dilluns, 30 de gener del 2017

La Safor-Valldigna i la Ribera volen iniciar la via verda Carcaixent-Tavernes



Estació del tren a Tavernes (actual Casa de la Cultura)

Els Ajuntaments de la Safor-Valldigna i de la Ribera no estan disposats a esperar més al Ministeri de Medi Ambient per a iniciar la transformació de l'antic traçat del ferrocarril entre Carcaixent i Tavernes en una via verda encara que siga amb recursos propis.

Representants de les mancomunitats de la Ribera Alta, la Valldigna i la Safor i dels Ajuntaments d'Alzira, Carcaixent, la Barraca i Tavernes   s'han reunit diverses vegades els últims mesos per a reactivar un projecte que descansa en un calaix des de fa ja anys. Recordem que el tram entre Benifairó i la Barraca d´Aigües Vives està declarat d'interès general pel propi Govern de l’Estat.

Estació de Benifairó (L'abaixador)
Els diners que puguen aportar els ajuntaments no serà suficient i per tant estan disposats a cercar finançament de la Generalitat o rebre qualsevol ajuda econòmica per engegar el projecte. El govern espanyol va estimar un cost de 3,4 milions d'euros,  però en les reunions de treball es vol reduir a 1,5 milions, amb la qual cosa seria mes viable.

El projecte és molt important per als Ajuntaments perquè suposa un gran atractiu turístic a més de realçar el valor històric de l'espai pel qual va circular un tren que al llarg de més de 100 anys va afavorir al desenvolupament econòmic i social de tres comarques, la Ribera, la Safor i la Marina Alta.

Vista actual d'un tram de la "vieta"

Un poc d'història i dades sobre el projecte de Via Verda

L'anomenat "trenet", la línia de tren Carcaixent-Dénia és el traçat de via estreta més antic de la península. El servei es va iniciar en 1860 amb tracció animal fins el 1881, que va ser transformat en ferrocarril a vapor fins el juliol de 1969 que es tancà el tram Carcaixent- Gandia i en febrer de 1974 el tancament definitiu amb la supressió del tram fins a Dénia.

La Via Verda aniria des de l'antiga estació a Carcaixent fins a l'estació de Renfe de Tavernes, amb execució en diverses fases.  L’antic traçat del ferrocarril es reconvertiria per al senderisme i bici turisme amb els objectius fonamentals de comunicar la costa i l'interior, a través d'un territori d'alt valor paisatgístic.

Els trams previstos son: el  tram urbà de Carcaixent; de Carcaixent a la Barraca d'Aigües Vives (8,2 km); de la Barraca d'Aigües Vives al Baixador de Benifairó (7,5 km), del Baixador de Benifairó a Tavernes (5 km) i des del final del casc urbà de Tavernes fins a l'estació Renfe Tavernes (6,3 km). 

Com a trams complementaris es contempla la unió de l'Estació Renfe d'Alzira amb el final del casc urbà de Carcaixent (5 km) i la connexió de l'estació de Tavernes amb la platja de Tavernes (3,9 km), trams que potencien el servei i enriqueixen el projecte.

6 comentaris:

  1. Estaría molt be eixa via verda. Ojala siga una realitat pronte

    ResponElimina
  2. El tren de Carcaixent
    fent xups xups
    el tren de Carcaixent
    ix quan vol arriba quan pot
    fent xups xups
    el tren de Carcaixent.

    El tren de Carcaixent
    fent xups xups
    el tren de Carcaixent
    ja se'n va el meu trenet
    fent xups xups
    el tren de Carcaixent.

    El tren de Carcaixent
    fent xups xups
    el tren de Carcaixent
    ja arribem a la vall
    fent xups xups
    el tren de Carcaixent.

    Cançó popular infantil.

    ResponElimina
  3. És la primera vegada que veiem eixa versió.
    Sempre havíem conegut la versió "El tren d'Olot"

    https://www.youtube.com/watch?v=1UX4jYyqgkk

    ResponElimina
  4. Tan de bo que puguem vore fet realitat eixe projecte que donaria molta vida, i un turisme diferent, a les nostres comarques.

    ResponElimina
  5. Estaria més que bé aquesta via, i més tenint en compte que el projecte d'unir Simat, Benifairó i Tavernes pel llit del riu sembla aturat.

    ResponElimina
  6. Esta versió la canta Paco Muñoz (No he trobat versió d'ell a youtube) i Dani Miquel (a partir del minut 5:25).

    https://www.youtube.com/watch?v=XBoXNnsWi80

    Abans he fet un còpia i enganxa i no me n'he adonat, però evidentment eixa Vall hauria d'anar en majúscula perquè és la nostra Vall.

    ResponElimina

Podeu enviar els vostres comentaris d'actualitat. La Cotorra de la Vall els publicará com a notícia sempre que siguen d'interés general i després de comprovar-ne la veracitat.

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.