L’Escola de Música “Mestre
Arnau” va acollir anit la celebració d’un homenatge a la memòria del compositor
i fill predilecte de Tavernes Antonio Chover Salom amb ocasió de la presentació
del llibre que recull la seua obra per a guitarra.
El llibre que du com a títol “Integral de la obra para guitarra de Antonio Chover Salom” ha estat escrit per Carlos Blanco Ruiz i, a més de la biografia del compositor valler, arreplega les partitures per a guitarra amb una edició crítica que presenta també com al·licient per als afeccionats a la música un CD amb les composicions. El llibre compta amb el patrocini de l’Ajuntament de Tavernes i la Diputació de València.
El llibre que du com a títol “Integral de la obra para guitarra de Antonio Chover Salom” ha estat escrit per Carlos Blanco Ruiz i, a més de la biografia del compositor valler, arreplega les partitures per a guitarra amb una edició crítica que presenta també com al·licient per als afeccionats a la música un CD amb les composicions. El llibre compta amb el patrocini de l’Ajuntament de Tavernes i la Diputació de València.
L’acte va ser presentat
per la regidora de Cultura, Encar Mifsud, de Compromís, i en ell intervingueren
també els dos fills del desaparegut compositor que recordaren aspecte de la seua
vida privada, narraren anècdotes i feren esment principalment de la seua estima a Tavernes, de qui fou
sempre un gran ambaixador en la ciutat de Cadis, en la qual va residir molt de
temps.
Carlos Blanco, l’autor
del llibre, va explicar detalls sobre la investigació feta a l’arxiu del
compositor per poder dur a bon fi aquest llibre i on assegurava va trobar un
músic amb un llenguatge personal i propi derivat de la seua gran formació en
composició, molt meticulós en el seu treball, i que crea a partir del seu gran
coneixement del folklore, tant valencià com andalús, però amb notes de
modernitat. En resum indicava, una obra molt valuosa que podrà ser ara més
coneguda, estudiada i interpretada. L’autor va reconèixer i agrair el gran ajut que havia rebut
de la família d’Antonio Chover en la
seua faena així com a l’Ajuntament i la Diputació el patrocini de l’obra.
Carlos Blanco va oferir després un concert davant un auditori completament ple i entre peça i peça va intercalar alguna petita explicació de les obres que anava desgranant, obres que van ser interpretades en una de les guitarres del mateix compositor que li havia cedit la família per a l’ocasió.
Carlos Blanco va oferir després un concert davant un auditori completament ple i entre peça i peça va intercalar alguna petita explicació de les obres que anava desgranant, obres que van ser interpretades en una de les guitarres del mateix compositor que li havia cedit la família per a l’ocasió.
Les obres presentades
en aquest concert d’homenatge eren una selecció feta pel mateix Carlos Blanco,
i on volia mostrar les diverses fases de la producció del compositor valler,
des de la “Cançó llunyana” (1962) que va dir havia suposat una inflexió en la
seua obra, passant per “Badia", primer moviment de la suite "Cadis” (1955) amb
reminiscències de la ciutat on va viure tants anys, o “Homenatge a Escòcia” (1967) amb deu variacions
sobre un tema popular escocès, amb una gran perfecció i dificultat tècnica,
fins arribar a “Preludi Coral” (1967) on està de nou present Tavernes en una peça
emotiva dedicada a Francisco Valiente, el seu mestre valler.
El concert va continuar amb “Preludis còsmics” (1968-1975), en quatre parts, una obra personal composada en un context històric concret de la cursa per la conquista de l’espai i arribada a la Lluna dels anys 60/70 i dedicada al seu amic valler, el també guitarrista Antonio Company, o les dues petites peces que formen les “Improvisacions” (1971).
El concert va continuar amb “Preludis còsmics” (1968-1975), en quatre parts, una obra personal composada en un context històric concret de la cursa per la conquista de l’espai i arribada a la Lluna dels anys 60/70 i dedicada al seu amic valler, el també guitarrista Antonio Company, o les dues petites peces que formen les “Improvisacions” (1971).
Les “Minidanses del segle XX” (1967-1988), una obra dedicada al pintor
valler i amic Arturo Company, que el concertista qualificava com arriscada per
acabar amb la “Suite de València” (1968-1969) un homenatge al seu mestre de música
a València, Manuel Palau, de qui va aprendre a partir del 1939 solfa, piano,
harmonia, composició, entre altres coses, i qui el va introduir en l’estudi del
folklore valencià. En aquesta obra, on es poden descobrir les notes del
fandango de Tavernes, apareix l’esperit de musicòleg i gran estudiós del folklore
de la nostra terra.
Carles Blanco, que va rebre un gran i entusiasta aplaudiment del públic de la sala, ens va oferir un bis, una samba, una de les moltes adaptacions per a guitarra que Chover solia fer com a element d’estudi per als seus alumnes.
Carles Blanco, que va rebre un gran i entusiasta aplaudiment del públic de la sala, ens va oferir un bis, una samba, una de les moltes adaptacions per a guitarra que Chover solia fer com a element d’estudi per als seus alumnes.
Un gran concert que reconeixia el treball del compositor valler i,
sobre tot, en parlar del llibre, una obra ben feta: una edició acurada,
detallada i que posa en valor i en solfa (mai més ben dit) l’obra per a
guitarra d’un dels vallers més il·lustres. L’edició del llibre amb les
partitures i un CD-Audio de les obres recupera un patrimoni musical per a tots
els afeccionat i permetrà alhora que la seua obra, com deia la regidora de
Cultura Encar Mifsud, siga més coneguda i puga ser interpretada en els concerts
de guitarra per tot arreu.
Elaboració pròpia
Elaboració pròpia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Podeu enviar els vostres comentaris d'actualitat. La Cotorra de la Vall els publicará com a notícia sempre que siguen d'interés general i després de comprovar-ne la veracitat.
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.