seua ajuda en l’execució.
S'inicien les obres i sorgeixen els problemes...
La mota durant les obres des del camí del Tol·lo |
Una represa d'obres fallida i l'obra acaba en els tribunals
I arribem al desembre del 2023. Les eleccions municipals han canviat el govern municipal, i es coneix que les obres no es reprenen per un tira i arronsa entre l’Ajuntament i l’empresa concessionària. L'Ajuntament demanava a l’empresa reiniciar les obres, i l’empresa al·legava que desconeixia el modificat del projecte, però tampoc no acceptava els preus que li proposava l’Ajuntament: la paralització havia coincidint amb un augment de preus.
Les negociacions Ajuntament-empresa no donen fruit. No hi ha acord i l’Ajuntament va iniciar l’expedient de resolució del contracte adduint un incompliment greu i li exigia a l’empresa una indemnització, perquè en ser obra subvencionada per Diputació, i ja prorrogada, s’hauria de tornar la subvenció.
La mota, quan es paralitzaren les obres |
Podíem llegir en la premsa l'afirmació de l’empresa de que mai no ha deixat una obra inacabada però a Tavernes no podien assumir les exigències de l’Ajuntament i sense conéixer el modificat decidir si seguir o no amb l'obra. Demanava la devolució d'avals perquè la paralització no havia estat culpa seua i senyalava que està en la llei: sí després de 8 mesos no es reprén l’obra per causes alienes al contractista, pot reclamar resoldre el contracte i demanar els avals. I la disputa acaba en els tribunals.
Els tribunals han de decidir. I ara, novembre del 2024, amb el modificat aprovat per la Confederació, el contenciós presentat per Cadersa sembla a punt de resoldre's, perquè fa uns dies s'entregaren els escrits finals. Caldrà esperar la sentència i... vorem quin camí pren l'obra.
Tram del casc urbà del projecte de mota, segons la licitació PCSP
En resum, molts ciutadans considerem la mota com a una obra innecessària si el govern de l'estat hauria actuat com calia:
1) no havent eliminat el projecte del Vaca contemplat com a "urgent i prioritari" dins del Pla Hidrològic Nacional, i més encara quan ja s'havien executat les obres del Pla de la Safor (on estava inclós el Pla del Vaca) corresponent al riu Serpis de Gandia.
2) No tardant 7 anys en l'estudi de la canalització del Vaca al seu pas per Tavernes. 7 anys per estudiar-la, quan tenim els antecedents de les inundacions del 1996 i 2007
I ens temem si ací no passa com en tristament famós barranc de Xiva (o del Poll, nom genuí valencià): es plantegen projectes que no s'executen i, tard o d'hora, tots acabem lamentant-ho.
Cal continuar exigir al govern de l'estat, ara que sembla ser que hi ha línies de comunicació més directes amb els màxims representants a València, com hem vist i comprovat en tantes fotos i notícies al respecte d'eixa bona sintonia. ¿Per a quan la represa del Vaca des de la capçalera a Simat fins a Xeraco la desembocadura? El Pla Hidrològic Nacional on es contemplava continua vigent.
Podeu llegir els articles anteriors sobre els projectes no executats del Vaca:
Part I
https://lacotorradelavall.blogspot.com/2024/11/el-projecte-del-vaca-part-i-pot.html
Part II
https://lacotorradelavall.blogspot.com/2024/11/el-projecte-del-vaca-part-ii-el-vaca.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada