La piscina coberta no obrirà en octubre. Ho vam informar ací en la Cotorra el passat juliol, quen publicàvem que el jutge havia acceptat el pla de viabilitat. I ho deiem clarament i també ho va dir l'Ajuntament: hi ha uns terminis legals que complir i segons eixos terminis és impossible obrir la piscina a octubre. I anàvem més lluny: a partir de febrer, si tot el procés va bé, ja en parlarem.
Certs mitjans de comunicació han donat una informació no rigorosa i errònia, que cal tindre clar no ha eixit de l'Ajuntament. Davant la incertesa que això ha produït entre el veïnat, l’Ajuntament es veu obligat explicar i tornar a informar que la piscina coberta no s’obrirà a l’octubre.
Cal recordar que l’empresa concessionària de la piscina coberta, Metroval Aqua SL, empresa encarregada d’executar l’obra i explotar el servei públic durant 40 anys, va presentar concurs de creditors voluntari al novembre de 2011 perquè no podia afrontar els pagaments als proveïdors. El fet va produir la paralització de les obres i que el destí de l’empresa passara a mans del Jutjat Mercantil núm. 1 de València.
A finals de juliol, el jutge va dictar una sentència en què acceptava el pla de viabilitat que havia presentat l’advocat administrador concursal, el mercantilista Vicent Estruch. El pla de viabilitat pretén reflotar i recapitalitzar l’empresa per tal que puga acabar les obres de la piscina i després obrir les portes al públic.
L’alcalde de Tavernes, Jordi Joan, ha manifestat que “la sentència judicial encara no és ferma perquè a data de hui encara està en període d’impugnació. Per tant, és impossible que la piscina òbriga a l’octubre. Des de l’Ajuntament sempre hem sigut molt prudents i mai no hem dit una data sobre l’obertura. Seguirem amb esta prudència: mai pronosticarem una data per a no crear falses expectatives, ja que són molts els ciudatans que esperen amb ànsia l’obertura de la piscina perquè són clients de piscines de pobles veïns. Hem de ser realistes: quan una empresa entra en concurs de creditors, els terminis sempre poden allargar-se”.
La primera autoritat local s’ha reunit recentment amb l’administrador concursal per a conèixer de primera mà la situació actual del concurs i de l’empresa concessionària Metroval-Aqua SL. Segons l’administrador concursal, els passos que ha de seguir l’empresa sota la seua direcció perquè l’obertura al públic siga una realitat serien els següents:
- primer, l’empresa ha d’obtenir prou liquiditat per a reprendre les obres
- a continuació, obtenir les llicències i permisos corresponents per a acabar-les
- dotar les instal·lacions de l’equipament necessari.
Una vegada enllestida la piscina, l’Ajuntament hauria de rebre les obres i, en acabant, la Direcció General de l’Esport ha de revisar l’obra i autoritzar-ne les activitats. Tot seguit, s’hauria de formar la plantilla de personal i elaborar l’estudi de mercat.
El mercantilista Vicent Estruch estima que la piscina podria obrir-se cap al mes d’abril si tots els tràmits fluïren ràpidament. Tanmateix, tampoc es compromet a definir una data, encara que sí que afirma que el procediment per a finalitzar la piscina i obrir-la al públic va pel camí adequat.
L’alcalde ha remarcat que des del moment que l’empresa concessionària va entrar en concurs de creditors l’Ajuntament ha posat tot el que està en les seues mans perquè la piscina es pose en marxa. Jordi Joan ha indicat que “ens hem reunit constantment amb l’administrador concursal, els representants de l’empresa i els seus advocats per a accelerar el procés. A més, l’Ajuntament es va adherir al concurs de creditors per a facilitar que el concurs anara avant. El fet que l’Ajuntament s’hi adherira va donar confiança a altres empreses locals perquè també s’incorporaren al concurs i finalment tot el procés haja seguit avant i pel bon camí”.
Cronologia dels fets
Juny 2006. El Ple de l’Ajuntament de Tavernes aprova l’estudi de viabilitat, avantprojecte i explotació de la piscina coberta.
Juliol 2006. La Conselleria de Cultura, Educació i Esport aprova el projecte bàsic en matèria de la seua competència.
Novembre 2007. El Ple aprova l’expedient de contractació.
