L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR:1.104
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 37.433

dilluns, 25 de novembre del 2024

Un any sense noticies de la circumval·lació: anys i anys d'un projecte que Carreteres de la Generalitat no inicia




Anem camí d'un any sense cap notícia de la ronda de Tavernes després que el desembre del 2023 la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori de la Generalitat  aprovara definitivament el projecte bàsic "Variant de la carretera CV-50 a Tavernes de la Valldigna i connexió amb la N-332" (foto superior).

Poca cosa podem afegir perquè, segons ens han confirmat, a l'Ajuntament no tenen cap noticia d'avanç en el projecte. Es va dir que seria cosa de mesos, ara el que ningú no va precisar si els mesos serien del 2025, del 2035 o....

L'aprovació de desembre es va publicar en el DOGV el 8 de febrer del 2024 i s'hi ordenava la redacció final del projecte o projectes que desenvolupen l’alternativa adoptada en el projecte bàsic, i es tingués en compte els condicionants establits en la declaració d’impacte ambiental i l'informe de resposta a les al·legacions i els informes rebuts durant el tràmit d’informació pública del mes juny de del 2022. Més o menys, ja el projecte  final, el d'execució, el de les obres.

 

El pressupost d'enguany de la Generalitat va assignar 255.000 euros per redactar eixe projecte final i d'execució d'una variant que desviarà el trànsit de vehicles per l'interior del casc urbà de Tavernes. Cal recordar que en la presentació del projecte de variant es va valorar l'execució en més de 25 milions, xifra que quedarà curta en la concreció del projecte d'execució-construcció final després de les pujades de preu des del 2022. 

Com hem dit, a pocs dies d'un any de l'aprovació definitiva, no poden contar cap novetat. Tindrem, com a mínim, un 2025 i 2026 amb vehicles, sorolls, retencions... problemes en el casc urbà. Res de nou. Estem acostumats.

Ronda que et rondaré 

La ronda estava ja contemplada en el PGOU (2004)  de Tavernes en el marge esquerre del riu Vaca (sentit del riu cap a la desembocadura), o siga, pel costat de l’actual Vergeret. S'hi va contemplar una reserva de terreny (¿28 metres d'amplada?) que seria “absorbida” per la urbanització del Vergeret i, en lloc de la ronda, es construí l’Avinguda de les Corts Valencianes, d’un sentit de circulació. En la franja d’uns quants metres d’amplada que es va deixar al costat de la mota del Vaca,  no té cabuda la ronda. A més, després d'anul·lar el projecte del Vaca, cal considerar els problemes d'inundabilitat que impedirien l'autorització de la Confederació.

 


 

L'octubre del 2005 (anunci de dalt), el govern del PP de la Generalitat, licita  la "Consultoria i assistència per a la redacció del projecte ronda sud de Tavernes de la Valldigna en la CV-50 (València)", per 168.838,00 euros i termini de 10 mesos, de la  qual mai no sabérem res més i no cal ni dir que no es va dur a cap.

Després del Vergeret, i en allò que toca a la ronda, el projecte a executar aprofitaria una part del llit del Vaca: es pensava en una carretera tocant el riu, pel terreny que deixaria lliure la canalització en desenvolupar el projecte "de laminació i canalització del Vaca". Potser per això l'aleshores alcalde Manolo Vidal (PP) l'any 2010 feia unes manifestacions al diari Levante-EMV on considerava l'execució com a immediata. 

 

 

 

El projecte del riu Vaca, beneficiós per Tavernes i la Valldigna, i que havia d'acabar amb els problemes d'inundabilitat i aconseguir terrenys per a la ronda, va ser eliminat pel govern de l'estat del PP presidit per M. Rajoy en l’any 2011, quan estava en procés de licitació. I es va esfumar el projecte del Vaca que obria la porta a la possible ronda. I quedaven sense sentit les esperançadores paraules de M.Vidal. Han passat 14 anys.

El govern de Compromís va iniciar les gestions d'un nou projecte en la legislatura 2011-2015, però tot i les reunions de l'aleshores alcalde Jordi Joan, la regidora d'Urbanisme, Carme Canet, i tècnics municipals amb el secretari autonòmic (foto de davall), la Generalitat del PP no va avançar en res.
 
 

Una situació que canviarà en la legislatura 2015-2019,  quan les gestions de l'alcalde Jordi Joan i del regidor d'Urbanisme, Josep Llàcer, amb  els nous responsables autonòmics, van impulsar la redacció d’un primer avanç de projecte, presentat l'abril del 2019, amb tres possibles traçats, com es veu davall.
 

Els tres traçats inicials presentats per la Generalitat 

Després dels períodes d'al·legacions i consultes, la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat va triar el projecte conegut com a “Variant de la carretera CV-50 a Tavernes i connexió amb la N-332”. És l'alternativa que està marcada en roig en el plànol de dalt.

El 28 de desembre del 2021 es presentava a Tavernes el projecte, amb una execució valorada aleshores en més de 25 milions d’euros,  amb el doble objectiu d'eliminar el trànsit pel nucli urbà de Tavernes i millorar la connectivitat amb el corredor costaner que formen la N-332 i l'AP-7. 

El mes de febrer passat publicava el DOGV, com hem dit, l'aprovació definitiva. D'aleshores ençà, sense cap notícia.

El president Mazón ha visitat ja Tavernes amb promeses de solucionar els nostres problemes, cas de la platja o del pas de la carretera pel centre de la ciutat. També el president Zaplana va visitar Tavernes quan la inundació del 1996 i va prometre la laminació del Vaca en l'autopista. Però res s'ha fet. Servirà per alguna cosa la línia directa que a hores d'ara, amb assessoria de Diputació inclosa, té el PP local amb la Generalitat? Al cap i a la fi, l'obra de la ronda és competència i responsabilitat de Carreteres de la Generalitat.