![]() |
| El riu Vaca ahir pel mati |
El 14 de novembre del 2024 publicàvem un article que s'iniciava amb la pregunta: Pot Tavernes patir una inundació com les del 1996 i 2007? La resposta era òbvia: SÍ, i tant que podia i més encara mentre no es solucionarà el greu problema que presenta el pas del riu Vaca per a Tavernes i per a la Valldigna, en episodis de grans pluges com la que hem tingut aquests dies amb la DANA Adam, la primera de la temporada.
Ha estat entre altres Oliva, la localitat més perjudicada, però a ningú se li obliden les imatges dels carrers al costat del riu d'ahir, dia 19 pel matí, i el més que evident perill en que estava Tavernes per una altra inundació.
La primera greu inundació dins de la història local vigent va ser l'11 de setembre del 1996, en festes de poble, i que molts dels vallers/es no la coneixen o ara no la recorden perquè eren menuts. I tornant a la pregunta inicial: i tant com és possible un nou episodi semblant, ahir vam tindre la prova, i més quan els governs de Madrid no han executat cap de les obres contemplades en el Pla Hidrològic Nacional, vigent des del 2001 i modificat el 2005, on es contemplava l'execució d'obres de laminació i millora del drenatge a tota la conca del riu Vaca.
El video següent ens explica un poc la situació viscuda aquell dia.
Inundació de Tavernes (11 de setembre del 1996)
També hem tingut avisos seriosos, la nit del 18 i matinada del dia 19 d'octubre, amb desbordament del riu amb menys intensitat i afecció al Vergeret i Passeig Colon, i en tinguérem un altre ahir al llarg de la matinada i primeres hores del matí.

![]() |
| El Vaca inunda de nit el Passeig Colom (Nit 18-19 octubre 2007) |
Un Pla Hidrològic Nacional vigent i no acomplit pels governs de Madrid
El Pla Hidrològic
Nacional, vigent des del 2001, assenyala l’execució
de manera urgent i prioritària de les obres de “Laminació i millora del drenatge de la conca del riu
Vaca. El document d'Aminsa, redactora del projecte, ens diu que les obres estaven incloses en el "Pla contra
Inundacions de la Safor-Valldigna". El contracte era del 2005 i el govern del PSOE a Madrid va executar les obres previstes al riu Serpis, cap en el Vaca i la Valldigna.
![]() |
| Detall sobre el projecte del riu Vaca. Atenció a la data: 2005 |
El projecte del Vaca va ser ¡per fi! aprovat per la Secretaría de Estado de Medio Rural y Agua i licitat l'agost del 2011. Els documents següents donen una valoració inicial de 47 milions d'euros amb impostos (del 2011) i comptant amb finançament europeu.

I va arribar al govern M. Rajoy i el PP i el van eliminar
La canalització del Vaca era
prioritària i urgent, el projecte estava aprovat, amb licitació començada per adjudicar a finals del 2011 i les eleccions van canviar el Madrid, començava el cicle de govern del PP i amb president M. Rajoy, qui va paralitzar el projecte del Vaca, tot i que es pagava amb fons d'Europa.
En febrer del 2015 AcuaMed feia definitiva la renuncia al projecte per "interés públic". Nosaltres mai no hem entés quin "interés público" impedia evitar tot el perill i danys que causen les inundacions del riu, tant a les persones, però a les infraestructures i agricultura de la comarca. Ho podeu vore al següent document
![]() |
| Passeig de Colom i adjacents vora les 16 hores, quan la troba d'aigua de les 12 hores havia descendit |
Les mateixes demandes es feien al Senat, amb els mateixos resultats: vot negatiu dels senadors del PP, entre ells els valencians, que cal suposar coneixien i sabien el perill i que calia recuperar una actuació "urgent i prioritària".
Un projecte alternatiu que no ha arribat
El febrer del 2017 es va obrir un altre front per aconseguir-ne l'execució: els alcaldes de la Valldigna i el de Xeraco, encapçalats per l'aleshores alcalde de Tavernes, Jordi Joan, i els senadors de Compromís, Carles Mulet i Jordi Navarrete, aconseguien una reunió al Ministeri. L'objectiu: reivindicar el projecte del riu Vaca. Resultat. Una reunió que va ser un fracàs: la Directora General de l'Aigua, Liana Sandra Ardiles, deixava clar que, després d'haver paralitzat el projecte en el 2011, el govern no anava a aprovar-lo de nou.
.
![]() |
| Febrer
2017: Els alcaldes de la Valldigna i Xeraco amb els senadors de
Compromí, Mulet (segon a l'esquerra) i Navarrete (segon a la dreta) a
la porta del Ministeri |
Una llumeta, menuda, d'esperança: Vist el perill del Vaca per al casc urbà de Tavernes, i davant les inundacions del 1996 i del 2007, s'estudiaria una separata del projecte que contemplara la laminació i canalització del riu Vaca al pas per la ciutat. Però atenció: El ministeri estudiaria el "cost-benefici" de l'actuació i en determinaria la viabilitat tècnica, econòmica i ambiental. No sabem si per al Ministeri no era prou el "benefici" d'evitar inundacions a Tavernes com les esmentades. Fins ara eixe projecte no cal ni dir que no s'ha executat: Han passat 9 anys i 8 mesos.
![]() |
| Cal llegir-lo. Aquest és un dels múltiples documents presentats des del 2012 al 2018 al Congrés i al Senat per recuperar el projecte del riu Vaca i que no foren mai atesos. |
Més prop en el temps...
Un Reial Decret (24 de gener del 2023) del govern Sánchez aprovava la revisió del Pla Hidrològic en la demarcació del Xúquer, a la qual pertany el riu Vaca, però es van "oblidar" d'incloure les actuacions del riu Vaca. Davant això, el ple municipal de març del 2023, a proposta de Compromís Tavernes aprovava un requeriment al Ministeri de Transició Ecològica on es tornava a sol·licitar l’execució urgent i prioritari de les obres del Vaca, tal com es contemplaven en el Pla Hidrològic Nacional (PHN) del 2001, que encara estava i està vigent, tot i que sembla ho han oblidat els governs de Madrid.
El novembre del 2023 Miguel Polo, president de la Confederació del Xúquer, confirmava a l'Ajuntament que ja disposava de l'estudi del cost-benefici de laminació del riu Vaca al seu pas per Tavernes, estudi promés en febrer del 2017. I una novetat: la competència havia passat al Ministeri, la responsabilitat ja no era d'Acuamed com en el govern de M. Rajoy quan es va eliminar el projecte del riu Vaca.
![]() |
| Miguel Polo i Josep Llàcer en una de les moltes reunions mantingudes per abordar temes del Vaca (imatge d'arxiu) |
El passat desembre (del 2025) Miquel Polo en una reunió amb representants de l'Ajuntament, entre les quals hi havia l'alcaldessa Romero i els regidors del govern Zeus Grau (EU), Encar Mifsud i Josep Llàcer (Compromís) i Amparo Bo (PSOE) els comunicava que la Confederació del Xúquer contemplava la redacció del projecte de canalització del Vaca al seu pas pel casc urbà de Tavernes per al pròxim 2026.
Calia, deia el president de la Confederació, revisar i actualitzar la part del projecte aprovat per Acuamed sobre del riu Vaca del 2005, i que havia estat paralitzat en ple procés d'adjudicació de les obres el 2011. Cal dir que Miquel Polo coneix bé la problemàtica perquè abans de president va ser el Comissari d'Aigües de la Confederació i havia visitat acompanyat per l'alcalde Jordi Joan i el regidor d'Obres, Josep Llàcer, el riu i els punts problemàtics que aquest presenta al pas per Tavernes.
![]() |
| Miquel Polo amb l'alcalde Jordi Joan i Josep Llàcer en una de les visites al Vaca |
Encarem la fi del mes d'octubre i, per ara, no s'ha dit res d'aquesta redacció del projecte. Esperem que no al final no siga una altra d'aquelles notícies que parlen de promeses - com la de tindre acabada per al 2026 l'execució del projecte de la regeneració de la Goleta- i es parla i parla però mai no hi arriben.
Tot siga perquè deixe de penjar sobre Tavernes eixa "espasa de Dàmocles" que és actualment el riu Vaca per a Tavernes i més quan es confirma que hem entrat en un temps on el canvi climàtic en pot fer de les seues més i més greus.










Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada