És una veritat que no podem obviar: Si hi ha una llei que permet els bous en plaça portàtil mentre hi haja afeccionats serà molt complicat tallar en els pobles els bous. I la Valldigna és un bon exemple de la realitat, de la pugna entre els desitjos i la legalitat.
L’arribada als Ajuntaments de la Valldigna de noves forces polítiques propiciava declaracions del tipus de no celebrar bous al carrer, però la realitat per ara és que tant a Benifairó com a Simat, on ja s’han celebrat els festes, hi ha hagut bous i a Tavernes, que les celebra a setembre tot apunta al mateix. Anem per ordre i seguint l’ordre de celebració de festejos.
L’arribada als Ajuntaments de la Valldigna de noves forces polítiques propiciava declaracions del tipus de no celebrar bous al carrer, però la realitat per ara és que tant a Benifairó com a Simat, on ja s’han celebrat els festes, hi ha hagut bous i a Tavernes, que les celebra a setembre tot apunta al mateix. Anem per ordre i seguint l’ordre de celebració de festejos.
A Benifairó i Simat
A Benifairó després les eleccions del 2015 hi ha canvi de govern i el nou alcalde Josep Antoni Casanova, de Compromís, afirmava que era contrari als bous al carrer i que no financiaria ni ajudaria en les infraestructures. I els afeccionat es mogueren, i de manera particular, aconseguiren els permisos i les instal·lacions necessàries. Benifairó va tindre bous les passades festes locals en una plaça portàtil.
A Simat, les eleccions del 2015 duien a l’alcaldia a Víctor Mansanet, d’EUPV, convençut defensor dels animals com el seu partit, que va deixar clar de seguida que no hi hauria bous al carrers pagats per l’Ajuntament.
Malgrat això, eixe mateix any 2015 va consentir els bous perquè deia que estava tot organitzat per dir que en el 2016 els bous al carrer desapareixerien de la programació de festes i els diners que paga l’Ajuntament serien per a compra de material escolar.
Hem arribat al 2016, i res de res: a Simat hi ha hagut bous al carrer pagats per l’Ajuntament. L’excusa de Víctor Mansanet, d’EUPV, per pagar els bous al carrer de Simat és que la resta de partits del govern en volien. Doncs en política i per coherència, quan un es veu obligat a prendre decisions en contra de la postura personal i política del seu partit...
El cas de Simat es paradigmàtic del que sol passar en els partits segons governen o no. Mentre els militants d’EUPV han callat totalment i han passat de Simat, a Tavernes, on són oposició, són dels més actius en les xarxes i facebook en els atacs al govern de Compromís.
Els comentaris de coneguts militants d’EUPV de Tavernes se n’han eixit dels arguments polítics en alguns casos per arribar a desqualificacions i desprecis personals. Tant que el seu màxim representant local, l’històric i exalcalde Eduardo Bononad, actual regidor en l’oposició de Tavernes, va haver de cridar l’atenció als seus militants per facebook sobre la inconveniència d’ús d’algunes expressions.
I és que una vegada més quedava demostrat que no s’actua igual quan es governa que quan s’està en l’oposició. EUPV tenint l’alcaldia de Tavernes, també va permetre i pagar els bous al carrer en les festes de Tavernes. Això sí, eren altres temps.
A Tavernes
En el cas de Tavernes, quan el 2011 Compromís va assolir l’alcaldia en un govern de tres partits va ser la pressió ciutadana qui va obligar a fer bous, i el govern que formaven Compromís-PSOE-EUPV (no ho oblidem: era un govern de tres partits i la delegació de festes en mans del PSOE) va canviar a la formula tradicional de Tavernes de “bous al carrer” abandonant la plaça portàtil privada de Marjaletes.
La majoria absoluta de Compromís propiciava a principis d’any una consulta amb la pregunta: “Esteu d’acord que els bous al carrer formen part de la programació de festes”. Va tindre una escassa participació (1.799 participants de 15.183 possibles) i on el 42% dels participants digueren “no” a que l’Ajuntament incloguera com a propis els bous al carrer a les festes i els financiara.
La consulta no està per damunt de la legislació i no ha evitat, com ja ha passat en altres localitats, que la iniciativa privada promoga la instal·lació d’una plaça portàtil en un terreny privat i puga organitzar els festejos, si aconsegueix el permís de la Generalitat.
