Estació de Tavernes, on ara s'alça la Casa de la Cultura |
La Generalitat Valenciana va anunciar ahir que invertirà 750.000
euros per construir el tram de Via Verda que va de la Barraca d'Aigües Vives a l’abaixador
de Benifairó. En total és un tram de 7’5 quilòmetres que correspon al projecte de Vía Verda Carcaixent-Tavernes i que aprofita l’antic
traçat del ferrocarril Carcaixent-Dénia.
Aquesta inversió de 750.000 euros es contemplarà dins dels
pressupostos del 2018, segons va anunciar ahir la Consellera de Territori, María José Salvador, en una
reunió celebrada a la Mancomunitat de la Ribera amb representants municipals
dels pobles de la Ribera i la Safor-Valldigna per on passava el tren. Serà una
de les obres que es contemplaran dins del Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de
la Unió Europea, amb subvenció del 50 %.
Tal com ací hem vingut publicant des del 2013, aquestes
obres son competència i les hauria de pagar el Ministeri de Medi Ambient, que
té el projecte enllestit des del 2010 amb un cost que va estimar aleshores en 3’4
milions. El projecte de Via Verda es contemplava dins del programa de Camins
Naturals i en el nostre cas abastava des de l'antiga estació del tren a
Carcaixent fins a l'estació de Renfe de Tavernes, amb execució en diverses
fases.
Fins i tot el projecte tenia una previsió de 558.000 euros
en els pressupostos del Ministeri de Medi Ambient per iniciar els treballs
aquell any, però finalment es va anul·lar.
Cal recordar que el Ministeri de Medi Ambient és el mateix que ha
anul·lat el projecte del Vaca, o qui no actua definitivament en la platja de la
Goleta.
La Via Verda Carcaixent-Tavernes
La Via Verda que es vol executar aniria des de l'antiga
estació de Carcaixent fins a l'estació de Renfe de Tavernes, a la Partida, amb
execució en diverses fases. L’antic
traçat del ferrocarril es reconvertiria per al senderisme i bici turisme amb
els objectius fonamentals de comunicar la costa i l'interior, a través d'un
territori d'alt valor paisatgístic.
Els trams previstos son: el
tram urbà de Carcaixent; de Carcaixent a la Barraca d'Aigües Vives (8,2
km); de la Barraca d'Aigües Vives al Baixador de Benifairó (7,5 km), de l’Abaixador
de Benifairó a Tavernes (5 km) i des del final del casc urbà de Tavernes fins a
l'estació Renfe Tavernes (6,3 km).
El Ajuntaments afectats sempre han considerat de gran importància el projecte
perquè suposa un impuls per al turisme a més de realçar el valor històric de l'espai
pel qual va circular un tren que al llarg de més de 100 anys va afavorir al
desenvolupament econòmic i social de tres comarques, la Ribera, la Safor i la
Marina Alta.
Cal saber que l'anomenat "trenet", nom amb que els
veïns coneixíem la línia de tren Carcaixent-Dénia, era el traçat de via estreta
més antic de la península. El servei es va iniciar en 1860 amb tracció animal
fins el 1881, que va ser transformat en ferrocarril a vapor fins el juliol de
1969 que es tancà el tram Carcaixent- Gandia i en febrer de 1974 el tancament
definitiu amb la supressió del tram fins a Dénia.
Com a trams complementaris es contempla la unió de l'Estació
Renfe d'Alzira amb el final del casc urbà de Carcaixent (5 km) i la connexió de
l'estació de Tavernes amb la platja de Tavernes (3,9 km), trams que potencien
el servei i enriqueixen el projecte.
El que puc dir és que el tram que va des del Baixador de Benifairó fins a la Barraca d'Agües Vives és preciós. D'ahí cap a dalt supose que també. Tanmateix el tram dea de Tavernes. Tot el trajecte és molt bonic.
ResponElimina