Gener 2008. Les mercantils FCC-Aqualia i Metroval-Aqua (formada per Metroval, Gente Urbana i Maderpark) presenten ofertes per a optar a la concessió.
Abril 2008. El Ple adjudica la concessió a Metroval-Aqua. Tot i que esta empresa va obtindre una puntuació de 0 punts en l’estudi econòmic financer perquè no havia elaborat cap estudi de viabilitat adaptat a les condicions de l’any 2008, va presentar unes millores en el projecte constructiu que li permeteren obtindre més punts que l’altra aspirant, FCC-Aqualia.
El finançament de la piscina seria el següent:
Ajuntament: 1.184.662,64 euros
Concessionària: 1.265.368 euros
Generalitat Valenciana: 100.168, 68 euros
Diputació de València: 100.168, 68 euros
Total: 2.650.368 euros.
Octubre 2008. El Ple aprova el projecte definitiu de la piscina coberta amb instal·lacions complementàries de pàdel i spa.
El termini d’execució de les obres, segons l’oferta que va presentar Metroval-Aqua, era de 14 mesos a comptar des de la comprovació del replantejament. Per tant, les obres haurien d’haver finalitzat al novembre de 2009 segons les clàusules administratives del contracte. En esta època les obres anaven, tanmateix, amb molt de retard.
Maig 2011. Durant la campanya electoral de les eleccions municipals de maig de 2011, el govern d’aleshores, del PP, pretenia inaugurar la piscina sense que l’obra estiguera acabada ni tinguera els permisos per a obrir. Finalment, la inauguració no es va fer per pressions dels tècnics municipals i dels partits de l’oposició.
Agost 2011. L’alcalde de Tavernes, Jordi Juan, compareix públicament en roda de premsa i explica la situació real de la piscina coberta: l’empresa concessionària no té liquiditat per a acabar les obres i pagar als seus proveïdors. L’Ajuntament ja havia aportat la totalitat dels 1.184.662,64 euros que li corresponien.
Novembre 2011. Metroval-Aqua presenta voluntàriament concurs de creditors. L’administrador concursal, Vicent Estruch, agafa tots els poders de l’empresa. Entre liquidar o reflotar l’empresa, l’advocat decideix elaborar un pla de viabilitat per a intentar reflotar-la i seguir amb la concessió.
Febrer 2012. Es presenta al Jutjat Mercantil núm. 1 de València la proposta de conveni: es proposa un quitament del 50% a cobrar en un temps d’espera de dos anys. També es presenta un pla de viabilitat i un pla de pagaments als creditors del tercer al cinqué any.
Maig 2012. El jutge dicta una resolutòria en què aprova la proposta de conveni, el pla de viabilitat i el pla de pagaments. Es convoca la junta de creditors el 10 de juliol de 2012. Perquè el concurs vaja avant, el 51% del creditors o més han d’acceptar la proposta de conveni.
4 de juliol de 2012. L’Ajuntament s’adhereix voluntàriament al conveni mitjançant decret del regidor delegat d’Economia i Hisenda, Víctor Borràs.
10 de juliol de 2012. Es celebra la junta de creditors i obté el vot favorable de més del 51% dels creditors.
Finals de juliol de 2012. El jutge dicta sentència en què aprova el concurs.
14 comentaris:
Caldria que el consistori prenguera d'una vegada este bou per les banyes. Si els terminis son els esmentants i no cal fer cap tipus de presió per avançar-los, igual té obrir en Abril com en Setembre seguent. Curs perdut. La població ja està aviant-se per a poder practicar la natació, en molts casos per prescripció mèdica, i així anem fà 10 anys, de poble en poble, per no tindre polítics que miren pels ciutadans... menys quan arriben les el·leccions, que anirem corrent per inaugurar.
L'anonim de les 17:35 diu: "per no tindre polítics que miren pels ciutadans... menys quan arriben les el·leccions, que anirem corrent per inaugurar".
Jo discrepe: el govern actual i més en concret el seu alcalde s'està preocupant per solucionar tots els problemes que li han deixat: Vergeret, riu Vaca, aparcament, piscina, situació economica, institut...
Hi ha aci mateix massa noticies, i no son totes, que parlen de reunions i visites a responsables de Confederació ( en porta 7?? o 8??, Conselleries Educació, Infraestructures, Demarcació de Costes i altres instancies com el cas de l'esmena de Compromis.
