Un any més, el segon dimecres de juliol, celebrem el "Dia de la Sang” o “Dia del Clot de la Font”,
nom distint emprat segons la població de la Valldigna on visques, perquè aquesta
efemèride es tradicional a la comarca i la celebren Tavernes,
Benifairó i Simat, amb un porrat al
Clot de la Font, al peu de la Muntanya
de l'Ombria, i celebració festiva en la barriada del Crist de la Sang.
Actualment
no és festa local però, malgrat
això, sí que podem recordar la festivitat, perquè no es perda - almenys en la memòria col·lectiva- eixa consideració que
abans tenia. Era un dia important dins del cicle d'estiu, però d'ençà que va
perdre la consideració de festa local - fa unes dècades no hi havia la regulació actual
tan unitària de les festes- ara mateix només per la vesprada i ja quasi a boqueta
nit, podem dir que ha recuperat els darrers anys part de l'activitat d'altres
dècades, sobre tot amb la introducció encertada del primer concert del Festival Sete Sois Sete Luas que sempre atrau molts valldignencs i valldignenques.
Abans, recordem-ho, a Tavernes era festa grossa i se celebrava amb
diversos actes, essent a més del tradicionals porrat del Clot de la
Font, comú a la Valldigna del pla, i la festa del Crist de la Sang, a Tavernes.
Quan abans dels anys 60-70 del segle passat l’estiueig a la platja era cosa només d’unes quantes famílies benestants,
el Dia del Clot de la Font era tradicionalment la jornada de la paella
en el paratge, assajar el primer meló d'Alger i celebrar el porrat. I si
ens agrada la gastronomia popular i tradicional, era el dia del berenar
de la coca oberta de tomaca i pebres, adobada amb tonyina de sorra i de
la coca morena. Un costum gastronòmic que es va perdent, per no dir que
s'ha perdut. Hi ha qui estima més les pizzes. Cal recuperar les coques
tradicionals del poble.
A
Tavernes, de sempre la barriada del Crist ha fet festa el Dia de la
Sang, amb actes religiosos i populars que es dediquen al Santíssim Crist
de la Sang. De sempre era costum les
revetles i els sopars a la fresca dels veïns dels carrers de la barriada. Demà, dia 12, a la vesprada, està anunciada la processó del Santíssim Crist per la barriada.
Com
algunes referències històriques assenyalen, la celebració antigament,
però ben antigament, era nomenada pels vallers “les Festes de la Granota”. I no ens inventem res. Realment el nom ens
parla de vivències i realitats de fa anys, molts anys, quan la Partida
era plena de camps d'arròs. El nom, usat a inicis del segle XX, ens recorda la tasca que feien alguns veïns de la barriada per
aquests temps: capturar granotes pels arrossars de la Partida i
vendre-les a Tavernes pels carrers i obtindre alguns guanys. La granota
és una menja exquisida encara que no ho semble i si ho pregunteu als
vostres majors, encara us podran parlar de l'arròs caldós amb granotes.
Un sobrenom per l'activitat de molts veïns de la zona. ¿Curiós no?
El que ningú pot negar és que era una de les festes grans del cicle estival a la Valldigna, i que donava inici al cicle de festes populars de barriada i carrers que s'hi celebraven per tot arreu de les tres poblacions, algunes vegades amb ball i festa al voltant de la rondalla. Després vindria Sant Jaume i Sant Llorenç i el seu porrat com a més significatius.
Després
d'uns anys en que quasi va desaparéixer la festa i el porrat, ha estat les darrers dècades quan ha reviscolat i ha prés una certa embranzida en formar part dels
"Porrats de la Safor" i també gràcies l'impuls que li dóna el fet que el
primer concert del Festival Sete Sois Sete Luas se celebre en el
paratge. Enguany serà l'actuació del grup "Tramuntana Fusi´ño Mediterrània".
Com hem dit era una de les festes grans del cicle
estival a la Valldigna, i donava també inici al cicle de festes populars
de barriada i carrers que s'hi celebraven per tot arreu de les tres
poblacions, algunes vegades amb ball i festa al voltant de la rondalla.
Després vindria Sant Jaume i Sant Llorenç amb el seu porrat com a més
significatius. Temps era temps..
PARLEM DE TRADICIÓ
La tradició d'anar al porrat del Clot es perd en la nit dels temps i el seu origen a manera d'hipòtesi pensem si estaria en l’origen àrab de les poblacions de la Valldigna. Enmig de la celebració, i com a eix central, cal remarcar la presencia de l’aigua, tant important en la vida agrícola dels ancestrals pobladors musulmans de l’antiga Vall d’Alfàndec: el Clot de la Font, lloc de la festa, un dels brolladors més importants de la Valldigna, les aigües del qual proveïren el consum humà de Tavernes fins fa unes dècades.
La tradició d'anar al porrat del Clot es perd en la nit dels temps i el seu origen a manera d'hipòtesi pensem si estaria en l’origen àrab de les poblacions de la Valldigna. Enmig de la celebració, i com a eix central, cal remarcar la presencia de l’aigua, tant important en la vida agrícola dels ancestrals pobladors musulmans de l’antiga Vall d’Alfàndec: el Clot de la Font, lloc de la festa, un dels brolladors més importants de la Valldigna, les aigües del qual proveïren el consum humà de Tavernes fins fa unes dècades.
I
un detall: relativament prop dels nuclis antics desapareguts de Xara,
Alfurell i Ombria, i dels encara existents de Taverna, Benifairó i
Simat. ¿I quin lloc millor per reunir-se les famílies i amistats de tots
els pobles de l'anomenada Valldigna del pla, prop de casa i amb aigua
per fer un mercat o passar una jornada o més, quan la calor permet
dormir al ras?
La
característica més notable del porrat del Clot de la Font és la falta
de simbologia religiosa en la festa, al contrari que passa en altres
porrats de la comarca: ací no hi ha cap ermita o església rural en les
rodalies que en justifique un possible origen religiós. Per tant, i com
hem dit, i com hipòtesi de treball i d'una possible investigació, no podem deixar de banda una presumpta relació amb els antics
costums del temps àrabs de la Valldigna, on l’actual porrat podria ser
l’herència d'algun mercat musulmà i que es modificaria al llarg del
temps pels costums i pressió de la nova població cristiana. Un bon tema
d’estudi antropològic i històric de la Valldigna, com ja hem dit en
altres ocasions.
El que ningú pot negar és que era una de les festes grans del cicle estival a la Valldigna, i que donava inici al cicle de festes populars de barriada i carrers que s'hi celebraven per tot arreu de les tres poblacions, algunes vegades amb ball i festa al voltant de la rondalla. Després vindria Sant Jaume i Sant Llorenç i el seu porrat com a més significatius.
Elaboració pròpia a partir de diversos articles que hem publicat altres anys. Les fotografies són d'altres edicions del Dia de la Sang
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada