diumenge, 4 d’agost del 2013

INFORME (Actualitzat): La Conselleria d’Infraestructures paralitza el projecte de recuperació del tram del tren entre Carxaixent i Tavernes com a Via Verda en favor d’un projecte semblant a Vilamarxant.

L'antiga estació de Tavernes

El projecte tenia una previsió de 558.000 euros en els pressupostos del Ministeri de Medi Ambient per iniciar els treballs enguany mateix, però la Conselleria d’Infraestructures, que marca la prioritat en el nostre territori en fer-se càrrec després del manteniment, ha deixat el projecte de banda per impulsar un de via pecuària a Vilamarxant. La noticia l’ha publicada el diari Levante-EMV i està redactada a Alzira.

Recordem que representants del ministeri van visitar la zona la tardor de l’any passat acompanyats de membres de la Conselleria i de les Mancomunitats afectades per visitar la zona i estudiar “in situ” l’antic traçat, finalitzada la qual es va indicar que Medi Ambient inclouria el projecte dins del programa Camins Naturals, i fins i tot que el primer tram a recondicionar seria de l’estació de la Barraca d’Aigües Vives al Baixador de Benifairó.

Per tant un poal d’aigua ben gelada el que ens ha donat la Generalitat de cara a la potenciació del bici turisme  i senderisme entre la Ribera i la Valldigna-Safor, principal objectiu de la Via Verda. 

En aquest context, cal recordar que l'alcalde de Tavernes, Jordi Joan, es va reunir el març del 2012 amb la secretària-Interventora de la Mancomunitat de la Sador, Josefa Cerveró, per tal d'impulsar el projecte de recuperació que implicava el govern de l'Estat, les Mancomunitats i municipis afectats, entre ells Tavernes.

Jordi Joan va valorar molt positivament el projecte després de la reunió "perquè servirà per recuperar una part de la història de Tavernes en adequar el tram per on circulava el tren al nostre terme" sense oblidar altres objectius com la potenciació del turisma a la Valldigna. Uns objectius que, a hores d'ara, no s'acompliran per la paralització de la Generalitat.

Traçat del trenet Carcaixent-Dénia


Un poc d'història i dades sobre el projecte de Via Verda
L'anomenat Trenet, la línia de tren que comunica Carcaixent amb Dénia, és el traçat de via estreta més antic de la península. L’origen es remonta a 1860, quant es projecta un trajecte de tracció animal que unira Carcaixent i Dènia.  A finals del segle XIX, la zona de Carcaixent era una potència agrícola i de la industria de la seda, i per altra part, Dènia tenia un port important enclavat en un lloc estratègic per a l’exportació. 

En 1878 el traçat fou adquirit per la família Trenor per a ferrocarrill a vapor. El nou servei començà a funcionar el 28 de novembre de 1881 i fou adquirit pel Marqués de Campo.  L’onze de juliol de 1969 es tancà el tram Carcaixent- Gandia i l’onze de febrer de 1974 va tindre lloc el tancament definitiu amb la supressió del tram fins a Dénia i els terrenys passaren a formar part del Patrimoni de l’Estat.

El Baixador de Benifairó
Cal dir que malgrat els informes favorables d’organismes com la Cambra de Comerç,  Indústria i  Navegació d’Alacant o del Fons Monetari Internacional (FMI) no foren suficients per a la conversió de la via a ampla. El FMI havia aconsellat  la supressió d’algunes línies de ferrocarril però no la Carcaixent –Dènia i va aconsellar que s’ampliara pel seu rendiment  econòmic, però com en tantes coses que afecten els valencians (autopistes, finançament, etc) ningú va fer cas de les nostres necessitats.

El projecte de Via Verda es troba dins del programa del Ministeri de Medi ambient de Camins Naturals i abasta des de l'antiga estació del tren a Carcaixent fins a l'estació de Renfe de Tavernes, amb execució en diverses fases.

Es reconvertiria l'antic traçat del ferrocarril per a senderisme i bici turisme amb els objectius fonamentals de comunicar la costa i l'interior, a través d'un territori d'alt valor paisatgístic. La rehabilitació del traçat implica la protecció del paisatge, augmentar la visibilitat i afavorir la presa de consciència sobre el seu gran valor.

Al mateix temps s'activa l'oferta turística amb la promoció del cicle turisme, el turisme de naturalesa i el turisme d'interior, sense oblidar que la ruta comunica pols i atractius turístics ja existents: l'Albufera, la Safor, la Vega del Xúquer, els enclavaments costaners de sol i platja i la ruta dels Monestirs.

Portijol: Les quadres quan el tren s'impulsava amb cavalls
Trams previstos.
Tram urbà de Carcaixent; de Carcaixent a la Barraca d'Aigües Vives (8,2 km); de la Barraca d'Aigües Vives al Baixador de Benifairó (7,5 km), del Baixador de Benifairó a l'inici urbà de Tavernes (5 km) i des del final del casc urbà de Tavernes fins a l'estació Renfe Tavernes (6,3 km).  Com a trams complementaris es contempla la unió de l'Estació Renfe d'Alzira amb el final del casc urbà de Carcaixent (5 km) i la connexió de l'estació de Tavernes amb la platja de Tavernes (3,9 km), trams que potencien el servei i enriqueixen el projecte.
-

2 comentaris:

  1. Esta gent no ens deixa res. Ara els acòlits de Manolo diran que ho suplixca l'ajuntament o que es prescindible? S'obrin apostes

    ResponElimina
  2. Açò si que és un article com cal, amb bona informació. Res a vore amb les burrades i editorials que veiem en altres llocs.

    ResponElimina

Podeu enviar els vostres comentaris d'actualitat. La Cotorra de la Vall els publicará com a notícia sempre que siguen d'interés general i després de comprovar-ne la veracitat.

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.