dilluns, 10 d’agost del 2020

PLENARI D'AGOST 2020: LA JUNTA DE GOVERN LOCAL: Funcions i atribucions segons les lleis vigents

El plenari, amb els vots del govern Compromís-PSOE, va aprovar delegar en la Junta de Govern Local  les atribucions del Plenari que per llei són delegables. La decisió, com els partits reconeixien en el plenari, és completament legal i està avalada per l'ordenament jurídic vigent.

La Junta de Govern Local és un organisme que ha d'existir en tots els municipis de més de 5.000 habitants i les seues atribucions estan reconegudes per llei. La decisió aprovada pel plenari d’agost li atorga les atribucions que li corresponen per la Llei 7/1985, reguladora de les Bases del Règim Local (LRBRL), que està modificada en diverses lleis posteriors.

La proposta del govern municipal no va ser recolzada pels partits de l'oposició que, malgrat reconéixer la legalitat de la decisió, van considerar la decisió com a una presumpta falta de transparència i participació, mentre que el govern municipal creu que eixes circumstàncies no es donen en tant que, per llei, les reunions de la Junta de Govern Local seran publiques  i podran assistir els regidors que vulguen. A més, eixa part pública de la sessió de la Junta de Govern Local serà retransmesa en les mateixes condicions que el Plenari Municipal i altres actes municipals. 

Al respecte, el regidor Enrique Chofre, que va defendre el posicionament del govern municipal, preguntava a l'oposició: "On està la falta de transparència i participació? Vostés participaran en les comissions, que és el lloc on els regidors poden fer les aportacions  i participar".

En tots els  Ajuntaments, la Junta de Govern Local  té competències delegades del ple, cosa que no passava a Tavernes. Als Ajuntaments on governen els partits que ací són oposició disposen de Juntes de Govern Local dotades de contingut i ningú considera ni acusa de falta de transparència i participació.

 EL GOVERN MUNICIPAL AFIRMA QUE NO SE LI LLEVEN COMPETÈNCIES A NINGÚ

El regidor Enrique Chofre, de Compromís, en nom del govern municipal (Compromís-PSOE) va remarcar la legalitat de la decisió i va negar la “falta de transparència i participació”. 

Chofre va explicar que la Junta de Govern Local “és un òrgan bàsic dins de l’Administració Local, i encara que volguérem, per llei no podem prescindir de la seua existència". El regidor en referir-se a les competències d'aquest òrgan municipal  afirmava que se li delegaven les que li corresponien. "No se li lleva cap competència a ningú" concloïa.

Enrique Chofre assegurava que amb la decisió “reforça el principi d’eficiència que ha de tindre l’Administració local, és a dir, poder avançar el màxim en procediments diversos, utilitzant els menors recursos possible”.

 

PARTICIPACIÓ DELS GRUPS MUNICIPALS EN LA JUNTA DE GOVERN

Chofre assegurava que per llei “la Junta de Govern és un òrgan regit pels principis de transparència i participació, on totes les decisions que es prenen estaran prèviament dictaminades en comissió i, si per motiu d’urgència, no es poden passar per comissió, es donarà compte en la immediata posterior”.

Quan a les sessions de la Junta de Govern, i la participació de la resta de grups, cal tindre en compte que les seues sessions tenen dos parts.

- Una primera part  que tractarà els punts de l’ordre del dia que siguen assumptes dins de les atribucions delegades del Plenari. Aquesta sessió serà pública, podran assistir els regidors que ho desitgen, i retransmesa en les mateixes condicions que el Plenari Municipal.

- Una segona part, de caràcter polític,  on es parlara dels assumptes propis dels partits del govern, les competències delegades als regidors per l’Alcaldia o aquelles que siguen pròpies a cada regidor. Eixa part, com fins ara i ha estat sempre, no serà pública ni retransmesa.

LES COMPETÈNCIES DELEGADES A LA JUNTA DE GOVERN

De manera resumida, recordem:

- L’exercici d’accions judicials i administratives i la defensa de la corporació en matèries de competència plenària, així com la declaració de lesivitat dels actes de l’Ajuntament.

- La concertació de diverses operacions de crèdit, segons les disposicions de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

- L’aprovació dels projectes d’obres i serveis, quan siga competent per a la contractació o concessió, i no estiguen previstos en els pressupostos.

- Les competències com a òrgan de contractació respecte dels contractes d’obres, de subministrament, de serveis, els contractes de concessió d’obres, els contractes de concessió de serveis i els contractes administratius especials, segons s’indica en la llei.

- L’aprovació dels projectes d’obres quan la contractació de la seua execució estiga entre la seua competència.

- El   reconeixement   extrajudicial   de   crèdits,   quan no hi ha dotació pressupostària, operacions de crèdit o concessió de quitació i espera.

- L’aprovació dels convenis de col·laboració i també les bases i convocatòries de subvencions, així com la resolució de tots els procediments per al seu atorgament, comprovació, justificació, modificació, revocació, devolució i impugnació.

- L’aprovació de tot tipus de plans, programes i estratègies sectorials (plans de seguretat, de protecció civil, contra incendis, d’igualtat , de mobilitat i similars) si no  exigesquen una majoria especial per la seua aprovació.

- Prendre les decisions quan a la tramitació dels procediments i la resolució dels expedients mitjançant actes administratius que afecten tercers. S’inclou la potestat sancionadora respecte de les atribucions delegades i la inhibició si l’Ajuntament no és competent i remetre les actuacions a altres autoritats quan siga procedent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Podeu enviar els vostres comentaris d'actualitat. La Cotorra de la Vall els publicará com a notícia sempre que siguen d'interés general i després de comprovar-ne la veracitat.

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.