Ho has endevenit soc militant del Bloc, i com exemple mira el cas del Col·lector: sabiem en el partit que havia anat tres o quatre vegades a preocupar-se a Valencia i pressionar en busca del permis. I no ho havia fet públic, i ho va haver de dir fa uns dies en una nota de premsa perquè havia de respondre a l'oposició.
Ho fara bé o mal, l'encertará o l'errara, però una cosa si que sabem la gent del Bloc: Jordi no es persona per anar posant-se galons ni lluint de les coses, i es dels que esperen que tot s'acabe per a dir el que ha de dir.
I damunt toreja en una situació en la que mai ningun altre alcalde ha torejat: o euros en caixa i empenyats fins el colze.
Pense que el tema de l'inaguració es més un tema de diners (liquiditat diu el administrador concursal) que de plaços legals. Segóns s'estimava per part de la propia concesionaria fa poc de temps, es necesitaven uns 300.000 euros més per a poder acabar la piscina (sí, acabar-la, doncs no eu està, falta el descalcificador, inifugació, lluminaries varies ...), i així poder inaugurar-la, i el problema crec que residirà en que una empresa en concurs d'acreditors eu tindrà difícil, i més en estos temps que corren, per a obtindre financiació(liquiditat), i més quant dita empresa es va constituir única i exclusívament per a fer esta operació.
Si a això li afegim que el negoci de les piscines cobertes està en franca decadència, ja eu tenim tot per a que siga difícil la apertura de la nostra piscina .
Blocquer, no soc militant ni molt menys simpatitzant de cap partit, senzillament soc vei del poble i per lo tant amb dret a expresar-me sense anar en contra de cap partit ni a favor de cap altre. Caldria de vegades tindre-ho en compter que com jo em som molts. I com a veí de Tavernes, torne a dir, porte ´10 anys pegant bacs per les piscines veïnes gastant-me els diners que falta em fan, per que ací ni hi ha mans d'aclarir-se. Que si açò es dels d'abans, que si açò ho tenen que resoldre els d'ara... Sols demane que es mire pels ciutadans i que la piscina s'obriga quan abans possible. Per favor.
Amigo de las 20:38, yo creo que quien sepa algo de derecho concursal o simplemente lea con detalle la nota oficial del ayuntamiento, queda bastante claro que la apertura de la piscina no está en manos de los políticos de Tavernes. El Ayuntamiento ya ha hecho lo que debía de hacer: pagar su parte y aceptar el convenio. Ahora es cuestión de esperar la evolución de la liquidez de la empresa como dice Enrique Estruch y el plan de viabilidad elaborado por el administrador concursal.
A ver si me aclaro. Resulta que los acreedores tienen que pedir un prestamo para poner en marcha el complejo, pero no van a cobrar. Para recuperar dinero, tienen que esperar a que haya beneficios. Y si no funciona el negocio, pues otros acreedores más que se unen al grupo. Conforme estan las cosas, ¿todo eso es viable? ¿Qué cuota habrà que pagar para que sea un negocio rentable?
Te aclaro. Los acreedores no hacen ningún préstamo: RENUNCIAN a cobrar el 50% de lo que les debe Metroval A ELLOS por razón de sus servicios prestados a ésta. Además, el 50% que sí que cobrarán, lo cobrarán del tercero al quinto año después de la puesta en marcha de la piscina. En palabras sencillas, renuncian al 50% de sus derechos porque interpretan que si no lo hacen, nunca cobrarán NADA porque la empresa Metroval podría liquidarse y a saber qué pasa después. A la par, la empresa hace un plan de viabilidad para capitalizarse para luego explotar el negocio y después pagar el 50% de sus deudas con los acreedores. Que es injusto? Puede. Pero es la ley concursal. Eso sí, la garantía es el Ayuntamiento. Si la empresa Metroval se va al carajo, el Ayuntamiento debería de indemnizar a Metroval con más de un millón de euros por haber hecho la obra PÚBLICA de la piscina. Es injusto? Es la ley de contratos públicos. Cuando un político empieza con una obra de éstas a través de una concesión se la está jugando.
Gran explicació, senyor abogado mercantil. Així és i així ens ho hem d'agafar.
Potser, segons el meu entendre, l'última frase queda un poc incompleta. Per a mi millor:
Cuando un político empieza con una obra de éstas a través de una concesión se la está jugando... en el sentido que quizás no la termine, o no sea rentable o sea un fracaso econòmico para su Ayuntamiento.
