L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR:´2.083
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 19.678

dissabte, 13 de desembre del 2025

El pressupost del 2026 serà de 19 milions i es preveu s'aprove en el ple de dilluns


El ple ordinari de desembre, a celebrar dilluns, està anunciat a les 19 hores, i dins del conjunt de punts està previst aprovar el pressupost municipal per al 2026, cosa segura si atenem a la composició del consistori i la correlació de forces. En una primera anàlisi trobem un pressupost continuista i que no se'n fuig gens ni mica dels d'anys anteriors i amb una previsió de 19'1 milions en ingressos i despeses i un augment de poc més de 0'5 milions respecte al del 2025 (l'actual vigent) que era de 18'5 milions. 

Intentarem explicar a grans trets les xifres del pressupost 2026


 

Capítols d'ingressos

Al capítol de ingressos cal dir que, tot i les gran pujades dels darrers anys  i que han incrementat els pagaments municipals (sous, manteniment, serveis...), l'Ajuntament continua un any més sense modificar els impostos i majorment les taxes que, diga el que diga el PP, porten anys sense modificar-se.

El capítol 1 té conceptuada per al 2026 pràcticament la mateixa quantitat per IBI que el 2025, sobre uns 7 milions d'ingressos entre IBI urbana i rústica. Aquest capítol augmenta al seu total de 8'6 milions (Pràcticament igual que el 2025) en sumar els impostos de vehicles, increment valor terrenys i IAE empresarial. El capítol 2 d'impostos indirectes (ICIO:Impost Construccions, Instal·lacions  front als 190.000 del 2025.

El Capítol 3,  dels ingressos per les taxes municipals, multes de trànsit, llicències urbanístiques, cobraments per serveis i espectacles culturals, o per retirada de vehicles dels carrers, entre molts altres, preveu uns ingressos de 2'5 milions, i disminueix respecte al 2025 en 150.000 euros.  

Cal remarcar que les taxes continuen igual des del 2012, excepte la taxa de recollida de residus sòlids urbans (fem domèstic i altres), que ha augmentat  per donar acompliment  a la  directiva "verda" europea, vigent a Europa des del 2022 però que a Espanya va començar a aplicar-s'hi el 2025. Tal com hem informat en altres ocasions és un tribut específic, diferenciat i no deficitari, és a dir que l'Ajuntament ha de recaptar dels veïns el cost real de la recollida i transport dels residus urbans. 

El capítol 4 de transferències corrents (de l'Estat i altres administracions) es valora quasi sobre els 7'7 milions i s'incrementa més dels 0'6 milions respecte el 2025 en considerar l'Ajuntament que rebrà majors ingressos per la participació en els tributs de l'estat, subvencions, política d'igualtat i fons de cooperació municipal.

La resta de capítols (p.e. el capítol 5 d'ingressos patrimonials o el capítol 8 d'Actius Financers) ofereixen quantitats intranscendents en el global del pressupost.

 

Les retribucions del personal són el 55% de la despesa del municipi

 

Capítols de despeses 

El capítol 1 contempla les retribucions de tot el personal de l'Ajuntament (sous, SS, gratificacions, productivitat, etc) i suma un total de 10'5 milions (sobre el 55% de la despesa total del pressupost)  front als 10 milions del 2025. 

El capítol 2, de despeses pels béns corrents i serveis oferits per l'Ajuntament,  compren una ben llarga relació de conceptes i es calcula que es gastaran 7 milions front als 6'8 milions del 2025. En aquest apartat entren les partides més grosses cas de neteja viaria, recollida de fem i jardineria o la despesa d'electricitat.  

El capítol 3 i el capítol 9 (els considerem ací conjunts en ser el pagament de capital i interessos bancaris) disminueix: un total de poc més de 300.000 euros front els 443.000 euros del 2025. 

El capítol 4,  de transferències corrents, o siga pagaments d'ajudes, subvencions a entitats i associacions locals, etc. és de  642.000 euros, inferior als  688.000 euros del 2025.

El capítol 5, fondo de contingència i despesa imprevista veu desapareguts els 200.000 euros del 2025 i es queda en 0 euros. 

El capítol 6 és el de les inversions reals, per a les quals hi ha pressupostades enguany 564.000 euros front els 301.000 euros del 2025, és a dir, sobre el 3% del pressupost.

Els capítols 7 i 8 (Béns i Serveis / Actius Financers) no ofereixen massa transcendència pressupostària.

 

Us oferim una comparativa resum entre el pressupost del 2025 i del 2026