L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR:1.717
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 33.776

dijous, 24 de maig del 2012

ARTICLE D'OPINIO: UN ESTUDI DE TAVERNES DE LA VALLDIGNA: L'EDUCACIÓ MUSICAL COM A EINA PER A L'INSERCIÓ SOCIAL.


L'Educació musical com a eina per a l'inserció social, un treball meritòri del professor de Música de Càmera al Conservatori Superior “Joaquin Rodrigo” de València, en Javier Pallàs  Magraner.

L'absentisme escolar és un problema social que es deu encarar entre totes les institucions públiques, a nivell de localitat i/o comunitari. El professor Javier Pallàs va participar el curs 2010-2011, voluntariament, impartint un taller de música al Centre de Dia d'inserció socio laboral de l'ajuntament. L'experiència educativa del seu programa sobre la innovació didàctico musical per a observar si els efectes de l'educació musical contribueixen a modificar la conducta dels alumnes. En  el treball es mostra, molt sistemàticament, com començar metodològicament a fer l'estudi, és a dir, el procés i els resultats obtinguts de la investigació. Senzillament per poder-ho discutir amb la comunitat educativa i amb la universitaria, així com formar el professorat en temes d'inclusió educativa.

La paraula clau del treball és l'absentisme escolar,- on el professor Pallàs té moltes dades per a ensenyar i comentar, - al partir de l'article 27 de la Constitució que marca l'escolarització obligatòria. L'absentisme és la reirada o ausència dels centres docents de xiquest i adolescents en edad escolar. Remarca que la mitjana a la Unió Europea és xifra en un 14'9%, mentre que a l'estat espanyol és d'un 31'9%.

També remarca molt els factors del fracàs escolar per causa de la desestructuració familiar, el fenomen de la inmigració i la implantació del les Tècniques en Informació i Comunicació.. Per a reduir l'mpacte de l'abandonament escolar cal coordinar i impulsar accions amb els centres, el professorat  i la familia. Explica clarament com es treballa a Tavernes el Pla PIPA i el Pla INTEGRA, així com quines han estat les seues fonts d'inspiració en el treball:  El Sistema Nacional de les Orquestres Juvenils i Infantils de Veneçuela;  la favela de Candeal de Salvador de Bahia, Brasil; i en la nostra terra, a Alacant, l'associació cultural Dánae. De totes elles tenim unes indicacions al treball. Ens explica la gratitud i l'excel.lent colaboració dels professionals del centre que l'ajudaren, tant en la compra de material per l'aula, la pissara de pentagrames, els instruments de percusió, un teclat, etc, intentant que amb ells, els alumnes, gaudiren de la música, intentant obrir els oïds, al mateix temps que obrir i donar una altra oportunitat a les seues vides. L'estil que predominava en aquestos joves era el reggaetón seguit del flamenc i l'electro, va ser molt notori el moviment de la Masia una música molt estrident que ve d'una discoteca que hi ha a Segorb, Castelló.

Un dels objectius que es marca al seua treball va ser la disciplian, el control de les actituds desafiants, el tipus de vocabulari, la vilència, i a l'especte purament  musical, el ritme, la comprensió i l'escriptura d'una petita melodia , conéixer les diferenst families instrumentals, intentar arribar a comprendre i fer-los vore que la música clàssica és la mare de tota música. Però ressenya que va tindre la sorpresa que coneixien l'escriptura musical gràcies a que avui en dia l'educació musical en primària està funcionant molt bé .

Com a resum final caldria dir que aquesta investigació ha estat vàlida per a observar uns resultats sobre l'analisi de l'absentisme escolar a la nostra població. Com la música pot esser una eina per a l'inserció social. Per tant, podria servir per a altres poblacions , però per a poder-se portar a la pràctica cal que totes les institucions implicades, centres educactius, assitentes socials i el propi Ajuntament , participen cadascú en la part que els corresponga per a poder detectar i controlar aquest fenòmen , que per desgràcia, esta essent cada vegada més en la nostra societat. 

Un treball que esperem que presente a la comunitat educativa local quan abans el professor Pallàs, ja que servirà tant a pares, a mestres i persones preocupades per l'organització de la nostra societat.

Per la nostra part  sols felicitar a Javier Pallàs per deixar-nos llegir un estudi tan extens com complet amb un inici metodològic que pot servir actualment i amb les TICs per a qualsevol estudi universitari, com era aquest cas rebut en un excel.lent molt meritori, per part del seu president el conegut pedagog Jaume Martínez Bonafé.  

Jaume Talens
                                                  

3 comentaris:

Estruch ha dit...

Enhorabona, Javi, molt bon article, clar , educatiu, i per a mi, dones en tot el clau, es nota que tens experiència en el tema .

Fernando Estrugo ha dit...

Ja no sabem llegir? L'article és de Jaume Talens. Altra cosa serà el treball o estudi que, sens dubte, l'ínclit EEiF no haurà llegit. A ell, però, se li'n fotrà; "dóna en tot el clau".

L'inclit ha dit...

I tú, tu l'has llegit? Ja ducte de si sabràs fer-ho, els que tenen la ment tan xicoteta com tu no poden llegir mes de quatre línees sense que els entre mal de cap.