Pero como no va a pagar la decisión tomada de su bolsillo, sino que la pagarán los contribuyentes, adelante con los faroles y digan lo que digan los informes técnicos.
I perquè això em sona tant a l'adjudicació i concesió que va fer l'anterior govern amb l'aparcament i amb la piscina?
Respecto a las concesiones ruinosas no hace falta ir muy lejos. En Tavernes ya hay un caso. Se construyó un parquing en el Passeig del País Valencià a través de una concesión de obra pública. La empresa concesionaria era Park Campanar. A la empresa no le salieron los números y abandonó la concesión. Ahora le toca pagar al Ayuntamiento más de dos millones de euros.
Si la empresa Metroval de la piscina fuera a liquidación, estaríamos en el mismo caso que el parquing: a pagar el Ayuntamiento según el contrato y certificaciones de obra. De momento, la empresa va a reflotarse porque el concurso ha salido bien. De momento.
Señor abogado mercantil,la ley no dice en ningun apartado que el trcnico deberia denunciar al politico por hacer algo indevido?
Pues yo opino que todos han hecho algo "indebido". Tratándose de contratación administrativa, perfectamente el técnico de urbanismo, algún técnido de administración general o el propio Secretario General del Ayuntamiento, perfectament hubiesen podido asesorar al político, que es su trabajo, y haber metido alguna consecuencia por el incumplimiento de la empresa. Los contratos civiles lo contemplan, y también pueden y deben contemplarlo los contratos administrativo, con más motivo.
Els tècnic informen i la decisió final és del polític. I en el cas de la piscina cal recordar que els informes dels tècnics foren negatius i l'empresa UTE a qui es va adjudicar va ser qualificada amb un 0 (zero) i tenia més puntuació una altra.
Es diu en la noticia:
El Ple adjudica la concessió a Metroval-Aqua. Tot i que esta empresa va obtindre una puntuació de 0 punts en l’estudi econòmic financer perquè no havia elaborat cap estudi de viabilitat adaptat a les condicions de l’any 2008.
I el Plenari ho va aprovar. Però atenció no van ser tots els partits del plenari qui van aprovar eixa adjudicació amb eixes condicions.
O siga que els tècnis feren la seua faena: informar. Ells no decideixen i algun partit ara en el govern i aleshores en l'oposició no ho va votar a favor i ho va dir ben clar: que amb aquesta adjudicació ens anàvem a pique.
O siga que "todos" no han fet alguna cosa inadequada. Només aquells que ho decidiren. I el PP tenia majoria absoluta. Crec que ja ens entens.
I en l'aparcament del Passeig va passar alguna cosa semblant: només un partit, ara amb el govern i l'alcaldia, va votar en contra de la concessió a l'empresa Campanar Park en les condicions en que es feia i també va dir que anàvem a tindre problemes. Ja veus com hem quedat en l'aparcament.
Però el PP tenia majoria absoluta... en els dos casos!!
Així ens ha anat i ens va ara amb la piscina.
Como es posible que Los politicos que teniamos en abril 2008 adjudiquen a una empresa con puntuacion baja una obra que compromete los bolsillos de los contribuyentes , ¿ tienen mermadas sus capacidades mentales para las matematicas ?
Si una empresa baja las facturas un 50% , habria que revisar dichas facturas por si acaso un plato de ducha de valor 100 € , ha sido facturado por 1000 € , en cuyo caso se podria rebajar un 40% mas
Alguien sabe de la posibilidad presunta de que la mercantil Metroval -aqua tenga alguna relacion afectiva,.... con dichos politicos.
Cumpliendose alguna de estas bases no se de leyes , pero el contrato inicial deberia ser papel mojado
Vale. Ahora sí que lo tengo claro. Resulta que los técnicos hicieron el informe pertinente, pero los políticos que mandaban entonces, que son los gestores y tienen la potestad de dicidir, hicieron lo que les vino en gana, atendiendo a sus propios intereses. Formidable. ¿Y estos quieren volver a gestionar nuestra ciudad? Vinga va! Que se dediquen a las procesiones, a los almuerzos populares y esas cosas, y que gobierne quien realmente tiene interés en aportar soluciones. Definitivamente, las gaviotas no tienen verguenza.
Publica un comentari a l'entrada