L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR: 982
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES:13.305

dimecres, 29 de març del 2023

L'ESTAT DE LA QÜESTIÓ: Valldigna comarca & Valldigna mancomunitat (CAPÍTOL I)

 

Valldigna és una comarca perquè els trets geogràfics, socio-polítics, econòmics i històrics han configurat i configuren la identitat del nostre territori. Som una comarca natural i històrica del País Valencià, ho hem reivindicat durant dècades, però no mai les nostres peticions han estat ateses i l’administració ens ha inclòs en la Safor.

El problema de Valldigna com a comarca, arranca els primers anys de la democràcia, i es tanca en fals aleshores quan la Generalitat impulsa les Demarcacions Territorials Homologades (DHT), tot un eufemisme perquè el mot “comarca” no hi aparegués enlloc en els anys de la denominada “Batalla de València”.

Els governs valencians fins ara, no han aprovat cap llei de comarques. El govern del PSOE de Joan Lerma, vistos els problemes, ho va ajornar “sine die”;  el governs del PP no massa a favor de comarques, potenciaren les Diputacions Provincials i els governs del Botànic han seguit igual, han procurat no alçar polseguera i han deixat que continue amb les DHT, tot i que pel camí dels fets consumats es parle i s’usen els noms de comarca:  La Safor, la Costera, la Marina Alta...  però sense que es publique cap Llei de Comarcalització.

 


I, com tots sabem, a Valldigna, comarca històrica i natural,  l’han inclosa en la Safor, fins i tot amb l’afegit de “subcomarca”.  Això ni té sentit, ni ha estat mai ben explicat: No s’entén que un espai geogràfic natural, de pobles que comparteixen història, costums, tradicions, llengua i economia, no es reconega com a comarca. No és compren que un territori geogràficament i històricament unificat, amb identitat pròpia al llarg de la història no haja estat reconegut com a comarca.

A Valldigna queda molt a fer, i caldrà seguir amb la reivindicació i la creació de més consciència sobre la nostra realitat i identitat. Sense conscienciació no ens mobilitzarem exigint el dret de ser comarca i,  l’Administració continuarà sense moure un dit perquè Valldigna en siga reconeguda.

Som Valldigna des de sempre, fins i tot amb una estructuració comarcal del territori al voltant del castell de la vall d’Alfàndec molt abans de l’arribada dels conqueridors cristians. I repetim: som Valldigna, som comarca,  perquè al llarg de la història així ho han configurar els nostres trets geogràfics, socio-polítics, econòmics i històrics. Ells són qui han configurat la identitat del nostre territori, i no les opcions polítiques. 

Continuarà en el capítol II

Concert de música sacra del cor de cambra "Quinze de març" a l'església de Sant Pere


 

El proper diumenge,  dia 2 d'abril,  el cor de cambra "Quinze de març" oferirà un concert de música sacra a les 18:30h  a la capella de l'església  de Sant Pere de Tavernes.  El programa del concert comprén obres de Ola Gjeilo, Desprez, Brukner, Rachmaninov,etc. 

El concert "La Valldigna canta" recapta 1.955 euros per a Caritas de Turquia i Síria, nacions afectades pel terratrèmol

 


El recital "La Valldigna canta" ha aconseguit recaptar un total de 1.955 euros que seran destinats a les Càritas de Turquia i Síria, els dos països que han estat recentment molt afectats per un  terratrèmol. L'auditori de la Casa de la Cultura es va quedar menut davant la gran afluència d'assistents de tota la Valldigna, que ha demostrat una vegada més la seua solidaritat.

El concert, a més del valor solidari de la Valldigna, va tindre com al·licient el ser la primera vegada que cantaven juntes en un concert totes les corals existents a la nostra comarca, al temps que era també la primera actuació en públic de la recent constituïda coral de Benifairó.

La iniciativa de celebrar aquest concert conjunt i el seu objectiu solidari va ser del Cor de Cambra "Quinze de març" i va ser respost de manera unànime per la resta de cors de la Valldigna que van oferir un concert memorable, i que va alçar forts aplaudiments durant tota la durada del concert.

