L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR:1.717
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 33.776

dimarts, 7 de novembre del 2023

L'INFORME: Cal augmentar les zones urbanes per a les persones, i no llevar espais als vianants com vol la moció del PP

El Passeig del País Valencià també és un bon espai per a zona de vianants
 
 
El dilluns, dia 6, el ple municipal va debatre i rebutjar la proposta del PP que volia tornar al pas de vehicles per la Plaça Major. El govern de Compromís fa una dècada (2013) que va convertir la Plaça Major en zona de vianants seguint les mesures del  “Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS)”, redactat després de dos anys d'estudis i debats de participació ciutadana i moltes entitats i associacions locals aportant idees i solucions per als problemes de mobilitat de Tavernes.

La mesura donava més importància i prioritzava el vianant abans que els vehicles , dins de l'esperit i corrent que se segueix per tota Europa, de potenciar l'ús dels espais públics per a les persones i no que es prioritze per als vehicles.
 
 
Imatge de l'antic Passeig, ara un gran sequer sense ombra

Tavernes va convertir la seua Plaça Major en zona de vianants, com han fet tantes i tantes ciutats espanyoles i europees. Unes ciutats planificades pensant en les persones i no com a un conjunt de carrers i zones d’aparcaments de vehicles. És la tendència urbana a Europa, i més després de veure el grau de contaminació del centre de les ciutats i els problemes de salut que comporta. Els centres històrics de les nostres ciutats, cas de Tavernes, majorment creats des de l'edat mitjana ençà  no disposen d'una trama urbana i espais de carrers pensada per als vehicles del segle XXI. 
 
Els governs dits progressistes són els que majorment han impulsat les mesures de conversió dels centres en zona de vianants, mentre els anomenats governs conservadors (PP i ara Vox) són contraris a mesures que beneficien els ciutadans front als vehicles. Recordem el cas de Madrid, on el govern actual del PP en els últims cinc anys ha destrossat el projecte anterior de fer el centre madrileny una gran zona pensada per al gaudi de les persones.  O el govern actual PP-Vox a València com es pot llegir a l'enllaç1 i a l'enllaç2

 
 
La zona verda del centre va ser sacrificada pel PP i convertida en un "magatzem" de vehicles
 
 
A Tavernes, el PP i Ciudadanos (ara dins del PP) s’han alçat sempre en contra del projecte de vianalitzar la Plaça Major amb un conjunt d'arguments on mai no s'esmenta ni tenen en compte el benefici als vianants i a les persones, només parlen dels vehicles. 
 
El cas del PP és més sagnant perquè, quan van ser govern, van promoure, aplaudir i executar un gran projecte per a vehicles, l'aparcament en el centre de Tavernes que ningú no havia demanat i que va suposar la destrossa del Passeig del País Valencià, que de pulmó urbà i zona verda ha passat a ser un erm, un sequer. 
 

Abans teníem una zona verda d'ombra i bon estar. Ara, un sequer i un aparcament.


Els estudis duts a terme en ciutats de diferents països arriben a la mateixa conclusió: el carrer o plaça per als vianants afavoreix  les persones i també els comerços locals, el xicotet comerç. Un carrer o plaça sense trànsit, sense soroll, cèntrica com la plaça de Tavernes, on tot queda “a la mà”, ens retorna la ciutat per als ciutadans, enfront d'una tirania del vehicle.
 
Més que eliminar la Plaça Major per als vianants, calen propostes per ampliar la zona a tot el centre urbà històric de trama medieval: Plaça Major, Plaça Església i carrers annexos estrets i tortuosos, una forma amable de convidar els vallers i valleres a passejar, a tornar a connectar amb la ciutat, a gaudir amb la comunicació i xerrada (fer un barret) amb els veïns i,  com ja hem dit, a acudir novament a fer les compres al comerç tradicional.
 
 
Talar arbres, pensar en els vehicles... va ser el model de ciutat del PP

Convertir el centre històric en zona de vianants implica beneficis evidents en la salut: disminució de la contaminació, també l'acústica. I això té un evident benefici per al medi ambient en una època en què el planeta exigeix a crits la reducció del trànsit com gran abocador de CO2 a l'atmosfera. Serà una petita acció comparada amb la que cal a la globalitat de la Terra, però tota pedra fa paret. I en aquests moments necessitem moltes xicotetes pedres. Però li importa i li preocupa això a la dreta local...?

No anem a creure que el PP es preocupa pels veïns i veïnes perquè els fets ací a Tavernes no els donen cap credibilitat: la destrossa del Passeig amb la tala d'arbres van mostrar el model de ciutat que volien per als vallers. I ja heu pogut llegir el camí que duen a València, amb només uns mesos de govern.