Dimecres 13 d’agost: Luasitania 7Sois Orkestra (Mediterrani)
Lloc: Escoleta de la pltja
Hora: 22.30
Es una producció del Festival Sete Sóis Sete Luas, un laboratori permanent com un itinerari on explicar la pròpia història i aprendre a escoltar les històries d'altres. Des d'aquesta experiència i coneixement neixen nous temes, fruit de la interacció entre els músics i la síntesi entre diferents tradicions.
La Luasitania 7 Sois Orkestra naix com un viatge de destinació desconeguda ; és una reflexió musical de la península Ibèrica, lloc de pas i de convivència per a moltes cultures. El paper del director de l'ensemble multicultural, el valencià Efren López serà posar en comunicació les diferents ànimes musicals dels artistes que participen en el projecte: Sofia Nedie (contrabaix) i Joana (veu i gaita) de Portugal, Ca Cau (veus, guitarra) del Brasil i Aleix Tobias (percussions) de Catalunya. Els músics, diferents d’origen, eines i experiències, s'uniran per a reinventar un context contemporani de les tradicions musicals de la península Ibèrica.
AHIR ASSISTIREM AL CONCERT ESPECTACULAR D'ANA LAINS
Ana Lains es presentava a Tavernes després de les excel·lents crítiques rebudes tant en els seus recitals i guardons aconseguits com pels seus treballs, els discos “Sentidos” i “Quatro Caminhos”, discos qualificats de cançons honestes, autèntiques i on la critica afirmava que regalava el seu talent i sensibilitat excepcionals després de grans gires pel països europeus.
La veritat les crítiques que havien llegit sobre Ana Laíns s'han quedat curtes. Anit tinguérem el plaer i la satisfacció d'assistir a un dels millors concerts del "Sete Sóis Sete Luas" durant molt anys, des dels temps del d'Emir Kustorika en la zona de Padur.
Ana Lains va demostrar al llarg d'una hora i mitja llarga perquè és una de les veus més personals de fado contemporani. Una veu assombrosa, càlida, clara, nitida, amb una dicció espectacular, una potència més que sobrada i una tonalitat que t'envolta. I la cantant, com a professional, és tota amabilitat, proximitat, complicitat amb el públic i saber en cada moment que desitjava aquest, com ho va demostrar en les dues cançons que tancava el concert i els dos bisos finals, amb un públic entregat i aplaudint la cantant i els quatre musics que l'acompanyaren en eixe recorregunt pel fado i la canço tradicional portuguesa.
Perquè el recital realment va ser això: un homenatge no solament al fado sinó a tota la música portuguesa. Uns fados basats en textos d'escriptors tan reconeguts en el món d'aquest gènere musical, cas d'Antonio Ramos Rosa, Helder Moutinho o Florbela Espanca, i que interpretats per Ana Laíns, amb eixa veu dolça, que embolcalla, que atrau i que es creix amb uns arranjaments, fan que aquesta intèrpret siga cada dia mes valorada i reconeguda.
-
La Luasitania 7 Sois Orkestra naix com un viatge de destinació desconeguda ; és una reflexió musical de la península Ibèrica, lloc de pas i de convivència per a moltes cultures. El paper del director de l'ensemble multicultural, el valencià Efren López serà posar en comunicació les diferents ànimes musicals dels artistes que participen en el projecte: Sofia Nedie (contrabaix) i Joana (veu i gaita) de Portugal, Ca Cau (veus, guitarra) del Brasil i Aleix Tobias (percussions) de Catalunya. Els músics, diferents d’origen, eines i experiències, s'uniran per a reinventar un context contemporani de les tradicions musicals de la península Ibèrica.
AHIR ASSISTIREM AL CONCERT ESPECTACULAR D'ANA LAINS
Ana Lains es presentava a Tavernes després de les excel·lents crítiques rebudes tant en els seus recitals i guardons aconseguits com pels seus treballs, els discos “Sentidos” i “Quatro Caminhos”, discos qualificats de cançons honestes, autèntiques i on la critica afirmava que regalava el seu talent i sensibilitat excepcionals després de grans gires pel països europeus.
La veritat les crítiques que havien llegit sobre Ana Laíns s'han quedat curtes. Anit tinguérem el plaer i la satisfacció d'assistir a un dels millors concerts del "Sete Sóis Sete Luas" durant molt anys, des dels temps del d'Emir Kustorika en la zona de Padur.
Ana Lains va demostrar al llarg d'una hora i mitja llarga perquè és una de les veus més personals de fado contemporani. Una veu assombrosa, càlida, clara, nitida, amb una dicció espectacular, una potència més que sobrada i una tonalitat que t'envolta. I la cantant, com a professional, és tota amabilitat, proximitat, complicitat amb el públic i saber en cada moment que desitjava aquest, com ho va demostrar en les dues cançons que tancava el concert i els dos bisos finals, amb un públic entregat i aplaudint la cantant i els quatre musics que l'acompanyaren en eixe recorregunt pel fado i la canço tradicional portuguesa.