 

 

dimarts, 28 de març del 2023

L'Ajuntament inicia la renovació de la pintura dels senyals horitzontals viaris dels carrers


 
L'Ajuntament de Tavernes ha iniciat els treballs de  renovació de la pintura del senyals viaris dels carrer del municipi, tasca que es realitza de nit per tal de no desbordar el trànsit i disminuir el perill d'unes tasques que es duen a cap enmig de la via pública. 
 
 
 
 
 
Els treballs i organització de les senyals viàries a millorar compten amb la coordinació de la Policia Local de Tavernes, i es preveu que al llarg de les pròximes setmanes es pinten les senyalitzacions horitzontals i els passos de vianants més desgastats pel pas dels vehicles tot amb l'objectiu de millorar la visibilitat i la seguretat viària al casc urbà.
 
 

Els treballs realitzats són ja evidents en el carrer Mestre Serrano, en la zona al voltant del CEIP Magraner, on s'han pintat tant els senyals horitzontals del carrer com el dels carrers adjacents. Les fotografies que publiquem ens mostren alguns del senyals millorats pel repàs en la pintura.

 

El Miteco aprova una actuació en les platges valencianes, entre elles Tavernes, però pocs diners per a grans actuacions

 

El Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (Miteco) destinarà un total de 3.133.000 euros a obres d'emergència a les províncies de Castelló i València, entre altres províncies de l'estat, a fi de reparar els danys causats pels temporals del passat mes de febrer en diverses platges entre eles dobles Tavernes..

El Consell de Ministres celebrat hui dimarts ha pres raó d'aquestes accions en zones costaneres en les quals "cal intervindre sense demora", segons el comunicat facilitat pel propi Miteco, donat el calibre dels danys provocats per la intensitat de les borrasques, amb temporals marítims i forts vents.

L'alcalde de Tavernes, Sergi González, davant la notícia ha assenyalat davant les nostres preguntes que “les pressions i exigències realitzades pels Ajuntament i associacions veïnals en les manifestacions, davant el ministeri a Madrid com davant la Delegació de València i a Castelló dies passats, ha donat el seu fruit.”. Oficialment no tenia cap informació sobre les possibles actuacions en les platges.

 

Manifestació a  Madrid

 

Manifestació a València

 

Per part nostra, coincidim amb l'alcalde, que cal esperar a conéixer les actuacions, però nosaltres ja pensem si la intervenció del Miteco serà, una vegada més, reposar arena perquè amb un total de 3’1 milions per actuacions en 22 platges valencianes... la veritat, no pensem done per a massa i menys solucions definitives. 

Molt ens temem que serà un parxe més a que ens tenen acostumats el Ministeri de Transició del govern de Madrid i la Demarcació de Costes i, mentrestant,  no ens arriben solucions definitives. Vorem si ara cara eleccions hi ha alguna novetat.

 



El País Valencià  per ser el més afectat rep la major part del pressupost, 3.133.000 euros, per a cobrir aquestes intervencions. Els municipis més afectats a València són els de Sagunt, Canet d'En Berenger, Meliana, Massalfasar, Alboraia, València, Sueca, Cullera, Tavernes de la Valldigna, Daimús, Guardamar de la Safor, Bellreguard, Piles i Oliva. A Castelló són  Vinaròs, Benicarló, Peníscola, Oropesa, Cabanes, Benicàssim i el sud del port de Castelló

 

Dissabte 1 d'abril: "I Simpòsium - La Dependència un repte creixent" a la Casa de la Cultura

 

L'Ajuntament de Tavernes, a traves de la Regidoria de Serveis Socials que presideix la regidora de Compromís Noe Alberola, coorganitza amb l'ONG Solidaritat amb el Tercer Mon Tavernes i l'Associació Humanitat Nova Espanya el pròxim dissabte, dia 1 d'abril, el "I Simpòsium: La Dependència, un repte creixent". El simpòsium es desenvolupara en el Saló d'Actes de la Casa de la Cultura a partir de les 10 hores del mati. 

Són diversos els objectius del mateix:

* Afrontar algunes de les situacions que creen dependència i limiten l’autonomia de la persona en les seues diferents dimensions.
 
* Donar resposta des d’una perspectiva centrada en la persona, a alguns dels problemes que es plantegen: ètics, de relació, vulneració de drets, descarti, abandonament...
 
