Estació del tren a Tavernes (actual Casa de la Cultura) |
Els Ajuntaments de la Safor-Valldigna i de la Ribera no
estan disposats a esperar més al Ministeri de Medi Ambient per a iniciar la
transformació de l'antic traçat del ferrocarril entre Carcaixent i Tavernes en
una via verda encara que siga amb recursos propis.
Representants de les mancomunitats de la Ribera Alta, la
Valldigna i la Safor i dels Ajuntaments d'Alzira, Carcaixent, la Barraca i
Tavernes s'han reunit diverses vegades
els últims mesos per a reactivar un projecte que descansa en un calaix des de
fa ja anys. Recordem que el tram entre Benifairó i la Barraca d´Aigües Vives
està declarat d'interès general pel propi Govern de l’Estat.
Estació de Benifairó (L'abaixador) |
Els diners que puguen aportar els ajuntaments no serà
suficient i per tant estan disposats a cercar finançament de la Generalitat o rebre
qualsevol ajuda econòmica per engegar el projecte. El govern espanyol va
estimar un cost de 3,4 milions d'euros,
però en les reunions de treball es vol reduir a 1,5 milions, amb la qual
cosa seria mes viable.
El projecte és molt important per als Ajuntaments perquè
suposa un gran atractiu turístic a més de realçar el valor històric de l'espai
pel qual va circular un tren que al llarg de més de 100 anys va afavorir al
desenvolupament econòmic i social de tres comarques, la Ribera, la Safor i la
Marina Alta.
Vista actual d'un tram de la "vieta" |
Un poc d'història i dades sobre el projecte de Via Verda
L'anomenat "trenet", la línia de tren
Carcaixent-Dénia és el traçat de via estreta més antic de la península. El
servei es va iniciar en 1860 amb tracció animal fins el 1881, que va ser
transformat en ferrocarril a vapor fins el juliol de 1969 que es tancà el tram
Carcaixent- Gandia i en febrer de 1974 el tancament definitiu amb la supressió
del tram fins a Dénia.
La Via Verda aniria des de l'antiga estació a Carcaixent
fins a l'estació de Renfe de Tavernes, amb execució en diverses fases. L’antic traçat del ferrocarril es reconvertiria
per al senderisme i bici turisme amb els objectius fonamentals de comunicar la
costa i l'interior, a través d'un territori d'alt valor paisatgístic.
Els trams previstos son: el
tram urbà de Carcaixent; de Carcaixent a la Barraca d'Aigües Vives (8,2
km); de la Barraca d'Aigües Vives al Baixador de Benifairó (7,5 km), del
Baixador de Benifairó a Tavernes (5 km) i des del final del casc urbà de
Tavernes fins a l'estació Renfe Tavernes (6,3 km).
Com a
trams complementaris es contempla la unió de l'Estació Renfe d'Alzira amb el
final del casc urbà de Carcaixent (5 km) i la connexió de l'estació de Tavernes
amb la platja de Tavernes (3,9 km), trams que potencien el servei i enriqueixen
el projecte.
Estaría molt be eixa via verda. Ojala siga una realitat pronte
ResponEliminaEl tren de Carcaixent
ResponEliminafent xups xups
el tren de Carcaixent
ix quan vol arriba quan pot
fent xups xups
el tren de Carcaixent.
El tren de Carcaixent
fent xups xups
el tren de Carcaixent
ja se'n va el meu trenet
fent xups xups
el tren de Carcaixent.
El tren de Carcaixent
fent xups xups
el tren de Carcaixent
ja arribem a la vall
fent xups xups
el tren de Carcaixent.
Cançó popular infantil.
És la primera vegada que veiem eixa versió.
ResponEliminaSempre havíem conegut la versió "El tren d'Olot"
https://www.youtube.com/watch?v=1UX4jYyqgkk
Tan de bo que puguem vore fet realitat eixe projecte que donaria molta vida, i un turisme diferent, a les nostres comarques.
ResponEliminaEstaria més que bé aquesta via, i més tenint en compte que el projecte d'unir Simat, Benifairó i Tavernes pel llit del riu sembla aturat.
ResponEliminaEsta versió la canta Paco Muñoz (No he trobat versió d'ell a youtube) i Dani Miquel (a partir del minut 5:25).
ResponEliminahttps://www.youtube.com/watch?v=XBoXNnsWi80
Abans he fet un còpia i enganxa i no me n'he adonat, però evidentment eixa Vall hauria d'anar en majúscula perquè és la nostra Vall.