La Via Verda, que va vore ahir iniciar les obres, transcorrerà per on passava l'antic tren de via estreta Carcaixent-Dènia. Les obres serviran per condicionar dos trams de
via verda entre Carcaixent i la Barraca d’Aigües Vives i és la Mancomunitat de
la Ribera, amb l'ajuda de la Diputació, qui les executa. A l'acte han estat presents, entre altres autoritats de la Ribera, la diputada de Turisme, Pilar Moncho, el president de la Mancomunitat de la Valldigna, Vicent Ribera i el regidor valler Josep Llácer.
L’any que ve, i dins dels pressupostos de la
Generalitat, està previst el condicionament del tram de 7’5 km entre La Barraca
i l’abaixador de Benifairó, amb una inversió de 750.000 euros. Serà una de les obres
que es contemplaran dins del Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de la Unió
Europea, amb subvenció del 50 %.
L'inici de les obres arriba després de moltes reunions mantingudes
de fa temps per les mancomunitats de la Ribera Alta,
la Valldigna i la Safor i els Ajuntaments d'Alzira, Carcaixent, la Barraca i
Tavernes per a reactivar un projecte
que descansava en un calaix del Ministeri de Medi Ambient des de fa ja anys. El tram entre Benifairó i la
Barraca d´Aigües Vives està declarat d'interès general pel propi Govern de l’Estat, que va incloure una previsió de 558.000 euros en el pressupost del Ministeri de Medi
Ambient però, a
pesar de les promeses fetes, finalment el Ministeri el va anul·lar.
Abaixador de Benifairó |
Implicació del govern de Compromís
El govern de Compromís de l'Ajuntament de Tavernes ha treballat de valent aquests anys per aconseguir la implicació de totes les administracions, entre elles Turisme. Està previst que s'executen diversos trams a Tavernes amb el Pla de Dinamització Turística de la Mancomunitat de la Safor.
El regidor d'Urbanisme i Foment Local, Josep Llácer, confia en que els propers anys puga ser
una realitat aquest gran projecte
mediambiental, turístic i de millora de la mobilitat que unirà la platja de
Tavernes i l'estació de trens la línia verda que arribarà a Carcaixent i Alzira. Els regidor ha assenyalat
que es treballa amb la Diputació i la Generalitat per obtindre fons europeus i poder
ampliar el projecte fins a Dénia.
Estació de Tavernes |
“Una llàstima que el Ministeri de Medi Ambient i el Govern de l'Estat no vulga implicar-se en aquest projecte i menystinga una vegada més als valencians en negar-se a finançar un projecte de via verda molt interessant perquè uneix 4 comarques” ha dit el regidor que remarca que la via verda “millorarà substancialment la qualitat de vida dels habitants i fomentarà el turisme sostenible i de qualitat”
Cal indicar que en l’actual legislatura el grup de treball
de la via verda ja s'ha reunit 2 vegades amb representants del Ministeri. El
resultat: no res. Aquestes obres són competència i les hauria de pagar el
Ministeri de Medi Ambient, que té el projecte enllestit des del 2010. Cal
recordar que el Ministeri de Medi Ambient és el mateix que ha anul·lat el
projecte del Vaca, o qui no actua definitivament en la platja de la Goleta.
El traçat |
La Via Verda Carcaixent-Tavernes
La Via Verda anirà des de l'antiga estació de Carcaixent
fins a l'estació de Renfe de Tavernes amb execució en diverses fases. L’antic traçat del ferrocarril es
reconvertiria per al senderisme i bici turisme amb els objectius fonamentals de
comunicar la costa i l'interior, a través d'un territori d'alt valor
paisatgístic.
Els trams previstos son: el tram urbà de Carcaixent; de Carcaixent a la Barraca d'Aigües Vives (8,2 km); de la Barraca d'Aigües Vives al Baixador de Benifairó (7,5 km), de l’Abaixador de Benifairó a Tavernes (5 km) i des del final del casc urbà de Tavernes fins a l'estació Renfe Tavernes (6,3 km).
Els trams previstos son: el tram urbà de Carcaixent; de Carcaixent a la Barraca d'Aigües Vives (8,2 km); de la Barraca d'Aigües Vives al Baixador de Benifairó (7,5 km), de l’Abaixador de Benifairó a Tavernes (5 km) i des del final del casc urbà de Tavernes fins a l'estació Renfe Tavernes (6,3 km).
Cal saber que l'anomenat "trenet", nom amb que els
veïns coneixíem la línia de tren Carcaixent-Dénia, era el traçat de via estreta
més antic de la península. El servei es va iniciar en 1860 amb tracció animal
fins el 1881, que va ser transformat en ferrocarril a vapor fins el juliol de
1969 que es tancà el tram Carcaixent- Gandia i en febrer de 1974 el tancament
definitiu amb la supressió del tram fins a Dénia.
El nou tram Cullera- Gandia aprofità la infraestructura de
l’antiga línia a partir del quilòmetre 23. A l’alcalde franquista d’aquell
temps, Amado Vila se li va prometre que la línia València- Gandia tindria l’estació
en Borderia, però al final l’estació anà
a parar a la Partida, el lloc on es troba ara.
Com a trams complementaris a la via verda es contempla la
unió de l'Estació Renfe d'Alzira amb el final del casc urbà de Carcaixent (5
km) i la connexió de l'estació de Tavernes amb la platja de Tavernes (3,9 km),
trams que potencien el servei i enriqueixen el projecte.
Elaboració pròpia
Elaboració pròpia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Podeu enviar els vostres comentaris d'actualitat. La Cotorra de la Vall els publicará com a notícia sempre que siguen d'interés general i després de comprovar-ne la veracitat.
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.