* Proposar als professionals una actitud cada vegada més humanitzadora davant les persones dependents i els seus cuidadors.

S'abordaràn dins de la temàtica general diverses qüestions com el cicle de la dependència, la malaltia crònica, la diversitat, la superació, el dret a una vida independent, viure amb l'esclerosi lateral amiotròfica (ELA), l'esport adaptat o la resposta social.


 

dilluns, 27 de març del 2023

INFORME: La participació de Tavernes en el "Programa Peer Learning" de la Unió Europea per un desenvolupament sostenible

Tavernes - Penne
 

L'Ajuntament de Tavernes participa fins el pròxim dimecres en el "Programa Peer Learning", una iniciativa europea d'intercanvi d'experiències i aprenentatge entre Ajuntaments de la Unió Europea que formen part i estan adherits al Pacte dels Alcaldes pel Clima i la Energia. El regidor d'Urbanisme i Obres, Josep Llacer, i dos tècnics municipals, han viatjat a Penne (Pescara-Abruços-Itàlia) com a devolució de la visita que una representació del municipi italià va efectuar el passat novembre a la nostra ciutat. 

Cal remarcar que per a dur aquesta iniciativa l'Ajuntament de Tavernes va sol·licitar i va obtindre una subvenció de la Unió Europea, de manera que les despeses d'organització de la visita del passat novembre del municipi italià a Tavernes, com ara la vallera a Penne, les subvenciona la Unió Europea.

 

La regidoria d'Urbanisme i Obres està treballant des del passat mes d'octubre en diverses reunions "on-line" per intercanviar informació i preparar les visites de camp, algunes de les qual es van realitzar el passat novembre a Tavernes i ara tindran lloc a Penne.  D'aquest encontre, fins el dimecres, s'espera redactar un projecte conjunt per sol.licitar fons europeus en un futur.
 
 

 Tavernes i Penne, dos municipis amb problemàtica semblant

La Comissió Europea dels Pactes dels Alcaldes va ser l'encarregada d'emparellar els dos municipis en base a criteris de grandària i necessitats, problemàtiques o experiències semblants. A Tavernes se li va assignar Penne, i la visita ara s'efectua amb els objectius generals de, primer,  continuar identificant i debatent problemes semblants que tenen els 2 municipis, amb les propostes de solucions  i proposant solucions.

Hi ha un segon objectiu que és aprofundir en la regeneració urbana, rehabilitació i eficiència dels edificis educatius. Així mateix la visita servirà per conèixer la iniciativa italiana de cases a 1 euro, els problemes i riscos d'inundabilitat i geomorfològics, així com conservació i aprofitament dels recursos naturals.

Totes aquestes qüestions seran debatudes en la visita, però continuaran amb un treball "on-line" i de síntesi de totes les qüestions plantejades fins al mes de maig on tindrem elaborat el document de conclusions i les memòries.

No cal ni dubtar que es tracta d'un projecte molt interessant on Tavernes es posiciona com a municipi de referència en l'aplicació de polítiques alineades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de la Unió Europea, entre els quals hi ha el compromís per parts dels municipis participants en el programa europeu de reduir els gasos d'efecte d'hivernacle fins al 40% d'ací al 2030 i promoure l'adopció de mesures per a l'atenuació del canvi climàtic.

 

La visita del passat novembre

El passat novembre la delegació italiana van visitar acompanyats per Josep Llàcer, regidor d'Urbanisme i de Projectes Europeus, regidors i tècnics municipals, diversos projectes del nostre terme, com les experiències com la col·locació de malla geotèxtil en el riu Vaca i la lluita contra espècies invasores, o la construcció d'un tallafoc i reparació de sendes forestals.

Sobre els projectes de reducció del risc d’inundabilitat, visitaren en la platja el tram del col·lector ja executat, l'ús del llac de la Goleta com a gran tanc de tempesta i les característiques com a zona humida per a les aus i d'esplai, alhora que han pogut conéixer tota la problemàtica de transgressió de les platges de Tavernes, agreujada pel canvi climàtic.
 
Fotos: visita a Tavernes del passat novembre