Perquè el recital realment va ser això: un homenatge no solament al fado sinó a tota la música portuguesa. Uns fados basats en textos d'escriptors tan reconeguts en el món d'aquest gènere musical, cas d'Antonio Ramos Rosa, Helder Moutinho o Florbela Espanca, i que interpretats per Ana Laíns, amb eixa veu dolça, que embolcalla, que atrau i que es creix amb uns arranjaments, fan que aquesta intèrpret siga cada dia mes valorada i reconeguda.
-
8 comentaris:
Entre Kustorika i Ana Laís el pas del desert. Tots aquests anys esperant un concert de nivell i res de res. Un chorro de diners que sincerament crer que es podrien gestionar millor. No considere el SSSL un atractiu per la nostra platja. Es minoriste i segons tinc entes val molts diners. No estem en epoques de vaques gordes, però pareix ser que alguns no s'enteren.
Jo discrepe d'eixa valoració. Puc acceptar que digues que el SSSL és minoritari (no minoriste)i precisament això ve marcat pel tipus de festival que és, fora dels circuits comercials i de la propaganda massiva en radios i premsa tipo "40 Principales". I qui domina el cotarro eixa manera d'entendre i promocionar la música i la cultura no li interessa: vol el negoci i l'euro fàcil.
Quant a qualitat tots els concerts -i si vas ho confirmaràs son d'un gran qualitat, mai no he vist un recital o concert fluix - i quan als estrangers és del millor que es pot vore en cantants i grups, encara que per nosaltres siguen desconeguts, com ahir Ana Laíns.
Que La Cotorra diga que va ser un dels millors recitals, no vol dir que els demés no foren bons. I si Kustorika no hagués estat precedit de l'aureola de gran director de cine premiat i dalt de l'ona en aquells temps, segurament tampoc hauria tingut el ressó que va tindre. I t'ho diu una persona que, per altres causes, va tindre ocasió de parlar-ne i estar al seu costat eixe dia. Ni ell s'ho esperava. Ni ningú. I que ha recogut tots els escenaris d'ençà que es va inaugurar al nostre poble (esglesia, cinema i ara escoleta).
¿Diners? La cultura costa diners i el problema és que com l'educació (sempre junts educació i cultura) són inversions de futur, i per això a la dreta mai li ha agradat ni l'han potenciada. No és negoci. (No interpretes que estic dient que tens ideologia de dreta)
Ara, si vols, sempre es pot seguir el model Gandia i Torró: La Pantaja, Bisbal, i etc. Per això ja tenim la tele. I segur que a Gandia li costa molt i molt i molt més que a Tavernes el festival, que li dona prestigia al poble i nom en Europa.
Que es podrien fer les coses millors? No t'ho negue. Mire que des de qui realment porta el tema, que no és la regidora, s'haurien de plantejar molt canvis, i més que res la promoció, fins i tot al poble no la gent ni sap que s'esta fent.
Molt bon recital. Teniu tota la raó en el que digueu de la cantant.
I gràcies per la complida informació. Sort que vos tenim a vosaltres per informar-nos i fer-nos recordar amb les cròniques i les fotos els bons moments que vivim cada nit.
Al de les 10:37. Vas del blanc al negre. Deixa pel mig a Al Tall en el seu moment, Mª del Mar, Marina.....els mateixos Obrint Pas,tot de la mediterrànea i més a prop de casa. Ja fa temps que estic desconectat,ja saps la mobilitat. Però de segur que ara hi han altres del mateix estil
Discrepe de la valoració de la Cotorra. Com diuen els castellans "sobre gustos no hay nada escrito". El concert conegut com d´Emir Kursturica, el grup era NO SMOKING, no el considere dels millors que s’han fet al FSSSL. El d’ahir tampoc. Si que és de veres que va ser el que més gent va anar. Un nom conegut, (recorde que es deia que igual venia Pedro Amodóvar), de bades, i un lloc amb molta afluència de gent.
Respecte a ser un festival minoritari, teniu tota la raó. Crec que minoritàries són les Corals i la zona del llac adequada es va omplir. Era de bades, es va fer a un lloc immillorable, i és una zona on la gent passeja. Amb alguns aspectes coincideix amb el concert de NO SMOKING.
Respecte a la programació que porten, crec que es podria millorar. Anomenaré diferents músics i grups que han estat dins de la programació del Festival i no els han dut: Miguel Poveda, Al Tall, Luar na Lubre, Kepa Junquera, Khaled, Hevia. Per pressupost? Per què no li agradaven al tècnic o regidor de torn? Fa uns quants anys que li peguen per portar les 7 orquestres i normalment solen ser prou fluixes. Va haver un estiu que dels quatre dies, dos. Es va dir que serien menys dies i es faria pagar en favor de la qualitat.
Però hem gaudit de concerts meravellosos, com una xiqueta de Cabo Verde, o els turcs i les xiques d’Occitània de l’any passat, o els Fratelli Mancuso, Ricardo Tesi, l`Ham de Foc, Katia Guerrero, Eliseo Parra, … i molts altres.
He seguit el Festival des que es feia a la capella, per a mi el millor lloc de tots (quin records aquells bancs de fusta), i on més gent anava. Podem dir que es feia a la zona més cèntrica de la Platja. Era de bades, i la gent que passejava per l’Avingunda sentia la música i s’acostava. I es quedava perquè li agradava. El lloc on se celebra fa molt.
Per què el Festival no ha evolucionat en vint anys? Per què no s’han portat primeres figures quan estaven dins de la programació del Festival? Per què no s’ha publicitat com devia? Per què hem de suportar totes les nits en DUAL la trajectòria dels grups quan ho tens al fullet informatiu?
A Gandia se celebren els Concerts de la Marquesa al més de juny. Tinc entés que al canviar el govern municipal van intentar carregar-se´ls i els comerços de la zona ho van poder impedir.
Com diuen els catalans “la pela és la pela” i sembla que l’actual govern també pensa del FESTIVAL SETE SÓIS SETE LUAS que són massa diners per a la repercussió que té.
Potser ho aconseguisquen. Ací no hi ha sopars ni copes pel mig. Només gent que li agrada un altre tipus de música.
Tu ho has dit. Sobre gustos no hi ha discussions.
T'has deixat a molta gent. 20 anys donen per a molt, per exemple el grec Lambros Karafeiris o la fadista Amalia Rodrigues, inclús algun valencià com Urbàlia Rurana.
Una matisació: Al Tall va ser el grup triat i patrocinat per Tavernes aquell any. No era massa lògic que actuarà a Tavernes. Supose seran normes del festival.
Que gent molt bona no hi ha vingut? Doncs sí, com gent molt bona si que hi ha vingut i no va a totes les 30 ciutats del circuit.
I quant a que era debades en l'església...la gent entrava, eixia, xarrava, preguntava, parlava fort, els xiquets jugant i corrent, clar com no es pagava. Per això es va establir eixe preu que almenys evita en part això.
Clar que vint anys deixen per a molt. El Festival en el seu dia va portar una oferta cultural nova a la Platja de Tavernes, abans només hi havia la banda de música i els balls populars. Però ahí s’ha quedat. Han passat vint anys i tot segueix més o menys igual.
Sí, recorde el concert d’Urbàlia Rurana i les condicions en què van actuar també. Un zero per a l’organització eixa nit. I també recorde el concert, si realment això era un concert que encara no ho sé, del guitarrista portugués que va ser presentat a lo José Luis Moreno, en DUAL, que es fa més llarg que la quaresma, que no va dir ni bona nit, ni adéu i que va assajar un poc d’alt de l’escenari. Va durar més la presentació que l’actuació.
No recorde Amália Rodrigues. Si va vindre, me la vaig perdre. Si que recorde Teresa Salgueiro, la cantant de Madredeus.
No sé les normes del Festival, però en eixe cas no haurien actuat L’Ham de Foc, Cançons de la cançó o Urbàlia Rurana, perquè supose que van ser patrocinats i triats per Tavernes.
En ningun moment he dit que no es pagara. És cert que el fer pagar va evitar en part allò que comentes. Però la gent seguia acostant-se a la capella al sentir la música. I molts d’ells preguntaven al guàrdia de seguretat, perquè recorde que les portes estaven mig obertes. I a mitjan concert deixaven passar ja sense pagar. I la raó que es va donar en aquell moment va ser reduir el nombre de concerts i pagar per qualitat, i aquesta ha sigut la mateixa quan no es pagava i quan sí, en general prou bona per cert. Un bon festival ha de tindre un bon i conegut cap de cartell i a Tavernes hem pogut disposar d’ells i no han vingut.
He estat defensat que els espectacles considerats minoritaris poden arribar a molta gent. Sobretot he estat defensant la ubicació. Potser l’escoleta siga el millor lloc per als artistes, però no per aconseguir el major nombre de públic. Per la zona de l’escoleta i el cinema només passen els que viuen per allí.
Crec que la representació valenciana, hauria d’estar present en totes les edicions del Festival. Quan més ple va estar al cine Olimpo va ser amb l’espectacle “Cançons de la Cançó” amb Lluís Miquel, Paco Muñoz i companyia. Considere un error haver portat Carles Dénia a Sant Llorenç i no a l’escenari de la platja. I l’espectacle “Sis veus per al poeta” podria haver estat inclòs dins la programació d’enguany.
¿Volem què el Festival siga una oferta cultural més per als residents o siga un referent dins dels festivals de música tradicional i done a conéixer la Platja de Tavernes? En aquest vints anys s’ha optat per la primera opció. ¿Continuem igual, el fem desaparéixer o el regenerem?
Jo aposte per regenerar-lo.
El segon anonim de les 10:37 ens diu que mirem qui porta el tema, que no es la regidora (supose es refereix a Pilar Altur,regidora de cultura).
Si es així,doncs,qui es qui porta el tema? I de totes maneres,la regidora ni valora,ni tria,ni valida ni signa les contractacions? Aleshores,quina es la seua feina?
Publica un comentari a l'entrada