Vicent Grau Reig, nascut a Tavernes l'any 1944, ha faltat a Castelló de la Pla, ciutat a la qual estava molta vinculat des dels anys 60 quan va arribar com a mestre. La seua vida ha estat una constant de lluita pel País Valencià i les reivindicacions socials, essent un exemple fidel de militància activa fins als seus últims dies en els moviments de l'esquerra valencianista i verda.
El comiat de les despulles humanes es farà al fins a demà dijous al Tanatori "La Magdalena" de la capital de la Plana mentre les exèquies fúnebres, seran demà dijous, a les 18.00 hores a la capella del tanatori.
Una llarga trajectòria docent i investigadora.
A Castelló, després d'aprovar les oposicions de professor d’EGB en 1968, es llicencià en Filosofia i Ciències de l' Educació a la Universitat de Barcelona i en Història Contemporània per la Universitat de València. Després d'aprovar les oposicions a Secundària, va exercir a Nules i a Castelló.
Doctor en Història Contemporània per la Universitat Jaume I (UJI) de Castelló el seu amor pel territori i per la memòria històrica, el va dur a escriure com a tesi doctoral "Segona República i Guerra Civil a Castelló: Discurs Republicà, Mobilització política i Sindicalisme Revolucionari", amb qualificació d’Excel·lent Cum Laude i que la UJI va publicar com a llibre en 2012, sota el títol "La Segona República a Castelló. Una memòria històrica positiva".
A més de participar com coautor en llibres de la UJI com "Vides truncades per la Guerra Civil a Castelló" i "Biografies rescatades del silenci. Experiències de guerra i postguerra a Castelló", ens va oferir el seu segon llibre, "La batalla de llevant, una victòria silenciada" (2021).
Vicent Grau Reig ha estat un dels membres fundadors del Grup d’Estudis d’Història Local i Fons Orals de la UJI, i fruit de les seues tasques ha estat la creació del Centre de Documentació de Recuperació de la Memòria Històrica Local de la Universitat Jaume I, l’any 2005.
![]() |
Conferència impartida el 17 d'abril del 2013 en la Setmana Ciutadana de l'Associació de Veïns |
Polític reivindicatiu, valencianista i d'esquerres
No va amagar mai la seua ideologia ni el seu caràcter reivindicatiu. Adobat en mil batalles, va ser el fundador en 1976 de l'associació de veïns San José Obrer, primer col·lectiu d'aquestes característiques que sorgia a la ciutat en plena transició, i va participar en moltes iniciatives socials i veïnals a Castelló, sempre a la recerca de millores per a la ciutat i el gaudi ciutadà. En aquest context, va liderar accions contra el soterrament de les vies i la plataforma SOS Ribalta per evitar que el TRAM travesses el Parc Ribalta a Castelló, declarat BIC.
En l’aspecte polític sempre ha militat en el valencianisme polític, però d’esquerres. Primer ho va fer en l’Esquerra Independent de Castelló, on va ser cap de llista a les eleccions municipals. Després va militar en l’organització que seria després EIC, és a dir, en Unitat del Poble Valencià.
Quan va haver un viratge ideològic d’aquesta formació, abandonà aquest partit tot ingressant en EUPV, en el seu sector més valencianista anomenat “Esquerra i País". En EUPV arribà a ser coordinador general de Castelló i cap de llista a les municipals.També va ser un dels fundadors d'Iniciativa del Poble Valencià, formació clau en la política progressista valencianista.
Vicent Grau Reig deixa un llegat acadèmic amb publicacions i projectes al voltant de la memòria històrica, així com un exemple de compromís social i polític des del valencianisme progressista. La seua figura és recordada com clau en la defensa de la identitat i els drets socials a Castelló.
Descansa en pau, Vicent. Que la terra et siga lleu. El nostre condol més sincer a tota la família.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Podeu enviar els vostres comentaris d'actualitat. La Cotorra de la Vall els publicará com a notícia sempre que siguen d'interés general i després de comprovar-ne la veracitat.
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.