Fa només uns dies podíem llegit en el web de l'Ajuntament la licitació del primer tram del col·lector, des de l'avinguda de la Marina fins al
dipòsit d'aigua pluvials, notícia de la qual ens vam fer ressó (foto superior). Una licitació de més 1’3 milions euros que completa la de 422.000 euros del vial
perimetral, que unirà les dues platges
valleres i davall del qual se soterrarà el col·lector.
Sembla
ser que entrem ja en la fase final, però
com hem arribat on ara estem? Perquè el vial i el col·lector disposen
dels terrenys, tenen aprovat el sistema de finançament i estem en la fase de
licitació: només queda adjudicar i executar
l’obra.
Doncs
ací hem arribat després d’anys en que hi ha hagut problemes, frustracions, desinterès... i ara és un bon moment per recopilar la
història d’un projecte que, amb els seus 3 milions totals, és el més gran en 25
anys de la nostra platja.
El
naixement i el procés inicial fracassat del col·lector
El col·lector
de la platja naix com a obra necessària i urgent per evitar inundacions fa més
de 12 anys. Es contempla per primera vegada la seua construcció en el Pla
Director de l’Aigua Potable de Tavernes.
El
govern del 2006 va atorgar a Aquagest la gestió de l’aigua potable i, per tant l’execució de les obres del Pla Director, però
no se li va exigir a la concessionària la construcció immediata del col·lector,
a pesar de ser una obra urgent i necessària.
Els anys següents no es va avançar gens. Els pressupostos de l’any 2007 i 2008 es tancaven amb un romanent negatiu de 3’4 milions i 4’5 milions. El govern d’aquell temps redacta un Pla d’Ajust per millorar l'economia de l’Ajuntament, amb un préstec de 6 milions per remodelar l’Avinguda de la Marina i executar el col·lector. El Pla d’Ajust no el va complir i l’execució del col·lector va quedar en fum.
Els anys següents no es va avançar gens. Els pressupostos de l’any 2007 i 2008 es tancaven amb un romanent negatiu de 3’4 milions i 4’5 milions. El govern d’aquell temps redacta un Pla d’Ajust per millorar l'economia de l’Ajuntament, amb un préstec de 6 milions per remodelar l’Avinguda de la Marina i executar el col·lector. El Pla d’Ajust no el va complir i l’execució del col·lector va quedar en fum.
El 2009 el govern d'aleshores va canviar la concessió d'un préstec per l'obligació que tenia Aquagest de finançar el col·lector a interés de cost zero. |
La situació
econòmica de l'Ajuntament era tan greu que, el govern d’aquell temps, va demanar a Aquagest un préstec sobre els
diners del cànon d’aigua potable. Va rebre 2’7 milions avançats del cànon fins el
2026 i, a canvi del favor, van alliberar a Aquagest de l’obligació que tenia de
finançar el col·lector.
Arribem
al 2010: són els anys dels “Plans E-1 i E-2” de Zapatero i del Pla
Confiança de Camps. Tavernes va rebre 8’7 milions per a obres que, s’haurien pogut
destinar al col·lector: no ho van fer.
Mai no
s’ha explicat a Tavernes perquè no van construir el col·lector amb una part dels
8’7 milions i perquè es van gastar 1’7 milions en el 2011 en l'avinguda de la platja i suprimir 120 places d'aparcament només per enterrar un tub davall que ni
anava a cap lloc ni servia per a res.
El projecte final de vial i col·lector: el govern de Compromís
El 2011 hi ha eleccions municipals i Compromís governa Tavernes. Es troba que el col·lector no té projecte, no hi ha autorització de Costes ni de Confederació per abocar les aigües a la mar, no hi ha consignació completa per a les obres i no s’ha iniciat cap expedient per aconseguir els terrenys.
El projecte final de vial i col·lector: el govern de Compromís
El 2011 hi ha eleccions municipals i Compromís governa Tavernes. Es troba que el col·lector no té projecte, no hi ha autorització de Costes ni de Confederació per abocar les aigües a la mar, no hi ha consignació completa per a les obres i no s’ha iniciat cap expedient per aconseguir els terrenys.
Compromís
obté les autoritzacions, redacta un projecte inicial amb pas pel carrer Blasco
Ibáñez, com sempre s’havia anunciat. Però... sorpresa, el projecte costa 3 milions. Va ser aprovat en
plenari, però era una inversió molt gran per a un Ajuntament aleshores en la
ruïna i es va buscar una alternativa per aprofitar millor la inversió.
El PP va votar en contra del projecte definitiu de col·lector (novembre 2015) |
El
projecte final nascut de l'informe de TYPSA per millorar tota l'obra
Compromís
encomana a TYPSA un estudi que confirma que és millor construir el col·lector davall d’un nou
vial de 18 metres d’ample en la zona perimetral del sector 13.
La proposta
és: obrir un carrer nou amb dos sentits de circulació per connectar les dues platges valleres, davall anirà enterrar
el col·lector i dins del projecte millorar el carrer Blasco Ibáñez i els
carrers adjacents. I es millora el desaigüe d’aigües pluvials, amb un tanc de
tempesta que transvasarà aigua a la Séquia Mare.
El
govern de Compromís accepta el nou projecte i es presenta al plenari el mes de
novembre del 2015. Tots els partit l’aproven, excepte el PP, que el va votar en
contra.
L’obtenció
dels terrenys es facilitava per un canvi
en la Lotup, aprovat per les Corts Valencianes en el 2017 a iniciativa de
l’alcalde de Tavernes Jordi Joan.
Per a obtindre diners per a l'execució, l’alcalde gestiona amb la
Generalitat una ajuda, valorada en 1’5 milions d’euros, uns diners que
s’estalviara Tavernes.
Juny 2018: només el govern de Compromís vota a favor de l'execució del vial perimetral |
Amb
tot ja nugat, el passat mes de juny el plenari aprova els 422.690 euros per
executar el vial perimetral amb només el vot a favor de Compromís.
I
l’últim capítol va ser el plenari de novembre, on tots el partits van votar a
favor, excepte EU, la proposta del
govern de Compromís de finançament plurianual de les obres del col·lector de la
platja i de les obres de reurbanització del carrer Blasco Ibáñez i adjacents.
Ara com ja hem dit, estem en el procés de licitació i adjudicació de les dos obres: el vial perimetral i el primer tram del col·lector. El segon tram l’executarà la Generalitat.
Ara com ja hem dit, estem en el procés de licitació i adjudicació de les dos obres: el vial perimetral i el primer tram del col·lector. El segon tram l’executarà la Generalitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Podeu enviar els vostres comentaris d'actualitat. La Cotorra de la Vall els publicará com a notícia sempre que siguen d'interés general i després de comprovar-ne la veracitat.
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.