L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR: 2.044
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 23.237

dimarts, 14 de juliol del 2015

La relació entre l’home i la màquina centren l’atenció del Festival "Pop al Carrer" que promogut per LaCasaCalba i organitzat amb l’Ajuntament de Tavernes i la Mancomunitat de la Valldigna tindrà lloc el 17 i 18 de juliol en la platja de Tavernes


El festival Pop al Carrer compleix enguany onze edicions i ho fa sota un nou concepte, Desllunat, una idea que va més enllà de les músiques populars contemporànies amb les que es va concebre. Ara, a més, es busca la barreja de disciplines artístiques amb el protagonisme de les arts en viu tot i que, això sí, continuant amb la participació d’artistes ben particulars, de tot arreu, trencadors de motlles i amb propostes interessants fora de sèrie. I seguint, així mateix, amb la mixtura de públics. L’escenari per celebrar l’estival més xicotet de l’univers serà de nou la plaça de les Palmeretes a la platja de Tavernes de la Valldigna i tindrà lloc els dies 17 i 18 de juliol. L’entrada és lliure.

El concepte
Desllunat és un concepte i un mot ben nostre, ben valencià. Si al diccionari apareix definit com un ‘pati interior d’una casa, obert al cel i que dóna llum i aire a les habitacions immediates’, el nostre Desllunat el podríem redefinir com un ‘escenari exterior (de LaCasaCalba), obert al cel i que pretén il·luminar i ventilar el públic que és a la vora’. 
I del concepte passem al títol, <>, una edició especial d’enguany que ens porta a reflexionar sobre aquesta peculiar relació que estarà present en les actuacions de cadascun dels músics i artistes que ens acompanyaran. Així ho veièrem en el cartell que va ser presentat a principis de juny al Teatre del Raval amb l’actuació del músic Germán Díaz i el seu ‘Método cardiofónico’. Una proposta única i original basada en els ritmes dels batecs del cor que un metge va gravar i editar als anys trenta en plaques de pissarra i que ara Díaz utilitza com a base rítmica de les seues composicions, arribant a crear un univers sonor únic amb els instruments mecànics que fa servir. Amb aquest punt de partida es confecciona la resta del cartell farcit de curiositats a l’aire – i a l’art- lliure que podran gaudir-se ben a prop de la mar.

El programa
El festival començarà divendres 17 de juliol a partir de les 20h00 amb diverses actuacions com ara la de l’artista sonor Pierre Bastien (França), músic inquiet que treballa a partir d'una idea simple i poètica: combinar instruments musicals amb artefactes mecànics creats per ell mateix. Bastien ha creat la seua pròpia orquestra, Mecanium, formada per enginyoses maquinàries musicals que, mitjançant temporitzadors i petits motors elèctrics, fan sonar instruments musicals de percussió, corda i vent de forma repetitiva, com un loop ad infinitum aconseguint una completíssima experiència sensorial. 
I, si parlem de l’home i la màquina, no podem deixar de banda el cinema que estarà present també el divendres en La plaça cinètica, espai per a la projecció de pel·lícules en 16 mm i curtmetretges en super-8 on recordarem Temps moderns de Charles Chaplin, un clàssic popular, tant pel que fa a la cinta -en tractar-se d’una de les primeres produccions de cinema sonor-, com a l’autor -per la transcendència social del seu art-, i que serà projectat de manera analògica en 16 mm i en versió original traduïda en directe per l’actor gandià, Ximo Vidal.
Altra experiència sensorial vindrà de la mà d’Andrés Blasco, Truna, artista sonor que musicarà en directe amb el seu violoncel modificat i la instal·lació sonora el Toro Cósmico, el curtmetratge dadaïsta Ballet mécanique (1924) de Fernand Léger. 
També tindrem el Supercinema de les Palmeretes, una secció on el cineasta i projeccionista de la Valldigna Santiago Estruch ens mostrarà la vessant més sideral de la seua col·lecció de cintes en super-8, de la qual extraurà resums i trailers de pel·lícules de ciència ficció.

CaboSa Roque: 12 rounds
I, ja el dissabte 18 de juliol, a partir de les 19h00 de la vesprada s’engegarà de nou la maquinaria musical amb artistes com CaboSanRoque, formació catalana liderada per Laia Torrents (teclats) i Roger Aixut (guitarres) que des dels seus inicis en 2001 ha anat mutant, en nombre i en forma però no ha canviat el seu interès per unir músics humans amb instruments mecànics automàtics. La seua essència continua essent l’experimentació de forma lúdica amb instruments inventats i tot tipus d’objectes que mecanitzats aconsegueixen sons únics. Al nostre festival presentaran el seu darrer disc-espectacle 12 Rounds.

També tindrem dissabte al polifacètic músic de la Gran Bretanya Mike Cooper, artista visual i apassionat del vídeo i el cinema que va començar en el món musical amb la guitarra que donava color a la música blues-folk i que, a poc a poc, la seua obra s’ha anat diversificant i ha anat incloent al seu repertori improvisacions i música electrònica, música en viu per a films muts, art radiofònic i instal·lacions sonores. I, per al gaudi dels més menuts, estarà present la formació valenciana Marcel el marcià, que, amb el seu esperit inquiet i juganer ens farà ballar juntament amb uns quants personatges del nostre imaginari com gegants o titelles amb els quals compartirem aventures i cançons. 

A banda d’aquestes actuacions, hi haurà l’espai que anomenem El llac sonífer, amb instal·lacions i peces escèniques tan originals com inusuals i que, esperem, no deixen a ningú indiferent. Així podrem admirar l’actuació de Llorenç Barber, un dels impulsors de la música contemporània estatal que porta més de trenta anys practicant la veu difònica, la improvisació, la campanologia, la música plurifocal, la poesia fonètica i els concerts urbans oferint ‘actuacions de ciutat’, ‘concerts dels sentits’ o ‘concerts itinerants’ amb músiques textuals, improvisació, construcció d’instruments experimentals, etc. També ha sigut capdavanter com a creador de col·lectius en torn a l’art de vanguàrdia. Espléndido Máximo serà una actuació que Barber ha ideat ex professo per al Pop al Carrer, amb el seu campanar portàtil.

Una altra cridanera actuació vindrà de la mà de la mexicana afincada a València Montserrat Palacios que ens mostrarà el seu espectacle Coser y cantar, un duet que ofereix amb la seua màquina de cosir combinant els fils de veu amb els sons punxants i les afinacions suggerides per un motor-diapasó que, controlat amb el peu, indicarà diferents notes (tòniques) que serviran com a afinació per a la veu a la vegada que determinaran distints ritmes segons la intensitat de la pressió del peu sobre el pedal i els canvis de puntada. Tot un show humà i mecànic en directe.

I més coses: l’argentí Ángel Di Stefano, músic de formació clàssica que començà construïnt instruments de vent fins que l’any 2001 es traslladà a Barcelona i va provar a utilitzar materials reciclats per a elaborar els seus propis aparells, provocant així un procés experimental fecund en la seua carrera artística encaminant-la cada vegada més cap a la mecànica sonora que desenvolupa en l’actualitat. Ell és el creador de Els laberints del so, una seua proposta lúdica, artística i pedagògica dedicada a l’experimentació sonora a través de la construcció d’instruments no convencionals.

La Siamesa
També coneixerem a Martí Guillem (València) i el seu alter ego, Crocanti, creatiu heterodox, manipulador d’aparells sonors, imatges, accions, objectes i formes, on allò freqüent es transforma en inusual, en únic. La improvisació, l’experimentació i el do it yourself es combinen de manera irreverent però reflexiva amb propostes majoritàriament efímeres. Al Pop al Carrer estrenarà ‘+ = +’, una instal·lació sonora participativa formada a base de teclats de joguina de diferents models (casiotones) conectats i disposats en un mur de tecles, on es podran manipular i tocar a mode d’orquestra electrònica.

I la proposta multidisciplinar de la jornada vindrà de la mà de la companyia La Siamesa (València) i el seu espectacle de dansa contemporània amb música en directe, Diógenes, que tracta sobre la deshumanització de les societats industrialitzades.

El festival Pop al Carrer està organitzat per LaCasaCalba, l’Ajuntament de Tavernes de la Valldigna i la Mancomunitat de la Valldigna i compta amb el suport de Pollos Planes, Cineclub Pessic de Pedreguer, Teatre del Raval i Grupo Burgos, SL.