L'article 97 punt 7 del Reglamento de Organización, Funcionamiento y Régimen Jurídico de les entitats locals regula les preguntes en el plenari municipal ordinari. I diu:
Pregunta, es cualquier cuestión planteada a los órganos de gobierno en el seno del Pleno. Pueden plantear preguntas todos los miembros de la Corporación, o los grupos municipales a través de sus portavoces.
Las preguntas planteadas oralmente en el transcurso de una sesión serán generalmente contestadas por su destinatario en la sesión siguiente, sin perjuicio de que el preguntado quiera darle respuesta inmediata.
Las preguntas formuladas por escrito serán contestadas por su destinatario en la sesión siguiente, sin perjuicio de que el preguntado quiera darle respuesta inmediata.
Las preguntas formuladas por escrito con veinticuatro horas de antelación serán contestadas ordinariamente en la sesión o, por causas debidamente motivadas, en la siguiente.
Pregunta, es cualquier cuestión planteada a los órganos de gobierno en el seno del Pleno. Pueden plantear preguntas todos los miembros de la Corporación, o los grupos municipales a través de sus portavoces.
Las preguntas planteadas oralmente en el transcurso de una sesión serán generalmente contestadas por su destinatario en la sesión siguiente, sin perjuicio de que el preguntado quiera darle respuesta inmediata.
Las preguntas formuladas por escrito serán contestadas por su destinatario en la sesión siguiente, sin perjuicio de que el preguntado quiera darle respuesta inmediata.
Las preguntas formuladas por escrito con veinticuatro horas de antelación serán contestadas ordinariamente en la sesión o, por causas debidamente motivadas, en la siguiente.
El reglament està ben clar, no? Un regidor fa una pregunta i, o bé se li respon immediatament, o bé a la pròxima sessió. El reglament acaba ací, i no contempla expressar opinions, ni conformitat o disconformitat amb la resposta, ni menys demanar un altre torn d’intervenció per discutir la resposta i obrir un debat.
I és això, fer un debat, el costum que majorment i des de juny del 2011 tenen els regidors del PP: fan una pregunta i entren a valorar la resposta, discutir-la, iniciar el debat que no contempla el reglament.
I l’alcalde els talla i els ho diu: "no hi ha debat d’una pregunta, no ho contempla el reglament". I ens preguntem que, tan fàcil com ho tenen: ¿per què no es lligen el reglament els regidors del PP?. ¿Per què esperen a que l'alcalde els ho diga contínuament?
I després del plenari, a l’endemà o als pocs dies, la xarxa i els seus blogs afins s’omplin d’acusacions de prepotència o d’actuacions dictatorials de l’alcalde. ¿No serà més que diuen i diuen perquè no es lligen el reglament? Eixes acusacions de prepotència i dictador, atés l’articulat del ROF, són gratuïtes i potser més fruit de la falta d’informació de l'article 97 que té el grup popular. I de vegades algun altre també, tot siga dit.
Ara, si és una tàctica premeditada, amb uns objectius clars de voler desprestigiar el govern amb acusacions inadequades... Ves a saber.
L’alcalde ho ha dit moltes, massa vegades, i ho va repetir en la darrera sessió de gener: vostés facen la pregunta, el regidor els la contesta i si no estan d’acord amb la resposta o volen més matisacions o més aclariments tenen el recurs de presentar- la per escrit i per registre d’entrada. Més clar aigua.
Potser hi ha una solució més senzilla: que facen les preguntes per escrit, amb total concreció d’allò que demanen i/o volen que els responga el regidor responsable i que les presenten abans, amb dies suficients per preparar-ne la resposta.
Les preguntes es poden repetir oralment en la sessió i els assistents o qui segueix la sessió des de sa casa, poden conéixer-les. I el regidor implicat podrà respondre sense dubte exactament allò que se li ha preguntat. És ben senzill el mètode.
A no ser que els interesse seguir com fins ara, i a cada resposta oral, preguntar i repreguntar sobre matisos i detalls que el regidor implicat o no té a la mà, o ni havia pensat. Això sense oblidar una cosa important: moltes coses que pregunten les poden conéixer del funcionari de torn perquè ells tenen dret a rebre tota la informació com a regidors que són.
