L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR: 739
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 33.093

divendres, 22 d’agost del 2025

PREVENCIÓ D'INCENDIS A TAVERNES (II): El Pla Municipal de Gestió, Prevenció i Actuació de Risc d'Incendi.


 

El terme municipal de Tavernes té una superfície de 4.929,3 hectàrees ( o siga 49'293  km²) de les quals 1.857,4 hectàrees (18'574 km²) corresponen a terreny forestal (el 37,7%).  D'aquesta superfície forestal, "el 87,4% (1.665,3 hectàrees, 16'653 km² ) del total, pertany a l’Ajuntament. No obstant això, la gestió d’aquest terreny correspon a la Generalitat Valenciana degut a que el total d’aquest terreny està catalogat com a Forest d’Utilitat Pública (MUP)". 

Durant aquestes últimes dècades, i sense oblidar les campanyes de conscienciació de l'Ajuntament,  i gràcies al treball dels centres escolars (alumnes i professorat) amb col·laboració en les campanyes de repoblament a la falda de les Creus, també les efectuades en el Dia de l'Arbre, així com altres promogudes per entitats com els scouts, han facilitat la formació d'una  gran massa forestal en zones del Clot de la Font, falda de les Creus i Massalari.

 

Zona del Clot de la Font
 

El govern de Compromís el 2021 va redactar  i aprovar el "Pla de gestió, prevenció i actuació front al risc d'incendi", per tal de previndre i actuar en casos d'incendis en un període de 15 anys de durada i revisió cada 5 anys.  (De tota manera cal actualitzar el nom d'alguns responsables polítics, almenys en la versió a descarregar en pdf). Tot i que la gestió del terreny forestal correspon a la Generalitat, l'Ajuntament efectua diverses accions i actuacions al llarg de l'any en matèria de prevenció. En citem unes quantes: 

- Els cossos més implicats són la Policia Local i Protecció Civil, que efectuen tasques preventives, vigilància i  control sobre les muntanya, i fins i tot si cal amb la cuba d'aigua es refredant zona que puguen ser un perill per actuació agrícola, com cremes. Aquests cossos estan coordinats amb el servei forestal de la Generalitat. 

 

 Pujant al Mirador

- Hi ha un taller d'ocupació, amb especialitat de forestal, que durant tot l'any realitzen tasques de manteniment i millora de sendes i espais forestals

-  El Grup de Muntanya Valldigna realitza tots els estius campanyes de voluntariat i vigilància amb la subvenció que rep de la Generalitat.

- Cal citar la brigada forestal que, durant uns anys i gràcies a la subvenció que es rebia del Programa Labora, feien tasques de gestió, manteniment, vigilància i prevenció. Malauradament, les polítiques en aquest aspecte del PP+VOX en la Generalitat les han suprimides i ara no hi ha aquesta brigada.
 
- Actualment, les persones contractades del SEPE efectuen també tasques de neteja sense maquinària en la part considerada urbana, al voltant del perímetre urbà, com per exemple el mur de defensa.
 
Vista del Masalari
  

Què implica que la gestió siga de la Generalitat en el projecte per protegir tota la Serra de Corbera?

Tal com explicàrem en el Capítol l  hi ha voluntat dels municipis de l’àmbit de la Serra de Corbera, entre els quals hi ha Tavernes, de potenciar el foment de la conservació i millora de la ZEC Serra de Corbera i dur accions de prevenció d’incendis forestals. Això es faria a través de la constitució d’un Consorci, però al respecte cal  dir que s'han d'atendre aspectes legals. 

Quan a la preservació de la Serra de Corbera, ni el Decret 160/2020, de 23 d’octubre, del Consell, de declaració de quines són les zones especials de conservació (ZEC) d’importància comunitària,  ni la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat; ni la Llei 11/1994, de 27 de desembre, d’espais naturals protegits del País Valencià, atribueix competències als municipis. Fins i tot articles de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local es refereix, en exclusiva, al medi ambient urbà.

Entre altres aspectes legals, que caldria solucionar, els sis ajuntaments promotors i implicats per discórrer pels seus termes la Serra de Corbera, haurien de tindre atribuïdes les competències corresponents per cessió de la Generalitat. Tot i que igual, pensem, en eixe consorci a més dels Ajuntaments i el Consorci de la Ribera, se sumara la Generalitat i Diputació.