Com recordava el diari Levante-EMV fa uns dies, la Generalitat és competent en l’autorització dels bous i no l’Ajuntament, per molt que algun diari-blog oficial del PP vulga enganyar els seus lectors i equipara “decidir” a “autoritzar”, que són dos coses diferents.
I això ho diu el decret 31/2015, que al seu article 13, que mai publiquen i sempre amaguen, diu ben clar: Per a la celebració de festejos taurins tradicionals serà preceptiu obtindre l'autorització expressa de la conselleria competent en matèria d'espectacles. En cap cas podran celebrar-se simultàniament dos modalitats diferents de festejos en el mateix recinte o plaça.
Està ben clar, no? Obtindre l’autorització de la conselleria competent, la de Governació i Justícia, per damunt del que decidesca l’Ajuntament. Sempre cal l’autorització de la Generalitat.
I de nou canvien les coses, segons sigues govern o oposició. El PSOE tenia les competències de festes en la passada legislatura i en els “bous al carrer” va prendre algunes decisions per damunt del consens de la penya. Ara, de ser assidus en els festejos, el Sr. Borràs ha passat a ser animador de les crítiques en la xarxa, on demostra el seu nivell de debat no amb arguments polítics raonats sinó amb desqualificacions i altres perles on l’argument polític queda substituït pels atacs personals. Quin nivell!!!
En resum, ho mires per on ho mires, i penses com penses, tot plegat un gran espectacle.
Si la gent vol bous pues a fer i qui no vullga que no vaja que no s'obliga a ningú.
ResponEliminaJo veig un fons prou polititzat en el tema dels bous, no nomes a Tavernes sino tambe a la resta de l´estat. Ningu parla de la doma de cavalls, per exemple, jo no se si se´ls maltracta fisicament, pero estas obligant al cavall a fer unes coses per divertiment exclusiu de les persones. Pardalets engabiats, gossos de 30 o 40 kilos en pisos de 90 m2 que nomes ixen un parell de vegades de casa, per molt domestics que siguen jo crec que es prou inhumà....La linea del que es i no es maltractamen es molt fina i depen del prisma d`on es mire. I que quede per aclaracio que no estic a favor de les corregudes de bous on s acaba matant al bou. Pero despres son els bous al carrer i despres filarem tan prim que aço no tindra llimit. I com a nota, dir que a l' ultim correcan que es feu a TAvernes, hi havien animalets que donaven pena, d ofegats que anaven per que l amo anava mes apresa i no parava d estira los de la correja, per a mi fou lamentable, pero clar, aixo per a l amo del gosset sera algo normal.
ResponEliminaSembla ser que si hi ha competència municipal Cotorra i el tema està documentat! Dit aixó us apunte la meua posició peronal i pública:
ResponElimina"Si el moviment animalista el farcim de conveniències polítiques sense cap tipus d'argumentació coherent, fem un molt mal ús del moviment social i a més amés fem el ridícul més miserable ... lo de l'Ajuntament de Simat de la Valldigna és inassumible de totes totes i lo de l'Ajuntament de Benifairó de la Valldigna ratlla el ridícul. El silenci mediàtic i personal de moltes resulta patètic, mentre carreguem tintes amb els pobles del costat".
Salut i endavant!
Estem amb tu Vicent i ho hem dit sempre. No som de bous de carrer però respectem la gent que els vols. No som qui per decidir per altres.
ResponEliminaTota la crítica del moviment animalista - Frare inclós- s'ha dirigit contra Compromís de Tavernes i el seu alcalde i han callat el que ha passat a la resta de pobles, i no només els de la Valldigna. I ells sabran - Frare inclós- el perquè d'eixa actuació.
Tu ho has dit: el moviment animalista el farcim de conveniències polítiques sense cap tipus d'argumentació coherent. I això es fa moltes vegades, i segons qui governa en un lloc l'ataquem i el femn un trap o callem.
Tu saps que pensem ací en la Cotorra dels bous, com també saps que pensem respecte a eixa voluntat de prohibir que tenen alguns. Fa anys deiem: Prohibit prohibir. Era l'eslogan de molta gent que es deia d'esquerres i que ara ha oblidat.
