La mona és una de les
tradicions més arrelades de Pasqua, malgrat que no tenim coneixement exacte del
seu origen i significat inicial.
Cal dir que al nostre poble tenim “tonyes”, “mones” i fins i tot “servatxos”, tots fets de la mateixa pasta dolça.
Si consultem el diccionari trobem que l’accepció “tonya” (també dit panquemao, encara que el diccionari sempre posa com a primera accepció “tonya”) tan tradicional a Tavernes fa referencia al producte fet amb massa de briotx, esponjós i tou per dins, daurat en la capa exterior i més obscur, de forma semiesfèrica, i que sol portar damunt eixe toc de clara d’ou que es cou després o bé un polsim de sucre glacée.
Cal dir que al nostre poble tenim “tonyes”, “mones” i fins i tot “servatxos”, tots fets de la mateixa pasta dolça.
Si consultem el diccionari trobem que l’accepció “tonya” (també dit panquemao, encara que el diccionari sempre posa com a primera accepció “tonya”) tan tradicional a Tavernes fa referencia al producte fet amb massa de briotx, esponjós i tou per dins, daurat en la capa exterior i més obscur, de forma semiesfèrica, i que sol portar damunt eixe toc de clara d’ou que es cou després o bé un polsim de sucre glacée.
El diccionari diu que si
la tonya porta ou , estem parlant de mona i també es pot elaborar amb diverses
formes. Les més habitual almenys a Tavernes eren la de fardatxo, el “sarvatxo”
amb l’ou a la boca i tot ple d’anissets
per damunt dels petits talls que li fem a manera d’escates (seria un fardatxo o
un cocodril?) o d’una estrella, amb l’ou enmig i d’on eixen els braços també
amb anissets, o de trenes. No cal ni dir que cadascú pot donar-li la forma que
considere.
I no oblidem la tonya amb nous i panses, també semiesfèrica, com a variació més llaminera de la tonya normal.
Si que està clar que l’ou de xocolata no ha estat mai un costum de Tavernes, sense que això vulga dir que la “modernitat” ens l’ha introduït en alguns casos, una modernitat que també ha fet perdre molts costums i pràctiques culinàries: aquella sentor tan agradable de tonyes i tonyes dutes a casa, damunt de la post , després d’haver-les cuit als forns, quan Tavernes disposa de desenes de forns, avui és impossible perquè són rares les cases que continuen elaborant-se els propis dolços de Pasqua.
I no oblidem la tonya amb nous i panses, també semiesfèrica, com a variació més llaminera de la tonya normal.
Si que està clar que l’ou de xocolata no ha estat mai un costum de Tavernes, sense que això vulga dir que la “modernitat” ens l’ha introduït en alguns casos, una modernitat que també ha fet perdre molts costums i pràctiques culinàries: aquella sentor tan agradable de tonyes i tonyes dutes a casa, damunt de la post , després d’haver-les cuit als forns, quan Tavernes disposa de desenes de forns, avui és impossible perquè són rares les cases que continuen elaborant-se els propis dolços de Pasqua.
I tornant a l’origen,
discutit i incert per a molts autors, però si que estan d’acord a dir que seria
un costum d’origen pagà i que podria
estar relacionat amb els antics rituals de fertilitat que el cristianisme va
assimilar.
La mona ja apareix esmentada amb eixe nom al segle XV i podria derivar de l’àrab antic “mûna”, o siga ‘regal’ o ‘provisió de la boca’ i seria una manera antiga de pagar arrendament de terres feta en espècie: coques, ous durs i altres productes agrícoles.
Altres fan derivar el nom del llatí “munda”, les paneres amb dolços i ous decorats que els romans oferien a la deessa Ceres, mentre altres creuen que l’origen seria grec i es remuntaria a les “múníquies”, celebracions gregues dedicades a Artemisa, amb la qual cosa aquestes teories entroncarien amb els rituals de fertilitat precristians. A la mitologia grecoromana Ceres i Artemisa son deesses relacionades amb l’agricultura, les collites i la fertilitat.
La mona ja apareix esmentada amb eixe nom al segle XV i podria derivar de l’àrab antic “mûna”, o siga ‘regal’ o ‘provisió de la boca’ i seria una manera antiga de pagar arrendament de terres feta en espècie: coques, ous durs i altres productes agrícoles.
Altres fan derivar el nom del llatí “munda”, les paneres amb dolços i ous decorats que els romans oferien a la deessa Ceres, mentre altres creuen que l’origen seria grec i es remuntaria a les “múníquies”, celebracions gregues dedicades a Artemisa, amb la qual cosa aquestes teories entroncarien amb els rituals de fertilitat precristians. A la mitologia grecoromana Ceres i Artemisa son deesses relacionades amb l’agricultura, les collites i la fertilitat.
I ja en pla particular,
hi ha llocs on la tradició diu que la mona ha de dur tants ous com anys té el
xiquet/la xiqueta que la rep, mentre nosaltres els valencians, amb l’ou dur podem
fer una declaració d’amor i esclafar-lo
al front de la persona estimada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Podeu enviar els vostres comentaris d'actualitat. La Cotorra de la Vall els publicará com a notícia sempre que siguen d'interés general i després de comprovar-ne la veracitat.
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.