Igual es massa faena anar a l'Ajuntament i preguntar-ho... Ves a saber.
Publicat originalment el dia 6-02-16 a les 7:12
Igual es massa faena anar a l'Ajuntament i preguntar-ho... Ves a saber.
Publicat originalment el dia 6-02-16 a les 7:12
Evidentment hi han ganes de fer fum per part del PP i així amb ell tapar tot el merder que tots sabem.
ResponEliminaMolt be. La oposició millor callada que fent preguntes incomodes per al govern.
ResponEliminaAixò en cap moment es diu en el nostre informe, ans bé diem tot el contrari: l'oposició té el dret i pot fer les preguntes que considere. Fins ara, que sàpiguen totes les preguntes de l'oposició han tingut la seua resposta.
ResponEliminaPodrà estar d'acord o no, però de la resposta fer un tema de debat com fan sempre, hi ha molta diferència. Vosté sembla ser que no va als plenaris.
Mire en les Corts, estatals o valencianes, l'oposició fa una pregunta, el govern de torn la respon i no s'inicia mai un debat de la resposta.
A més la immensa majoria de les preguntes que fa el PP poden saber abans la resposta simplement fent la seua faena de fiscalització. ¿La fan? Vosté mateix.
Un exemple: en el plenari de desembre el PP va preguntar sobre unes factures de la piscina i va demanar al regidor que li les facilitara.
Ens limitarem a recordar el que va respondre el regidor, que si anaven al funcionari que corresponia, tenia totes les factures i les explicacions dels conceptes al seu abast. Es que el PP té dret el PP a que se li faciliten.
Ara millor demanar-les al regidor perquè aquest, com va fer en el plenari següent, el de gener, li les porte en ma i li les done.
No està gens mal el debat polític si es fà desde el respecte i en positiu.
ResponEliminaTotalment d'acord. Això ningú no ho discutirà mai, i menys ací en aquest blog.
ResponEliminaPerò el debat té un temps i uns apartats i uns punts en l'ordre del dia del plenari, que no és precisament el punt de "precs i preguntes".
Si les coses es debateren, presentaren les seues propostes, feren les preguntes pertinents en les comissions, per exemple, alguna cosa s'estalviarien.
Però no, és més senzill anar, seure, callar o dir ben poc, majorment abstindre's en tot, excepció feta del regidor d'EU. I després voler que siga "precs i preguntes" el lloc de debat.
Ara que el plenari es pot vore per internet ho faràn més, és una tàctica. És fa un circ perquè hi ha pùblic. Abans de que el Bloc, ara Compromís, governara no anava ningú al plenari i el senyor Vidal aleshores alcalde no deixava que l'oposició li bufara l'orella. Del que jo recorde de les voltes que vaig anar a algun plenari, cap regidor del govern que no fora ell contestava a cap pregunta. Ell deixava parlar poc i s'explaiava molt, sembla que li agrada molt escoltar-se. Ara com hi ha pùblic, cal fer espectacle, i si el espectacle és televisat aleshores cal fer gran espectacle. Però li adverteix al senyor Vidal, quan el discurs s'allarga massa i a més a més és repetitiu del que ja s'ha dit, la gent desconecta.
ResponEliminaEl done tota la raó, així era, i en endavant més shows populars, l'únic que fa opssició amb trellat és Bononad
EliminaJa es pot vore el pleno desde casa. No cal anar a l'ajuntament.
ResponEliminaQue parlen dels barracons del institut i voras com no volen replicar...
ResponEliminaLa emisiò del pleno no ha començat a les 20h i s'ha tallat abans d'acabar.
ResponEliminaQue ha pasat?
En directe i estant en la sala no podem saber res, però pel que hem comprovat l'emissió ha començat a les 20 i fins i tot s'ha hagut d'esperar 4 minuts i mig a que acudiren els regidors del PP.
ResponEliminaSobre que s'ha tallat, sembla ser que ha hagut algun problema tècnic, però després s'ha représ fins el final.
Això sí, hem comprovat que el ple està dividit en dos arxius, potser per eixe tall que comentes.