De vegades ens sembla el tema dels bous com el de l'avort: alguns deien jo no vull l'avort, ni vull que tu avortes ni que estigues a favor. Ara traduït en jo no vull bous, ni vull que tu els recolzen ni que se'n facen a cap lloc.
I es prenen el bous com exemple del presumpte maltractament, quan hi ha milers i milers de casos de maltractament, que ningu diu res. O és que els zoos no són ni més ni menys que maltractament, forà de l'habitat natural, fora de la climatologia natural, obligat a no caçar, per exemple. I ningú no diu res.
Un article de molt bona explicació i anàlisis del que realment passa en els bous dels pobles. Eixa es la realitat, la que expliqueu i no el que volen fer creure. I com expliqueu cada partit canvia de jaqueta segons el poble que estiga i si toca o no toca poder.
ResponEliminaEl món és del color del cristall en que es mira; i el cristall polític és un prisma de conveniències. A mí no m'agraden els bous de cap mena, però no soc vegetetariana, i malgrat que cada volta menge menys carn, m'encisa el pernil com a més bò millor. No soc tan hipócrita com per a no adonar-me que el pitjor maltractament animal és assessinar-lo per a menjar-lo. Però des de que el món és món uns animals s'alimenten de altres, i nosaltres no deixem de ser animals, que solem anomenar-nos racionals, encara que poques voltes ho demostrem.
ResponEliminaMolt be això de prohibit prohibir
ResponEliminaM’han sorprès molt els dos “Frare inclòs”, molt curiós. Compartisc aquesta resposta a les xarxes, perquè supose que l’aneu a censurar com en altres ocasions.
ResponEliminaRepetisc el que oculteu. El que oculteu vosaltres, i no s’oculta Simat: reglament vigent de bous al carrer, preàmbul, bloc I, paràgraf 5: "(…) Amb esta premissa, els distints municipis poden celebrar bous al carrer o no, poden incorporar-se a la festa si així ho estimen o poden acollir altres modalitats tradicionals a la seua localitat. De la mateixa manera poden decidir en contra, opció que és igualment respectable, sense que això afecte la transcendència d’una tradició que no té per què entendre de fronteres".
Bloc IV, paràgraf 6. "(…) Una rellevància especial cobra ara la declaració de l’ajuntament respecte a la realització dels festejos de bous al carrer al seu terme municipal. Amb la regulació anterior, cada consistori informava favorablement sobre el caràcter tradicional d’aquells. Ara, amb la nova previsió normativa basada en la tradicionalitat universal de la festa, l’entitat local declararà si està d’acord o no sobre la celebració dels festejos, sense referència al seu caràcter tradicional ja que este ja es pressuposa i subjau en la declaració que s’efectue".
"Article 15. Documentació necessària per a la celebració de festejos de bous al carrer. L’organitzador o promotor de festejos taurins tradicionals (bous al carrer), prèviament a la seua autorització, haurà d’obtindre la documentació següent i l’haurà de tindre a disposició del director de la festa o de l’autoritat competent:
1. Declaració favorable de l’ajuntament de la localitat a la celebració de festejos de bous al carrer.
2. Autorització o llicència de l’ajuntament en els supòsits d’ocupació o utilització de via pública.
3. Informe sobre les instal·lacions de tancament, delimitació, protecció o diversió subscrit pel tècnic municipal o, si no n’hi ha, per un tècnic competent sobre els aspectes assenyalats en l’annex II d’este reglament".
(DECRET 31/2015, de 6 de març, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de festejos taurins tradicionals a la Comunitat Valenciana (bous al carrer) [2015/2176])
Sr. Jesús Frare i Garcia:
ResponEliminaPensem està ben clar: vosté ha tingut una fixació especial per Compromís Tavernes i el seu alcalde, al llarg de molts articles d'opinió amb atacs personals a Jordi Joan. No li'n coneixem a cap alcalde de cap altre poble on fan bous, Ni en Levante-EMV, ni en La Veu del País Valencià, per exemple. Igual estem equivocats.
Vosté sabrà perquè eixa monomania i fixació en Compromís Tavernes i en l'alcalde.
Quan al seu escrit i esment d'articles del decret, on trobem a faltar l'article 13, (despiste o oblit intencionat?) li donem les gràcies perquè el que fa és donar-nos la raó: en cap moment diu cap dels articles que esmenta que cal preceptivament l'autorització de l'Ajuntament.
L'articulat només diu que l'Ajuntament estarà o no d'acord, (Podem estar d'acord que en un solar facen un edifici de 7 plantes, però això no implica que l'autoritzen), com tampoc el decret diu que la declaració favorable de l'Ajuntament implica l'autorització de l'espectacle, que només pot atorgar la Generalitat.
Si que està clar que l'Ajuntament ha de donar la llicència a l'ocupació de la via pública i informar a favor sobre les instal·lacions, on suposem que hi ha una normativa clara i que l'Ajuntament es vora obligat a donar la llicència si la instal·lació i els seus elements acompleixen la llei.
Però en cap moment diu que això (declaració a favor, llicencia d'ocupació de via pública, que no és el cas per ser terreny privat, o informe sobre les instal·lacions) substitueixen l'autorització de la Generalitat, com obliga l'article 13.
Vosté amaga que el decret es prou explicit i l'article 13 que vosté no esmenta per a res ho diu ben clar: només pot autoritzar els festejos la Generalitat.
Li'l repetim, perquè o el desconeix l'article 13 o es fa el llonguis i no vol coneixer-lo:
Article 13:
Per a la celebració de festejos taurins tradicionals serà preceptiu obtindre l'autorització expressa de la conselleria competent en matèria d'espectacles. En cap cas podran celebrar-se simultàniament dos modalitats diferents de festejos en el mateix recinte o plaça.
I ho diu ben clar i ben explicit: Autorització expressa de la Conselleria competent en matèria d'espectacles.
Per tant, parle i explique l'article 13, que és l'unic que parla i diu qui és competent en autoritzar els festejos.
Qui es eixe senyor pa dir el que hem de fer o deixar de fer a Tavernes?
ResponEliminaJa hi ha prou!!
A mi em dóna igual que Simat amague o no amague el reglament de bous al carrer, si al final celebra i paga els bous al carrer. I que ho faça en contra de la promesa que va fer l'any passat com en el seu moment va publicar el Levante i ha recordat la Cotorra.
ResponEliminaUna postura molt selectiva de Jesús Frare, que en uns llocs com Simat protegix i justifica que facen bous al carrer i en altres com Tavernes els critica.
El que hauria de fer Jesús Frare és deixar de voler prohibir, que els homes som lliure per a triar.
I m'ha agradat molt el comentari i li dóne tota la raó:
Ningu parla de la doma de cavalls, per exemple, jo no se si se´ls maltracta fisicament, pero estas obligant al cavall a fer unes coses per divertiment exclusiu de les persones. Pardalets engabiats, gossos de 30 o 40 kilos en pisos de 90 m2 que nomes ixen un parell de vegades de casa, per molt domestics que siguen jo crec que es prou inhumà....La linea del que es i no es maltractamen es molt fina i depen del prisma d`on es mire. I que quede per aclaracio que no estic a favor de les corregudes de bous on s acaba matant al bou. Pero despres son els bous al carrer i despres filarem tan prim que aço no tindra llimit.
Però eixos fets no importen als defensors dels animals. Com no els importa la manera com sacrifiquen en els escorxadors els animals que ens menjarem.
Bo, la vostra resposta ja està publicada a la meua nota, seguida d’aquesta rèplica. Anem a veure, el títol de l’article 15 és “Documentació NECESSÀRIA per a la celebració de bous al carrer”. Al DIEC, la definicció de ‘necessària’ és: 1 adj. [LC] De què hom no pot passar-se, no pot prescindir”. Autoritza la Generalitat, però sense la declaració favorable de l’Ajuntament, no l’autoritza.
ResponEliminaTeniu capacitat de fer política, teniu la capacitat d’autogovern que tant ploreu respecte a altres qüestions, perduda a mans de Montoro. I el que féu és utilitzar-la per a afavorir els interesos dels linxadors de bous al carrer, mentre amagueu que la teniu.
Més explícit que això no n’hi ha res. O si, els aclariments del preàmbul que assenyalen clarament la responsabilitat de l’ajuntament. I el vostre intent d’amagar-vos darrere d’un article és un insult a la intel·ligència de qui us llig.
Respecte a la fixació, no us penjeu tantes medalles. La Carles Pinazo ha fet i farà a molts més llocs que a Tavernes. No sou el melic del món.
No tire balons fora, Sr, Frare. No està be que vosté faça això
ResponEliminaEl DIEC diu sobre autoritzar: Donar (a algú) dret o facultat de fer alguna cosa. Permetre legalment de fer (una cosa).
"Que no pot passar, no pot prescindir" no té res a vore amb "Donar (a algú) dret o facultat de fer alguna cosa. Permetre legalment de fer (una cosa" Entesos? I d'això parla l'article 13.
I molt bé que la Carles Pinazo ho faça. Vosté no ho ha fet. Com li hem dit només té fixació en els articles d'opinió amb un poble i una persona.
Ho tanquem ja?
ResponEliminaDoncs si Jesús, molt aclaridor el contingut de l'atricle 15, per molt d'interes que es faça es remarcar l'article 13. Està clar:
Article 15. Documentació necessària per a la celebració de festejos de bous al carrer
L’organitzador o promotor de festejos taurins tradicionals (bous al carrer), prèviament a autoritzar-los, haurà d’obtindre la documentació següent i tindre-la a disposició del director de la festa o de l’autoritat competent:
1. Declaració favorable de l’ajuntament de la localitat a la celebra- ció de festejos de bous al carrer.
l'ajuntament, obrant amb conseqüència amb la consulta, no hauria de facilitar aquesta declaració, sense la qual, la Generalitat no podria donar l'autorització.
ResponEliminaL'Ajuntament de Tavernes, com a administració, no pot actuar a la babalà, ni tallar ni impedir la iniciativa privada de manera discriminatòria i sense tindre una causa justificada.
I no oblidem que els bous enguany són iniciativa privada, amb un empresari com a promotor, que segons les lleis actuals té tot el dret a poder oferir espectacles si compleix la llei.
I la consulta només li aprofita al mateix Ajuntament perquè no organitze els bous dins dels actes propis de les festes i els pague amb fons propis, com fa per exemple Simat.
No es poden mesclar a la lleugera aspectes legals, com és l'article 13 que obliga a obtindre l'autorització de la Generalitat, amb els desitjos d'alguns basats en interpretacions partidistes d'altres articles del decret que mai diuen que ha de ser l'Ajuntament qui autoritze.
La declaració favorable no implica ni diu que siga una autorització als festejos. No malinterpretem les paraules i el seu significat i no contemplem en elles significats que el legislador no ha contemplat.
Si el legislador hagués volgut que l'Ajuntament done el permís i no la Generalitat ho hauria especificat en el decret, i en cap moment de l'articulat, ni tan sols en els articles que tan alegrement esmenteu i interpreteu segons els vostres interessos, ho diu.
Siguem seriosos.
El mateix argument del darrer comentari de la Cotorra valdria també per deixar fer espectacles de circ amb animals. Si l'Ajuntament donara autorització a la també empresa privada es faria circ.
ResponEliminaNo exactament. I tu ho has dit i ho deixes clar: si l'Ajuntament DONARA AUTORITZACIÓ, perquè en aquest cas és l'administració competent. I com és competent regula l'activitat, al igual que fa en tantes i tantes coses.
ResponEliminaEn els bous l'Ajuntament no regula, simplement informa, però no és competent de l'autorització.
Tornes a canviar l'esperit del legislador.
Esta vist que en este poble es fa política de tot. Pareix qie ara els taurins són antitaurins només per posar-se en contra de l'alcalde.No ho dic per cap comentari d'aci, sino perque llegint a facebook trobes tantes animalades que pots arribar a desmoralitzar-te. Gent del mateix poble faltanse el respecte de manera molt trista.Jo crec que deixar que les persones que volen vajen a vore 4 vaquetes correr no és per a tractar-los de criminals.I més quan és una cosa privada que no va a subvencionar-se en diners de ningú, ni dels que estan en contra ni dels que estan a favor, cosa que em sembla molt acertada. A partir de aci pense que els interesos per polititzar-ho tot i estan dugent a la gent a un nivell de debat que només servix per confrontar al poble.Es trist que mogen els fils alguns que fins i tot van intentar fer negoci en l'espectacle de bous al carrer quan el tenien a la porta de sa casa en eixe moment no van penjar cap bandera de no al maltracte animal, sino un cartell de cervessa 1 euro. En fi ....
ResponEliminaSr. Jesús, ho tanquem ja, o vols ser vosté el protagonista?
ResponEliminaQui modera som nosaltres, no vosté.
Pensem que ja hem donat prou opinions per un costat i per l'altre sobre decrets i lleis.
Tens tota la raó, la imatge que han donat alguns pel facebook és deplorable i només demostren intransigència i ganes d'imposar la seua opinió per damunt dels demés, a banda de demostrar poca educació i ganes d'insultar amb l'us d'algunes paraules.
ResponEliminaI si es greu venint de persones normals es més greu quan alguns dels autors anaven en llistes d'EU, i arriben a un extrem que obligaren a intervindre al seu cap local, que els va fer un tiró d'orelles per l'us de paraules inadequades.
Esperem que estes persones no arriben a regidors perquè aviats anem si actuen igual.
Aci sempre han conviscut els aficionats als festejos taurins amb els que no els agraden i no ha passat res. El problema ha arribat ara que s'ha volgut eliminar els bous de les festes.
ResponEliminaA manera d'aclariment:
ResponEliminaSembla ser que el tema dels bous està fent que gent que coneixem i sabem que són capaços de discernir les coses no ho facen. I ho diem arran dels comentaris que hem llegit al facebook i que no anem a contestar, com mai no hem fet
No obstant, si que cal un aclariment de la frase que usàvem en un comentari:
De vegades ens sembla el tema dels bous com el de l'avort: alguns deien jo no vull l'avort, ni vull que tu avortes ni que estigues a favor. Ara traduït en jo no vull bous, ni vull que tu els recolzen ni que se'n facen a cap lloc.
sembla ser que ha no s'ha sabut o no s'ha volgut interpretar-se en el context que es volia dir. I ho aclarim:
- Els antiavortistes diuen jo no vull l'avort i tampoc vull que ningú avorte i demanen que es prohibisca.
- Els antitaurins diuen jo no vull bous i tampoc vull que en facen i també demanen que els prohibesquen.
Nosaltres parlàvem de dues maneres iguals d'actuar i d'argumentar. I en cap moment hem entrat ni hem valorat altres aspectes com els temes ètics, ni morals, ni religiosos, ni de costums... Ni tampoc mai hem fet igual avort=bous al carrer.
Si algú això no ho entés i no ha sabut comprendre en quin context es deia la frase, és el seu problema.
O potser el que passa que sí que ho han entés, i no els ha agradat que els hagem recordat que eixes reaccions que estan usant són exactament les mateixes reaccions antitolerants, intransigents de grups que ells, per ideologia, rebutgen.
I per si no queda clar encara, repetim que la frase no valorava cap aspecte ètic, moral, religiós, de costum... Simplement hem volgut fer pales la mateixa argumentació base en els dos casos: Jo no ho vull, no vull que tu ho vulgues i vull que ho prohibesquen perquè ningú ho vulga.
Lamentem que s'haja interpretat en coses que ací mai no hem dit.
Quina sort tenim si el problema principal del poble, i d'espanya, és bous sí o bous no. Hem passat dues eleccions, seguim sense govern, devem més del que tenim ( els espanyols i més encara els valencians); potser anem a unes terceres eleccions, o en el "millor dels cassos" manarà Rajoy, i tota la pasteta que ara ens donen, a la que es faça govern l'haurem de tornar amb escreix, perquè la Merkel espera; i el major problema és bous si o bous no. Jo alucine.
ResponEliminaEn això teniu raó perquè tots els “anti” , siguen de la classe que siguen, per damunt de posicionaments polítics i d’arguments sempre es mostren com intolerants, intransigents i fanàtics en la defensa del que pensen.
ResponEliminaI jo si que crec que com digueu solen tindre la mateixa manera d’operar. I jo recorde que això ja va passar en la TV3: jo no vullc vore la TV3 ni vull que tu la mires i en conseqüència que la prohibisquen i tallen les emissions.
En el fons, tots els “anti”, siguen d’esquerra o de dreta, tenen les mateixes pautes a l’hora de comportar-se davant un conflicte, real o artificial. En això teniu raó.