![]() |
La mota ara. De nou envaïda de canyes |
![]() |
Integració paisatgística i mirador elevat sobre el riu i la ciutat, segons la licitació PCSP |
Un milió que s'hauria estalviat pagar Tavernes si hagués executat el projecte del Vaca del 2011. Per evitar pagar tot el cost, l'Ajuntament va dividir el projecte en dos unitats i va negociar ajuda per a l'execució. La primera unitat s'aprofitaria com a tram de la Via Verda Tavernes-Carcaixent, pel costat de l’Avinguda de les Corts Valencianes, i s'integrava dins de les infraestructures del mur-mota del Vaca, i el Ministeri de Transició Ecològica va acceptar pagar-la.
Una segon unitat seria la integració paisatgística i urbana del mur mota, a càrrec l’àrea de Medi Ambient de la Diputació, que va confirmar la seua ajuda en l’execució.
S'inicien les obres i sorgeixen els problemes...
![]() | |
La mota durant les obres des del camí del Tol·lo |
Una represa d'obres fallida i l'obra acaba en els tribunals
I arribem al desembre del 2023. Les eleccions municipals han canviat el govern municipal, i es coneix que les obres no es reprenen per un tira i arronsa entre l’Ajuntament i l’empresa concessionària. L'Ajuntament demanava a l’empresa reiniciar les obres, i l’empresa al·legava que desconeixia el modificat del projecte, però tampoc no acceptava els preus que li proposava l’Ajuntament: la paralització havia coincidint amb un augment de preus.
Les negociacions Ajuntament-empresa no donen fruit. No hi ha acord i l’Ajuntament va iniciar l’expedient de resolució del contracte adduint un incompliment greu i li exigia a l’empresa una indemnització, perquè en ser obra subvencionada per Diputació, i ja prorrogada, s’hauria de tornar la subvenció.
![]() |
La mota, quan es paralitzaren les obres |
Podíem llegir en la premsa l'afirmació de l’empresa de que mai no ha deixat una obra inacabada però a Tavernes no podien assumir les exigències de l’Ajuntament i sense conéixer el modificat decidir si seguir o no amb l'obra. Demanava la devolució d'avals perquè la paralització no havia estat culpa seua i senyalava que està en la llei: sí després de 8 mesos no es reprén l’obra per causes alienes al contractista, pot reclamar resoldre el contracte i demanar els avals. I la disputa acaba en els tribunals.
Els tribunals han de decidir. I ara, novembre del 2024, amb el modificat aprovat per la Confederació, el contenciós presentat per Cadersa sembla a punt de resoldre's, perquè fa uns dies s'entregaren els escrits finals. Caldrà esperar la sentència i... vorem quin camí pren l'obra.
![]() |
Tram del casc urbà del projecte de mota, segons la licitació PCSP |
En resum, molts ciutadans considerem la mota com a una obra innecessària si el govern de l'estat hauria actuat com calia:
1) no havent eliminat el projecte del Vaca contemplat com a "urgent i prioritari" dins del Pla Hidrològic Nacional, i més encara quan ja s'havien executat les obres del Pla de la Safor (on estava inclós el Pla del Vaca) corresponent al riu Serpis de Gandia.
2) No tardant 7 anys en l'estudi de la canalització del Vaca al seu pas per Tavernes. 7 anys per estudiar-la, quan tenim els antecedents de les inundacions del 1996 i 2007
I ens temem si ací no passa com en tristament famós barranc de Xiva (o del Poll, nom genuí valencià): es plantegen projectes que no s'executen i, tard o d'hora, tots acabem lamentant-ho.
Cal continuar exigir al govern de l'estat, ara que sembla ser que hi ha línies de comunicació més directes amb els màxims representants a València, com hem vist i comprovat en tantes fotos i notícies al respecte d'eixa bona sintonia. ¿Per a quan la represa del Vaca des de la capçalera a Simat fins a Xeraco la desembocadura? El Pla Hidrològic Nacional on es contemplava continua vigent.
Podeu llegir els articles anteriors sobre els projectes no executats del Vaca:
Part I
https://lacotorradelavall.blogspot.com/2024/11/el-projecte-del-vaca-part-i-pot.html
Part II
https://lacotorradelavall.blogspot.com/2024/11/el-projecte-del-vaca-part-ii-el-vaca.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada