El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Oscar Puente, del PSOE ha anunciat avui que el govern ja disposa de la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) per procedir a la duplicació de la línia de ferrocarril entre Cullera i Gandia. El ministre en la xarxa social "X" ha publicat un post on, al costat del gràfic del trajecte que reproduïm dalt, diu textualment: "Tenemos ya el visto bueno para duplicar el tramo de 23km entre Gandia y Cullera del Tren de la Costa en València tras obtener la Declaración de Impacto Ambiental.
Cumplimos un nuevo hito en el desarrollo del proyecto para aumentar la capacidad y mejorar los servicios ferroviarios en la Comunitat Valenciana".
 |
Ara mateix només hi ha duplicació de línies en l'estació, i no cal ni parlar-ne com està
|
Després de 15 anys d'anuncis, tindrem duplicació?
La noticia, no anem a negar-ho, és molt positiva i esperem i desitgem que siga una realitat, però no podem perdre de vista que portem vora 15 anys de promeses i d'espera d'aquesta duplicació, amb independència del govern de torn, del PSOE o del PP. En aquests 15 anys han passat moltes coses: anuncis d'inici que després no s'acomplien, problemes sorgits amb adjudicació que s'anul·laven, etc i etc. Recordem la història des del principi:
- L'any
2010 el govern de l'estat va firmar amb la Generalitat presidida per
Camps (PP) el compromís de millora de les rodalies valencianes, on anava
la duplicació de la línia Cullera-Gandia. No es va executar res.
- L'any 2017, el ministre de Foment del govern de Rajoy, Iñigo de la Serna
(PP), va firmar amb el president Puig un nou Pla de Rodalies, del qual Tavernes
se'n beneficiava en estar entre les obres el desdoblament de
la via fèrria entre Cullera-Tavernes-Gandia.
- L'any 2019 semblava que, com el tren, tot anava "sobre rodes". En juny del 2019 ADIF, organisme que depén del govern, anunciava l'adjudicació per 1,2 milions d'euros de la redacció del
projecte de duplicació de la
línia de ferrocarril entre Cullera i Gandia.
Els municipis beneficiats en els 23 km: Cullera,
Tavernes, Xeraco, Xeresa i Gandia, amb una doble doble via electrificada.
Fins
i tot es va anunciar la redacció a la Unió
Temporal d'Empreses (UTE) formada per "SERS Consultors en
Enginyeria i Arquitectura" i per "Fulcrum, Planificació, Anàlisi i
Projectes". Un any i mig de termini que expirava
el juliol de 2021 per completar la redacció del projecte.
- L'any 2022, a octubre, el
secretari general del PSOE valencià, Carlos Fernández Bielsa, anunciava
que el govern de Pedro Sánchez destinaria 591 milions per a millorar
infraestructures del tren al País Valencià, i entre les millores hi
havia 67'2 milions per a duplicar la línia del tren
entre Cullera-Tavernes-Gandia.
Només un mes després, en novembre del 2022, sabíem que "el contracte de redacció
del projecte de duplicació entre Cullera i Gandia estava suspés
temporalment, no anul·lat, a l'espera de que es tramitara l'estudi
informatiu i la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA)".
Era la resposta a una pregunta del senador Mulet, de Compromís, que també va preguntar per la causa de la suspensió i l'estat de la DIA. Mulet va rebre com a resposta: "la
tramitació del procediment avaluador de l'impacte ambiental està suspés
a petició del promotor i òrgan substantiu, la subdirecció general de
Planificació Ferroviària del Ministeri de Transportes, Mobilitat i
Agenda Urbana".
- Any 2025: Avui és un bon dia. El ministre Oscar Puente, més de 2 anys després de la suspensió pel tràmit de la DIA, anuncia que eixe tràmit està conclós. Una passa més en el projecte, i desitgem que ara tot s'accelere i els tràmits que, suposem, han de vindre en forma d'estudis finals d'execució, consignació del cost en pressupostos o tràmit semblant, la licitació i l'execució... temps encara.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada