dilluns, 7 de juliol del 2025

Es preveu una setmana de tempestes, més importants per l'entrada d'una DANA a partir de dijous



La mar Mediterrània ha arribat a una temperatura de rècord per a aquestes dates (més de 5 graus pel damunt del que seria normal), i això es nota a les temperatures mínimes en les zones costaneres. Una gran energia que és un ingredient més per a generar nuclis convectius marítims en sectors de Catalunya, País Valencià i illes Balears.

Com hem dit, l'energia tèrmica acumulada en la mar Mediterrània per les elevades temperatures superficials, ajuda a la formació de les tempestes i afavoreix el desenvolupament de nuclis convectius que impactaran en àrees del litoral. Una situació que a més es afavorida per la presència d'aire fred en nivells alts de l'atmosfera, suficient per a afavorir el creixement dels núvols i potenciar la inestabilitat.

La calor de la mar i l'aire fred en altura són factors importants, però entra la convergència de vents i l'orografia. Quan els vents xoquen, l'aire ascendeix i si el terreny ajuda a l'ascens es potencia la formació de núvols convectius, que és just el que pot succeir entre aquesta pròxima nit i el dimecres en les comarques valencianes de l'interior, Balears i Catalunya, amb major intensitat en les comarques de Barcelona i Girona, que poden acumular bastants litres en poc temps.

Aquesta pròxima matinada s'espera siga moguda, especialment a Balears i la costa catalana. L'AEMET adverteix que es podrien acumular uns 20 l/m² en una hora. També podrien registrar-se precipitacions a la Comunitat Valenciana durant la matinada. Demà dimarts i dimecres poden donar-se pluges fortes en les costes d'Alacant, Castelló, Tarragona i Barcelona, encara que és complicat saber quines zones seran les més afectades.


Situació prevista per al dissabte

 Una possible DANA a partir de dijous

Els models de clima anticipen el probable despenge d'una DANA que creuarà l'Espanya peninsular a partir del dijous, i que al seu pas podria deixar tempestes molt fortes amb graníssol gran i vendavals. El dissabte seria el dia més complicat de la setmana, si es mantenen les previsions actuals. Amb la DANA creuant la Península, les tempestes afectaren àmplies zones, especialment del nord i de l'est, i deixar pluges molt intenses, amb possibles inundacions locals, graníssol gros i fortíssims vents. Fins i tot no es pot descartar algun tornado. 

Caldrà estar pendents de si s'acompleixen les previsions i vigilar quina trajectòria farà la DANA


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Podeu enviar els vostres comentaris d'actualitat. La Cotorra de la Vall els publicará com a notícia sempre que siguen d'interés general i després de comprovar-ne la veracitat.

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.