dilluns, 8 de febrer del 2021

INFORME: L'IES Jaume II el Just, centre de referència en innovació educativa

 
L’IES Jaume II el Just s'ha convertit en un centre referent de la innovació educativa a la comarca Safor-Valldigna des de fa uns cursos, i accentuat en aquest passat curs i l'actual on tant professores com a alumnes s'han hagut d'adaptar a les noves circumstàncies, i ajustar els projector a la realitat de la pandèmia.

El professorat ha comentat la necessitat de desenvolupar activitats que ajuden amb la gestió de la COVID i que siguen educatives La innovació s'ha hagut d'integrar en les activitats i lliçons a la vida real, a la "nova vida real".
 
Un exemple el trobem en el desenvolupament, des del departament de tecnologia, del mesurador de partícules en suspensió en l'aire per a controlar els nivells de CO2 i facilitar la ventilació de l'aula.
 
Nota: Nosaltres anem a intentar d'explicar,  a grans trets, tot el treball que efectua a hores d'ara el centre. Fer una explicació extensa i detallada caldria molt d'espai, i se n'ix del que es una notícia informativa. De totes maneres, pensem que es dona una visió global d'un treball que es du més enllà de l'activitat acadèmica tradicional i que suposa un gran reforç en la formació de persones. 
 

 

🟠 Principals projectes on apliquen innovació a l'educació

👉El Pla d'Innovació Educativa de l'IES Jaume II es duu a terme amb una subvenció de la direcció general de Política Educativa i ha permés la creació i consolidació del Robòtics Club, com a projecte formatiu, format per un grup d'alumnes i professores treballa en aquest camp.

👉Per a incentivar el progrés dels estudiants, es presten "kits" no inventariables fungibles de robòtica educativa per al cap de setmana, amb la qual cosa la robòtica queda a l'abast de tots i totes siga quin siga el poder adquisitiu de llur família.
 
 
👉Els tallers d'Escratx, amb els alumnes més joves del club, es creen de manera molt ràpida videojocs i programes amb un impacte molt positiu sobre la seua creativitat.

👉 Col·laboració amb els campus de Gandia i Alcoi de la UPV

👉El CIBERJARDÍN DE LA SAFOR, coordinat per Pepe Marín, director de la Càtedra d'Innovació Campus de Gandia, és un projecte col·laboratiu en el qual es van desenvolupar i exposar flors interactives.
 
 
👉 Participació a la Ciutat de les Arts i les Ciències de València en Desafiament Robot on els alumnes participaren en la modalitat Creativa Robot Danse i van aconseguir el primer premi gràcies a la votació del públic.

🟠 Pla de Transició

Acompanyament d'alumnes majors als de menor edat. Els de 3r de l'ESO tutoritzen els de 1r perquè se senten més còmodes. Es reuneixen un dia a la setmana, els assessoren, els escolten i es crea un vincle entre ells que és positiu per a totes dues parts.
 

🟠 Aprenentatge per serveis: “Paraigües de vida”

Un programa en col·laboració amb l'Ajuntament d'ajuda a majors on els alumnes d'informàtica han tutoritzat a gent gran de manera unipersonal. Els alumnes els han ensenyat a connectar-se, baixar-se l'aplicació per al mòbil, fer el login i tot el que cal saber per a moure's en la plataforma

🟠 Impuls dels idiomes

L'IES Jaume II el Just va ser el primer centre de Tavernes amb programa ERASMUS+ per a alumnes de E.S.O., Batxiller i estudiants de cicles formatives.

 
✅ El Programa plurilingüe inclou moltes assignatures des de 1r d'ESO fins a 1r de batxillerat en anglés, i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià.
 
 
✅ Intercanvi amb els EUA els darrers 16 anys amb un programa que aconsegueix que, el mes de setembre, uns 30 alumnes de 4t d'ESO i 1r de Batxiller romanen 3 setmanes a un institut americà i s'allotgen amb famílies locals. Per la seua part els estudiants americans solen vindre en temporada de falles perquè així poden vore la cultura valenciana en la seua millor època de l'any.
 
 

🟠 Patis coeducatius i inclusius

Adaptació per a convertir els patis en aules d'acord amb la Guia de Patis Coeducatius de Conselleria. La idea és aconseguir patis inclusius i educatius.

🟠 Carnet per a garantir la seguretat enfront del Coronavirus

Per a evitar que es trenquen els grups bambolla i no romanen en zones d'un altre grup s'ha dissenyat un carnet d'estudiant fàcilment identificable i traçable. Consisteix en un collaret d'un color, amb nom, tutor i grup, que a simple vista permet identificar a quin curs pertany la persona i si està en la zona que se li ha assignat.





🟠 Enfortir la identitat com a poble

L'institut potencia l'amor per l'entorn dins de la màxima que per a apreciar i respectar l'entorn cal conéixer-lo. S'ha adaptat la visita al jaciment de Bolomor a un format possible en temps Covid-19: l'activitat de tallers sobre la Prehistòria s'ha celebrat en el propi centre.
 
🟠 Foment de l'ús del valencià

L'ús del valencià es fomenta amb activitats afins al món dels adolescents perquè aprenguen des d'algunes de les coses que més que els agraden, el rap i les xarxes socials:

 👉 Visita de Tesa, rapera valenciana molt famosa.

👉 Taller Valentubers per a promocionar el valencià en les xarxes socials.
 
 

🟠 Estímul de la lectura a través del projecte de biblioteques d'aula.
 
Ara, per a evitar contagis, els exemplars són a la biblioteca principal. Els llibres de lectura es procura siguen d'escriptors que puguen visitar el centre a donar-los una xarrada i puguen tindre un diàleg amb l'autor o autora. Han visitat el centre l'escriptor Enric Senabre i Lara Avargues, psicòloga i sexòloga del programa «69 raons» d'À Punt sobre educació sexual, en 2n d'ESO, ara com ara.
 
 🟠 App per a l'estudi del Parkinson

Com a pràctiques de final de cicle, un grup d'alumnes de cicles formatius d'informàtica duu a terme un projecte d'ajuda a una investigació relacionada amb la gent afectada de la malaltia de Parkinson. Realitzat en col·laboració amb la Universitat d'Alacant, es crea una App que ajude als metges en l'avaluació, l'evolució i la millora de les capacitats motrius de les persones que pateixen Parkinson amb problemes de mobilitat.
 
 

 🟠 Comissió d'Igualtat i Convivència

Es treballa amb creativitat i implicació per un ambient pacífic i inclusiu abordant essencialment 4 àrees de treball: clima escolar, bona relació entre alumnes, violència de gènere i orientació escolar.

🟠 A totes aquestes accions innovadores en tots els àmbits, caldria afegir les aparcades retransmissions de radi i club d'escacs així com la seua participació en el desenvolupament de panells cognitius per a persones amb alguna discapacitat física, encàrrec de l'Ajuntament.

 Aquest article esta basat en l'informe "Inovación Educativa en La Safor: I.E.S. JAUME II EL JUST, Tavernes de la Valldigna" publicat per la Càtedra d'Innovació Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València. Hem extractat i traduït al valencià.

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Podeu enviar els vostres comentaris d'actualitat. La Cotorra de la Vall els publicará com a notícia sempre que siguen d'interés general i després de comprovar-ne la veracitat.

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.