L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR:1.717
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 33.776

dissabte, 16 de novembre del 2024

EL PROJECTE DEL VACA - EPILEG: Sense projecte del Vaca, sense canalització al pas per Tavernes i... ¿sense mota del riu?

La mota ara. De nou envaïda de canyes

 

- Projecte del riu general del Vaca a la Valldigna... eliminat per M.Rajoy! 
- Projecte de canalització del riu al pas per Tavernes...  execució sense notícies de Madrid! 
 
No hi havia cap projecte per protegir Tavernes i, davant la inacció del govern de l'estat, com hem explicat anteriorment, calia fer alguna cosa per defensar la ciutat, per evitar inundacions com les del 1996 i 2007 i legalitzar la urbanització El Vergeret
 
I d'ací naix el projecte del mur-mota de defensa presentat pel govern de Compromís Tavernes a la Confederació, aprovat després d'anys de gestió, treballs tècnics i estudis. Un projecte que legalitzaria el Vergeret, construït pels governs del PP en zona inundable i sense els permisos de la Confederació: La sentència judicial del Suprem de demolició d’edificis estava paralitzada  perquè la Confederació esperava la construcció d’aquest mur-mota.
 
El projecte preveia una inversió inicial sobre 1 milió d’euros, en una obra de tanta envergadura com el mur de la Muntanya de les Creus. La mota de terra s'ha d'executar al llarg de 1’5 km al costat del riu Vaca, entre l'assut i el Tol·lo, amb altura variable i integrada en el casc urbà, enjardinada amb espècies autòctones i, en el tram de l'Avinguda de les Corts Valencianes, amb un carril compartit per vianants i bicicletes.

 

Integració paisatgística i mirador elevat sobre el riu i la ciutat, segons la licitació PCSP

 

Un milió que s'hauria estalviat pagar Tavernes  si hagués executat el projecte del Vaca del 2011. Per evitar pagar tot el cost, l'Ajuntament va dividir el projecte en dos unitats i va negociar ajuda per a l'execució. La primera unitat s'aprofitaria com a tram de la Via Verda Tavernes-Carcaixent,  pel costat de l’Avinguda de les Corts Valencianes, i s'integrava dins de les infraestructures del mur-mota del Vaca, i el Ministeri de Transició Ecològica va acceptar pagar-la. 

Una segon unitat seria la integració paisatgística i urbana del mur mota, a càrrec l’àrea de Medi Ambient de la Diputació,  que va confirmar la seua ajuda en l’execució.

S'inicien les obres i sorgeixen els problemes...

Juliol del 2021 es licita la construcció de la mota, que l'Ajuntament adjudica a Cadersa per  408.789 euros.  Després que el govern de M. Rajoy anul·lara el projecte del Vaca, Tavernes es veia obligat a eixa obra  per legalitzar la zona d'afecció del riu en el Vergeret i evitar la demolició d'habitatges en 10 edificis declarats "il·legals" pel Tribunal Suprem: la urbanització El Vergeret es va construir en zona inundable i sense permís de la Confederació, confirma la sentència.
 
 
Ara, es paralitzava l'obra perquè s'havia de redactar un modificat del projecte ja aprovat, i el modificat havia de ser revistat i aprovat novament per la Confederació, organisme competent i qui ha d’autoritzar totes les actuacions.

 

 

La mota durant les obres des del camí del Tol·lo

 

Una represa d'obres fallida i l'obra acaba en els tribunals

 I arribem al desembre del 2023. Les eleccions municipals han canviat el govern municipal, i es coneix que les obres no es reprenen per un tira i arronsa entre l’Ajuntament i l’empresa concessionària. L'Ajuntament demanava a l’empresa reiniciar les obres, i l’empresa al·legava que desconeixia el modificat del projecte, però tampoc no acceptava els preus que li proposava l’Ajuntament: la paralització havia coincidint amb un augment de preus.

Les negociacions Ajuntament-empresa no donen fruit. No hi ha acord i l’Ajuntament va iniciar l’expedient de resolució del contracte adduint un incompliment greu i li exigia a l’empresa una indemnització, perquè en ser obra subvencionada per Diputació, i ja prorrogada, s’hauria de tornar la subvenció. 

 

La mota, quan es paralitzaren les obres
 

Podíem llegir en la premsa l'afirmació de l’empresa de que mai no ha deixat una obra inacabada però a Tavernes no podien assumir les exigències de l’Ajuntament i sense conéixer el modificat  decidir si seguir o no amb l'obra. Demanava la devolució d'avals perquè la paralització no havia estat culpa seua i senyalava que està en la llei: sí després de 8 mesos no es reprén l’obra per causes alienes al contractista, pot reclamar resoldre el contracte i demanar els avals. I la disputa acaba en els tribunals.

Els tribunals han de decidir. I ara, novembre del 2024, amb el modificat aprovat per la Confederació, el contenciós presentat per Cadersa sembla a punt de resoldre's, perquè fa uns dies s'entregaren els escrits finals. Caldrà esperar la sentència i... vorem quin camí pren l'obra.

 

Tram del casc urbà del projecte de mota, segons la licitació PCSP

 

En resum, molts ciutadans considerem la mota com a una obra innecessària si el govern de l'estat hauria actuat com calia: 

1) no havent eliminat el projecte del Vaca contemplat com a "urgent i prioritari" dins del Pla Hidrològic Nacional, i més encara quan ja s'havien executat les obres del Pla de la Safor (on estava inclós el Pla del Vaca) corresponent al riu Serpis de Gandia.

2) No tardant 7 anys en l'estudi de la canalització del Vaca al seu pas per Tavernes.  7 anys per estudiar-la, quan tenim els antecedents de les inundacions del 1996 i 2007

I ens temem si ací no passa com en tristament famós barranc de Xiva (o del Poll, nom genuí valencià): es plantegen projectes que no s'executen i, tard o d'hora, tots acabem lamentant-ho. 

Cal continuar exigir al govern de l'estat, ara que sembla ser que hi ha línies de comunicació més directes amb els màxims representants a València, com hem vist i comprovat en tantes fotos i notícies al respecte d'eixa bona sintonia. ¿Per a quan la represa del Vaca des de la capçalera a Simat fins a Xeraco la desembocadura? El Pla Hidrològic Nacional on es contemplava continua vigent. 

 Podeu llegir els articles anteriors sobre els projectes no executats del Vaca:

Part I

https://lacotorradelavall.blogspot.com/2024/11/el-projecte-del-vaca-part-i-pot.html

Part II

https://lacotorradelavall.blogspot.com/2024/11/el-projecte-del-vaca-part-ii-el-vaca.html